Het Wmo loket 7 februari 2007 Floor Kaspers
De achtergrond van de Wmo Motto: Meedoen Decentraliseren Financieel: AWBZ
Welke activiteiten vallen onder de Wmo?
Jongerencentrum
Woningaanpassingen voor mensen met een handicap
Aanpak Huiselijk geweld
Steunpunt vrijwilligerswerk
Thuiszorg: hulp bij het aankleden
Waar gaat de Wmo over? 1.Leefbaarheid en samenhang in de buurt 2.Preventieve voorzieningen voor de jeugd 3.Informatie, advies en ondersteuning 4.Ondersteuning mantelzorg en vrijwilligers
5.Bevorderen participatie van mensen met beperkingen 6.Voorzieningen voor mensen met beperkingen 7.Maatschappelijke opvang 8.Openbare Geestelijke Gezondheidszorg 9.Ambulante verslavingszorg
Keuzes Doelgroep Diepte en breedte van het loket Locatie Verhouding met andere loketten
Doelgroep Iedereen Gebruikers van algemene voorzieningen Cliënten van Individuele voorzieningen Cliënten van niet-Wmo voorzieningen
Diepte en Breedte Diepte: informatie, advies en clientondersteuning? Breedte: Hele Wmo, breder of smaller?
Locatie In het gemeentehuis of ergens anders? Verhouding fysieke en digitale en telefonische bereikbaarheid Laagdrempeligheid
Verhouding met andere loketten Fuseren of samenwerken? Voorbeelden: Burgerzaken Sociale dienst/CWI Jongerenloket Schuldhulpverlening
Specifieke Knelpunten Wmo loket Samenwerking met CIZ Bereikbaarheid in kleine kernen Brede sociale kaart
Kansen in het Wmo loket Integrale samenwerking Duidelijkheid voor burger Burgerparticipatie
Voor handreikingen en meer informatie: