Wat gaat de burger merken ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Resultaatgericht Samenwerken
Ervaringen in samenwerking
Centrale werkwinkel D:
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Gerrie Abrahamse 18 november • Van harte welkom! • Vergadering • november 2009 Beleid verandert, verandert u mee? Inhoud presentatie: •Veranderingen.
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Veranderingen in de zorg
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Zorg om Zorg Alliantiedagen 2011 – Verweer en Vernieuwing FNV vakcentrale.
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
WMO en de kerken.
Nieuwe Wmo – Platform VO
28 april 2012Huis voor de Zorg1 Wmo Wat komen de Wmo-raden tegen? Basiscursus Wmo 28 april 2012 Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
BBC – LDC.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Het Wmo loket 7 februari 2007 Floor Kaspers. De achtergrond van de Wmo Motto: Meedoen Decentraliseren Financieel: AWBZ.
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Eindhoven.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
‘Meer zicht, beter gericht’
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
Herstructurering Sociaal Domein
Het Westerwoldse zorgmodel
Gehandicaptenplatform Overbetuwe
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
3 decentralisaties: Werk, Wmo en Jeugd Vandaag, 1 maart: Uitbreiding Wmo Nieuw Wmo beleid Vervolg: 8 maart transitie jeugdzorg 9 februari: WWNV 9 februari:
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
Maatschappelijke Zorg ZHZ Adviescommissie 14 juni 2011.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
Resultaatgericht Samenwerken
Sturen op ambitie in het sociaal domein
Ontwerp Wmo beleidsplan
Wmo beleid in de Drechtsteden
Transcript van de presentatie:

Wat gaat de burger merken ? Jan Nieuwenhuis Voorzitter WMO – Adviesraad Oegstgeest

Drie blokken: WMO 2007 – 2011: de eerste ronde Wat kunnen we van deze periode leren 2011 – 2015: wat gaat de burger merken ?

WMO 2007 – 2011: de eerste ronde: Nieuw paradigma: van verstrekkingen naar compensatie Huishoudelijke hulp, vervoer, woningaanpassingen Eerst collectief, dan individueel Voldoende financiële middelen, ook nog in 2011 Voldoende uitvoerders, gemeentelijk en organisaties

Kortom: Nieuwe taken, extra middelen, vooral operationele opgave Aanloopproblemen zijn het hoofd geboden Op naar integrale aanpak, naar participatie en compensatie

Wat kunnen we van deze periode leren ?

Kern van het rapport is van belang voor burgers: Effectiviteit en efficiency vereisen nog veel aandacht Effecten niet op hoogste niveau vast te stellen Efficiency niet cijfermatig onderzocht Zij worden belangrijker bij minder budget, bij lastige keuzes

Betrouwbare cijfers zijn essentieel Wassenaar Voorschoten Oegstgeest Aantal inwoners 25.912 23.000 22.597 Klantcontacten WMO-loket 7.050 1.964 850 Aantal aanvragen 1.170 859 730 Afgewezen Niet bekend 28 Klachten Bezwaarschriften 9 1 WMO-budget 2009 € 8.008.000 € 2.180.139 € 2.864.125 Gemiddeld per inwoner € 309 € 95 € 127 Gemiddeld per aanvrager € 6.844 € 2.538 € 3.923 Eigen bijdragen Niet vermeld € 311.368

WMO-loket: Taak: informatie, advies en cliënten ondersteunen Taak: integraal aanpakken, niet doorverwijzen Praktijk: niet altijd alert op andere vragen, niet op WSW, WWB Praktijk: vaak doorverwijzen naar andere aanspreekpunten, andere organisaties Leer van verschillen: telefonisch, huisbezoek, bellen bij klacht, bellen na levering voorziening

Mantelzorgers: Gemeente verantwoordelijk voor ondersteuning van mantelzorgers en vrijwilligers Basisfuncties mantelzorg: advies en begeleiding, educatie, informatie, emotionele steun Basisfuncties vrijwilligers: verbinden, makelen en versterken Enkele acties: vacaturebank, sociale activering langdurig werklozen, dagje uit Convenant afstemming vrijwillige en professionele respijtzorg: nog geen inzicht Weinig harde info over tevredenheid mantelzorgers en effecten van hun inzet.

Aanbestedingen: Dynamisch selectiemodel: voorkeur en antivoorkeur van de cliënt, levertijd, klantervaringsonderzoek, korting op maximumprijs: wachtlijsten weggewerkt Lange wachtlijsten, kwalitatief goede aanbieders buiten de aanbesteding en daarom overstap op Zeeuwse model: iedereen die aan kwaliteitseisen voldoet en onder de maximale prijs wil leveren In rapport geen onderzoek naar gevolgen voor kosten en tevredenheid bij gebruikers

Meten van kwaliteit: Klanttevredenheid ruime 7: is minimum voor gratis (overheids)diensten Aantal klachten bij loket, gemeente en aanbieders niet of nauwelijks bekend Wie vult formuleren in; kunnen cliënten vergelijken ? Invloed van de eigen bijdrage op de klanttevredenheid is niet onderzocht Aandacht voor ontwikkeling van een betere kwaliteitsmethodiek nodig

Burgerbetrokkenheid: Artikel 12 WMO: over voorgenomen beleid advies vragen aan gezamenlijke vertegenwoordigers van representatieve organisaties aan de vraagkant van de WMO Gemeenten hebben gekozen door invulling met een WMO – (Advies) raad WMO-adviesraad kan gevraagd en ongevraagd adviseren Rapport onderzoekt nauwelijks effectiviteit en vertegenwoordigend karakter

2011 – 2015: Wat gaat de burger merken ?

