De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019."— Transcript van de presentatie:

1 Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo
9 en 18 september 2019

2 Programma Doel van bijeenkomst: u te informeren en het gesprek met elkaar te voeren over het nieuwe sociale stelsel in Amsterdam vanaf 2021 Welkom, filmpje, presentatie Workshops Gelegenheid tot napraten en vragen stellen

3 Er gaat veel goed … maar voor Amsterdammers is het nu onvoldoende duidelijk waar ze terecht kunnen met hun ondersteuningsvragen. Kansen en mogelijkheden van ondersteuning in de sociale basis kunnen versterkt en beter benut worden. Het moet eenvoudiger, het beschikbare budget knelt.

4 Zorg- en gemeentelijke organisaties zijn vaak opgedeeld per specialisme. Daardoor lukt het niet altijd om de behoefte van de Amsterdammer in zijn geheel te zien.

5 Sinds 2015 zijn er vier verschillende teams actief in de wijk.

6 Naast de ouder- en kind teams komen er vanaf 2021 buurtteams voor volwassenen.

7 Het beoogde samenspel in het sociaal domein.

8 Bij de buurteams kunnen Amsterdammers terecht met al hun ondersteuningsvragen. Buurtteam is de spil! Meer verbinding met bestaanszekerheden en routes naar werk.

9 We willen dat iedere Amsterdammer zich onderdeel voelt van een sociaal netwerk.

10 Voor wie dat niet vanzelfsprekend is; zij worden gezien en krijgen de ondersteuning die zij nodig hebben. Het denken in oplossingen is hierbij leidend.

11 Amsterdammers hebben zeggenschap over hun eigen oplossingen
Amsterdammers hebben zeggenschap over hun eigen oplossingen. Professionals hebben ruimte om waar nodig ondersteuning te bieden op maat.

12 De buurtteammedewerkers kijken eerst wat iemand zelf of met hulp van anderen kan regelen. Daarna wordt gekeken of en welke verdere inzet nodig is.

13 Als de hulpvraag niet door het buurtteam kan worden opgepakt dan kunnen zij aanvullende zorg- en ondersteuning inschakelen: Hulp bij het huishouden, Dagbesteding, Logeeropvang, Maatschappelijke opvang/Beschermd wonen, en aanvullende Ambulante ondersteuning.

14 Belangrijke aandachtspunten in de uitwerking zijn … (I)
Knip (ambulante) ondersteuning door de buurtteams en de aanbieders aanvullende ambulante ondersteuning. Inschatting is dat 80% van de huidige cliënten geleidelijk overgaat naar ondersteuning door het Buurtteam. 20% is nog aanvullend (specialistische) ambulante ondersteuning die door zorgaanbieders geboden wordt. Er zullen minder aanbieders per voorziening, aanvullende ondersteuning, zijn dan nu. Een overzichtelijk aantal aanbieders is noodzakelijk voor de samenwerking en sturing op kwaliteit. De buurtteams krijgen een belangrijke rol in de toeleiding naar en toegang tot (stedelijk) ingekochte aanvullende en specialistische ondersteuning. DB en aanvullende AO altijd via Buurtteam Hbh en LO kan via Buurtteam of direct bij aanbieder toeleiding MO/BW via Buurtteam, centrale toegang blijft

15 Belangrijke aandachtspunten in de uitwerking zijn … (II)
Buurtteams en aanbieders werken straks heel nauw samen met: elkaar (gemeentelijke) specialisten Wonen, Werk, Participatie, Inkomen, Veiligheid de sociale basis het medische domein (huisartsen, behandelaren) Versterken van de sociale basis Budget vrijspelen voor sociale basis Inloop dagbesteding koppelen aan de Sociale Basis Gebiedsgericht werken Hulp bij het huishouden: per stadsdeel is een aantal aanbieders actief Individueel begeleid wonen vanuit MO/BW in samenhang met aanvullende ambulante ondersteuning (O)GGZ inrichten

16 Per stadsdeel komt er één organisatie die verantwoordelijk is voor alle (meerdere) buurteams in het stadsdeel.

17 Dit kan een bestaande organisatie zijn of een groep van aanbieders die gaan samenwerken. Of een nieuwe speler. Buurtteamorganisaties zijn organisaties onder een nieuwe naam, en mogen niet ook aanvullende ondersteuning leveren

18 Het najaar 2019 werkt de gemeente de verdere plannen uit
Het najaar 2019 werkt de gemeente de verdere plannen uit. En werkt samen met aanbieders en cliënten aan een uitvoeringsplan.

19 In het voorjaar van 2020 kunnen organisaties zich inschrijven en wordt geselecteerd wie de buurteams en wie aanvullende ondersteuning Wmo gaat uitvoeren.

20 Vanaf de zomer 2020 start de implementatie
Vanaf de zomer 2020 start de implementatie. Op 1 januari 2021 zal er per gebied minstens 1 buurtteam operationeel zijn. De rest volgt daarna. En gaan er nieuwe contracten aanvullende ondersteuning Wmo in.

21 Samenvattend In 2021: Gaat een Amsterdammer naar het buurtteam als hij hulp nodig heeft, daar wordt besproken wat er nodig is. De ondersteuning kan door een buurtteammedewerker geleverd worden, dat is nieuw, daar werken straks ook dienst- en hulpverleners. Tenzij er andere, meer of specialistische zorg of ondersteuning nodig is. Dan helpt het buurtteam de Amsterdammer de juiste zorg of ondersteuning te vinden, bijvoorbeeld bij een zorgaanbieder bij wie hij terecht kan. Voor mensen die al (ambulante) ondersteuning hebben kan het vanaf 2021 gebeuren dat deze door het buurtteam geboden wordt. Dit zal geleidelijk aan plaatsvinden.

22 Het proces volgen kan via: www.amsterdam.nl/buurtteams
? ? ? ? ? ? Het proces volgen kan via:

23 Naar de workshops Workshop 1: Samenwerking Buurtteams en aanvullende ondersteuning voor complexe/multi-problematiek Workshop 2: Samenwerken in Zorg en Werk Workshop 3: Samenwerken met de Sociale Basis in de praktijk Workshop 4: Meer algemene informatie en toelichting De verslagen van de workshops 1 t/m 3 zijn op te vragen via De vragen die zijn gesteld bij workshop 4, kunt u vinden op


Download ppt "Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019."

Verwante presentaties


Ads door Google