De vormgeving van medezeggenschap binnen passend onderwijs Bijeenkomst SWV d.d. 30 oktober 2012 Janine Eshuis VOS/ABB
Ondersteuningsplanraad -Een OPR per 1 februari 2014 (4 e kwartaal 2013 gereed) -WMS is van toepassing -MR van het SWV bestaat uit personeel -Passief kiesrecht bij de ouders/leerlingen en personeel van de scholen -Actief kiesrecht bij de MR’s van de scholen
Bevoegdheden -OPR instemming op ondersteuningsplan -OPR mogelijkheid tot bindend advies kwaliteitszetel RvT samenwerkingsverband -Indien wenselijk evt. bevoegdheden uitbreiden -MR van de school advies op ondersteuningsprofiel
Wie is aan zet ? -SWV stelt een OPR in -Nadenken over vorming en inrichting van de OPR (door VOPR) -VOPR breed samenstellen -Projectplan + opstellen documenten (reglement en statuut).
Hoe richt je een OPR in? -Vaststellen hoeveel leden voor de OPR -Bijvoorbeeld verdeling/ clusters maken van scholen : -denominatie -grootte van het schoolbestuur -grootte van de school -speciaal onderwijs
Voorbeeld casus Samenwerkingsverband regio X -Aantal schoolbesturen = 16 -Aantal scholen = 92 -Aantal medezeggenschapsraden = 92 -Aantal gemeenten = 7 -Hoe ga je de OPR vormgeven?
Stappenplan 1.Inrichten VOPR 2.Opdracht VOPR 3.Opdracht voorleggen aan MR’s 4.Diverse bijeenkomsten met VOPR (niet alleen voor inrichting OPR, maar ook over het ondersteuningsplan) 5.Uitwerking bespreken met bestuur SWV 6.Uitwerking voorleggen aan (G)MR’s 7.Opstellen reglement en statuut voor OPR 8.Instemmen met reglement en statuut (bestuur legt vast) 9.Evt. verkiezingen en inrichten OPR (3 e kwartaal 2013) 10.Eerste vergadering OPR 11.Voorleggen ondersteuningsplan aan OPR voor instemming
Meer informatie? Meer informatie medezeggenschap: Janine Eshuis Meer informatie passend onderwijs: Anna Schipper Simone Baalhuis