De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De wijkteams: de Rotterdamse aanpak

Verwante presentaties


Presentatie over: "De wijkteams: de Rotterdamse aanpak"— Transcript van de presentatie:

1 De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Voorlichting 6 september 2016

2 Er zijn 42 wijkteams: 1 per wijk

3 Wijkteams tweedelijns schakel in ondersteuning
Een Rotterdammer die zorg of ondersteuning nodig heeft, gaat naar: VraagWijzer, het CJG (Jeugd), Centraal Onthaal of Jongerenloket. Rotterdammers gaan alleen op verwijzing naar het wijkteam. Via: VraagWijzer/CJG/Centraal Onthaal/Jongerenloket Zorgprofessionals in het wijknetwerk (zoals huisarts of welzijn) Maar ook politie en bv woningcorporaties 3

4 Voorzieningen op wijk- gebied- stad/regioniveau
Voorzieningen op wijk- gebied- stad/regioniveau Een Rotterdammer die hulp nodig heeft, gaat eerst zelf op zoek naar informatie. Bij familie, vrienden, buren, hulpverleners in de wijk of hij kijkt op Rotterdam.nl of belt met met vragen. 2. Komt hij er zelf niet uit, dan bespreekt de Rotterdammer het probleem met een medewerker van de VraagWijzer of het CJG. De medewerker bekijkt met de Rotterdammer de mogelijke oplossingen. Kan hij het zelf oplossen? Of kan iemand uit de omgeving helpen? Dan heeft dit de voorkeur. Als de Rotterdammer een probleem heeft waar professionele ondersteuning bij nodig is of als niemand uit de omgeving (helemaal) kan helpen, dan regelt de medewerker hulp. De medewerker verwijst dan door naar de juiste hulpverlener, bijvoorbeeld bij een zorgaanbieder of iemand uit het wijkteam. 3. Een wijkteammedewerker komt bij de cliënt thuis en doet een vraaganalyse: samen bekijken ze wat het probleem precies is en welke oplossingen er zijn. De wijkteammedewerker bekijkt opnieuw wat de cliënt zelf kan doen en of er iemand in de omgeving is die kan helpen. Als de hulpvraag te ingewikkeld is, dan biedt het wijkteam zelf hulp. Het wijkteam kan ook specialistische hulp of langdurige ondersteuning inschakelen. Vaak wordt de wijkteammedewerker die als eerste contact legt met de cliënt, ook daarna zijn vaste aanspreekpunt. De wijkteammedewerker onderhoudt dan ook het contact met eventuele andere hulpverleners. 4

5 Veel kennis en ervaring in wijkteam
Wijkteamleden hebben basiskennis en ieder heeft eigen specialisme. In plaats van gedachten wolkjes, spreekwolkjes van maken. Kennis van het wijkteam: Begeleiding en verzorging van jeugdigen met verstandelijke beperking Generalistische basis-ggz voor jeugdigen Gebiedsgerichte hulp bij jeugdcriminaliteit en jeugdoverlast Gezinscoaching Gezinsondersteuning Jongerentrajecten Ambulante opvoedhulp 5

6 Werkwijze wijkteam Samenwerking met partners in het wijknetwerk.
Samenwerking met partners in het wijknetwerk. Snel er op af, laagdrempelig en toegankelijk. Professionals gaan zelf weer aan de slag met de cliënt/een gezin. Multiproblematiek 1 gezin – 1 plan – 1 casusregisseur. Stimuleren en inzetten op eigen kracht, eigen netwerk en zelfstandigheid. Ondersteuning bieden in een zo vroeg mogelijk stadium (vroegsignalering). Je weet er van, dus je bent er van. Wijkteam geeft zelf kortdurende hulp of ondersteuning aan kinderen en hun ouders én volwassenen. 6

7 Werkwijze in de Childrens’ zone wijken
Samenwerking met Bureau Frontlijn Inzet van schoolcontactpersonen per school Ouders kunnen in deze wijken wel direct naar een wijkteam 7

8 Wijkteams zijn onderdeel van groter netwerk
8

9 Vragen? Dank voor de aandacht.


Download ppt "De wijkteams: de Rotterdamse aanpak"

Verwante presentaties


Ads door Google