Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Rob Boelema (projectleider) Wido Bijlmakers (gemeente Helmond)
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Informatiebijeenkomst trajectgroepen
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
PROGRAMMA WORKSHOP Wie zijn wij en wat doen we: (30 minuten)
LEA en Zorg: ZAT’s als voorwaarde voor passende onderwijstrajecten in goede afstemming met CJG en borging in LEA Gerard Bouma
Crisisdeeltijd Almere Voorbeeld van een geïntegreerd project
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Welkom in het Centrum voor Jeugd en Gezin in Kralingen Crooswijk
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Presentatie Continuümconcept
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
Transitie op Maat Coaching voor jongeren die uit (dreigen te) vallen en vastlopen in de versnipperde bureaucratie integraal (één coach) langdurig intensief.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
1zorg-route.
Stichting Prisma Helden Karin Iking Zwolle
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Passend Onderwijs: overdracht en overgang PO-VO POVO 13 november 2008 Ben Verbruggen SOM.
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Voorschoolse instellingen Haaksbergen & Hof van Twente
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
SAmenwerken aan VEiligheid
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
MONITOR AANSLUITING JEUGDZORG- ONDERWIJS OCW KENNISMARKT MARJA VAN LEEUWEN, SWV HELMOND-PEELLAND VO.
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Transitie jeugdzorg: waar ging het ook alweer over?
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
CJG Schouwen-Duiveland1 het CJG en zorgstructuren in de school Leeman h.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Presentatie BIO CJG 9 april Avond programma 1.Doorkijk Centrum Jeugd en Gezin 2.Interactieve vragenronde 3.Doorkijk transitie jeugdzorg 4.Interactieve.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Transformatie/transitie jeugdzorg Zeeland Cora Schout 16 april 2013.
1Gezin1Plan BOJOZ 27 januari 2012 Partners in Jeugdbeleid Karel Diephuis.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
Experimenten Ambulante Jeugdzorg zonder indicatie Nijmegen en regio Noord-Veluwe Doel Doelgroep Afsprakenkader Werkwijze Overeenkomsten en verschillen.
Actualiteiten decentralisatie jeugdzorg 2 april 2013.
De rehabilitatiewerker moet de wijk in Lies Korevaar.
Stichting Jeugdformaat
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Transcript van de presentatie:

Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch

Gemeenten en Passend onderwijs Van de onderwerpen die afspraken behoeven trussen onderwijs en gemeenten (in het Ondersteuningsplan) aan de orde komen, gaat het hier om één onderdeel: ZORG IN EN OM DE VO-SCHOOL

Korte geschiedenis Gemeente Den Bosch al in 2005 gestart met bevorderen van een nauwe samenwerking tussen onderwijs en zorg: “Project sluitende zorgstructuur 0-23 jaar” Resultaat: alle scholen hebben een zorgteam waarin minimaal participeren: schoolmaatschappelijk werk en GGD

Deelprojectgroep jarigen  eerst als onderdeel van het project Sluitende zorgstructuur, nu als onderdeel van de CJG-aanpak binnen de gemeente  hierin participeren alle betrokken partijen rond zorg en onderwijs, nu al zo’n 5 jaar, onder regie van de gemeente

Goede ervaring: in 2010, als voorloper op de transitie in de jeugdzorg, gestart met pilot “Jeugdzorg dichterbij Onderwijs” op alle 20 VO-scholen in het SWV regio de Meieirj

Wat hield de pilot in? ZAT bevoegd om (geïndiceerde) ambulante jeugdzorg in te zetten (zonder tussenkomst van BJZ)ZAT bevoegd om (geïndiceerde) ambulante jeugdzorg in te zetten (zonder tussenkomst van BJZ) Binnen 3 à 4 weken hulp ingezet op en samen met schoolBinnen 3 à 4 weken hulp ingezet op en samen met school

Pilot groot succes voor de leerlingen en scholen, maar ………..  Liet ook zien wat er “rond” de inzet van de pilot nog niet goed geregeld was:  - waarvoor is school verantwoordelijk en waarvoor de gemeente/CJG? waarvoor de gemeente/CJG?  - heeft het ZAT (CJG-partners) aan “voorwerk” gedaan wat zij zou moeten “voorwerk” gedaan wat zij zou moeten doen? doen?

Waar staan we nu (1)?  Nieuwe werkwijze voor de interne en externe zorgstructuur binnen het VO uitgaande van de “ZAT-driehoek”, waarbij school enerzijds en CJG-partners waarbij school enerzijds en CJG-partners (smw en GGD) anderzijds weten (smw en GGD) anderzijds weten waarvoor zij verantwoordelijk zijn en waarvoor zij verantwoordelijk zijn en volgens welke 11 stappen zij moeten werken. volgens welke 11 stappen zij moeten werken.

Waar staan we nu (2)?  Een coach die de “ZAT-driehoek”- partners met raad en daad bijstaat maar ook signaleert en adviseert (aan de deelprojectgroep) waar de zaken niet lopen zoals zij moeten lopen!

Basis is duidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden in ZAT-driehoek  School / zorgcoördinator  Schoolmaatschappelijk werk*)  GGD*) *) samen vormen zij de “CJG-tandem” *) samen vormen zij de “CJG-tandem”  samen verantwoordelijk voor: - optimale betrokkenheid ouders/kind - integrale aanpak op 4 leefgebieden

GGD-medewerker in “ZAT-driehoek” Richt zich vooral op vroegsignalering / kindfactorenRicht zich vooral op vroegsignalering / kindfactoren Brengt info in over kind en gezin vanuit EKDBrengt info in over kind en gezin vanuit EKD Komt in actie bij kinderen met somatische of psychische/psychiatrische problemen en is liason naar de huisarts en de GGZKomt in actie bij kinderen met somatische of psychische/psychiatrische problemen en is liason naar de huisarts en de GGZ

Nieuwste ontwikkeling  Vorming van een “stedelijk CJG-team jarigen” dat verantwoordelijk is voor het adequaat functioneren van de “ZAT- driehoeken” op de 13 Bossche V(S)O- scholen (en hiermee ook een belangrijke peiler in de transitie jeugdzorg)