Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Transitie en transformatie Jeugdzorg
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Veranderingen in de zorg
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Wat is het CJG? Het Centrum voor Jeugd en Gezin is een samenwerkingsverband tussen verschillende organisaties, gericht op kinderen, jeugd en hun ouders,
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Project Wot nieuwland.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Marjon van Kan Begeleider Passend Onderwijs.
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Herstructurering Sociaal Domein
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Verbinden van zorg en onderwijs
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Van AWBZ naar Wmo Individuele Begeleiding Dagbesteding Vervoer
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Zorg voor de jeugd, het Utreg’s verhaal. Commissie Jeugd UHV 5-6 actieve leden weinig verloop zo’n tien jaar actief.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
SWV Kop van Noord Holland voortgezet onderwijs Bijeenkomst 28 november 2012 Regius College, Schagen.
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kennismarkt Susan Osterop Landelijke coördinator Taskforce Integrale Vroeghulp 18 november 2013.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Doorkijk transitie jeugdzorg 9 april 2013 Dennis Gerits.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Wet Publieke gezondheid
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
MEE maakt meedoen mogelijk
Jeugdgezondheidszorg 0-19
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Welkom w.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans  Joep Verhoeven  José Dankers  Marion Verhagen  Helen Raamsdonk  Irene Koster  Mary Bosdriesz

The Voyage

Opdracht Elke professional in de wijk spant zich maximaal in om vanuit zijn eigen taak en expertise en in samenwerking met alle andere professionals bij te dragen aan het gezond en veilig opgroeien en zich ontwikkelen van alle kinderen in de wijk. Dit moet resulteren in minder kinderen in speciaal onderwijs en specialistische jeugdhulp

Opdracht  Het bieden van basisondersteuning op de vindplaatsen in samenwerking met professionals op de vindplaatsen;  Het vormen van een schakel naar (gespecialiseerde) onderwijsondersteuning en jeugdzorg en zorgdragen voor een passend arrangement;  Waarborgen Veiligheid van kinderen in gezinnen in de wijk, zo nodig inschakelen Jeugdbescherming;  Een sluitend netwerk vormen rondom kinderen en gezinnen met de overige netwerken in de wijk zoals het Wijkteam en de netwerken op stedelijk niveau zoals Integrale Vroeghulp, BJZ/AMK, Steunpunt Huiselijk Geweld, Bemoeizorg.

Basisondersteuning/zorg

Basisondersteuning onderwijs / BSO  Signaleren  Breed kijken: kind, gezin en wijk  Versterken eigen kracht waar mogelijk  Steun in de rug  Arrangeren als het moet

Basisondersteuning  Contactmomenten en Screeningen  Sociaal Medisch Onderzoek  Huisbezoek  Inloop en telefonisch spreekuur  Vaccinaties  Breed kijken: kind, gezin en wijk  Versterken eigen kracht waar mogelijk  Steun in de rug  Arrangeren als het moet

Resultaten Basisondersteuning/zorg  Ouders nemen hun verantwoordelijkheid  Omgeving geeft meer steun  Normaliseren  Problemen vroegtijdig oplossen  Minder doorverwijzingen naar speciaal onderwijs en zorg ……en indien nodig

The Voyage: Arrangeren Als de basiszorg niet toereikend is

CJG team in de wijk: Wie  wijkcontactpersoon Passage  Sociaal verpleegkundige/arts  (School)maatschappelijk werkende  Welzijnswerker in aandachtswijken  Medewerker jeugdhulpverlening In de integrale werkwijze van het team, waar nodig worden andere instellingen betrokken om een arrangement te maken. Ouders worden vanaf het begin af aan betrokken

CJG team: Verbinding met specialistische voorzieningen  Het team heeft een verbinding met de specialistische voorzieningen Via medewerker jeugdhulpverlening Via wijkcontactpersoon met speciaal onderwijs. Dit team krijgt een rol in het afgeven/voorbereiden van een ondersteuningstoewijzing speciaal onderwijs\ jeugdhulp(speciale setting) De specialistische voorzieningen zorgen voor makkelijk bereikbare consultatie en expertise.

CJG team: Hoe  Kind en gezin centraal  Dicht bij leefwereld, vindplaats  Multidisciplinaire integrale analyse  Plan samen met gezin/kind  Casusverantwoordelijke  Gezamenlijk verantwoordelijk  Invliegen jeugdzorg  Invliegen expertise speciaal onderwijs

CJG team: Wat is anders  Meer gericht op eigen kracht ouders/kind en sociale netwerken  Integrale benadering  Gespecialiseerde zorg zonder indicatie  Kennen en gekend worden  Nieuwe vormen van samenwerking

CJG team: Randvoorwaarden  Vaste spelers  Organisaties geven professionals de ruimte, handelingsvrijheid wijkteam  Proces samenwerken ondersteunen: coachen, ondersteunen ontwikkelen ‘nieuw’ gedrag  Bestuurlijk en ambtelijk commitment  Inzicht in opbrengst aanpak

Zorg Individuele Casuïstiek Verbinden individueel en collectief  Analyse door CJG- team met basisstructuur over ontwikkelingen en trends  Formuleren collectieve wijkprogramma’s Preventie Collectief Aanbod

Timetable  brainstorm met medewerkers en jeugdzorg- instellingen heeft plaatsgevonden  1 maart start wijkteam Jeugd Noord; nu op zoek naar kwartiemaker / coach.  Najaar: uitrol naar andere wijken

wijkaanpak