Essentie: integrale aanpak, participatie en compensatie Integraal (art 3 WMO): integrale, overkoepelende WMO-nota; geen bouwwerk van losse elementen als ouderen, jongeren, sport, gezondheidszorg, vrijwilligers Beleidsplan (art 3 WMO) met doelstellingen, acties, gewenste resultaten, kleine doelgroepen, keuzevrijheid burger

Vergroot samenhang en inzicht in WMO-budget: Compleet inzicht in WMO-gelden en daarmee integrale afweging ontbreken Gemeenteraad en burger ontberen daardoor het volledig financieel en inhoudelijk inzicht Zeker bij verminderend budget en noodzaak van keuzes is dat niet verantwoord Stel een financieel WMO-totaalkader op dat aansluit op een integrale WMO-beleidsnota Maak zo voor burgers, gemeenteraad, bestuurders en ambtenaren keuzes inzichtelijk

Versterk de regisserende sturingsfilosofie van de gemeente: Sturend: inhoudelijke visie, wil expliciet resultaat bereiken Regisserend: globale doelstellingen, samenhang bewaken, synergie uitvoering stimuleren, burgerbetrokkenheid faciliteren, uitvoering aan organisaties Faciliterend: bottom up, burgers en organisaties bepalen agenda, prioriteiten binnen de financiële kaders Behouden regisserende rol ligt voor de hand: toevoegen controle en kwaliteitsbewaking

Maak meer werk van minder ingevulde prestatievelden: Jeugd en jongeren, participatie en gezondheidsbeleid Maatschappelijke opvang, verslaving, in samenwerking met centrumgemeente Vergt grotere betrokkenheid en afstemming met burgers dan meer 'technische' prestatievelden

Vergroot preventie om curatie te kunnen beperken: Preventie kan beroep op voorzieningen uitstellen of verkleinen Bijvoorbeeld: doorvragen aan het Wmo-loket naar andere benodigde ondersteuning Bijvoorbeeld: doelgroep opzoeken, met huisbezoek, via huisarts, door communicatie Maar kosten voor de gemeentes, besparingen ook elders (AWBZ, zorgverzekeraars)

Van confectievoorziening naar compensatie op maat: Bij voldoende budget is confectie-aanpak mogelijk en gebruikelijk Bij tekort is maatwerk en compensatie vereist Dit gaat ook sterker invloed hebben op een eigenbijdragebeleid Dit vereist veel meer communicatie en uitleg Dit vergt intensievere behandeling van aanvragen Dit resulteert in meer klachten en bezwaren

Zelf actief, mantelzorg of professionele steun: Stimuleren zelfredzaamheid is de te prefereren optie In schakelen mantelzorgers is vaak goede aanvulling Professionele hulp mogelijk minder vanzelfsprekend En mogelijk sterker te koppelen aan financiële zelfredzaamheid

Zorg voor optimale feedback en daarmee betrokkenheid van de burger: Laat kwaliteitsmeting niet aan uitvoerende organisaties over Minder schriftelijk, meer bellen, vaker huisbezoek, rapporteer over klachten en afwijzingen Neem periodiek contact op na de verstrekking, rapporteer daarover en leer ervan

Tot slot:

Verder overhevelen rijkstaken en budgetreductie in het verschiet: Dan integraal inhoudelijk, financieel en daarmee inzichtelijk WMO-kader nodig Dan keuzes (op accenten) tussen prestatievelden aan de orde Dan keuzes in balans tussen zelfredzaamheid, mantelzorg en professionele hulp Dan mogelijk andere keuzes nodig op terrein van de eigen bijdrage Dan onderbouwde keuzes of fine tuning nodig tussen en binnen aanbestedingsmodellen

Betrekken van de burgers belangrijker bij noodzaak tot keuzes: De wettelijke plicht (art 12 WMO) hen om advies te vragen Communicatie en uitleg van de keuzes maakt acceptatie bij de burger groter Bij concrete aanvragen voorkomen bellen en huisbezoek klachten en bezwaar Vraag begrip bij het brede publiek voor deze mede-mens, start een 'Charme offensief’

Kennis delen, samenwerken en checks and balances: Rekenkamerrapport prima instrument om kennis te delen en ons scherp te houden Aanbestedingen ikv Holland Rijnland en kennisuitwisseling WMO-Raden Leidse Regio zeker ook Echter: op provinciaal niveau lijkt overlap en intransparantie toe te nemen Echter: kwaliteit en efficiency uitvoeringsintermediairs kan groter als gemeenten hier op inzetten Echter: beleidscyclus vergt veel van ambtelijk apparaat: overweeg ook hier samenwerking Echter: voor veel raadsleden nieuwe en omvangrijke materie: hoe komen zij 'in control' ?

Kortom, hoe gaat de gemeente haar regisserende rol beter waarmaken: globale doelstellingen, sluitende beleidscyclus, samenhang bewaken, synergie uitvoering stimuleren, burgerbetrokkenheid faciliteren, uitvoering aan organisaties maar zelf aan het stuur bij controle en kwaliteitsbewaking