NatuurWijs: educatie in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug De klas uit, het bos in UNO 19 januari 2012 Annemarieke Holland/Charlotte Robben.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Advertisements

Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Jongeren, natuur en mobiele telefoons
Stichting Dijk van een Kust
OBA Expert op Afstand Expert op Afstand in de praktijk Ervaringen met videoconferencing Samenwerkingsverband D e D igitale S leutel in Leiden.
Comité Bossenwaard Bossenwaard Comité vertegenwoordigt in volmacht :
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
PlattelandsCafé 15 mei Welkom door Teunis Jacob Slob.
Datum Naam school Naam presentator Organisatie presentator
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Vereniging van de Toekomst America 24 september 2007.
Fotoverslag bijeenkomst 6 juli 2009 Opzet kennisnetwerk landbouwprojecten KRW Hoe doen we dit? Wie doet wat? Opgesteld door: Annet Noordik Facilitators.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Nationale Kleine Scholen Conferentie Presentatie concept plannen Namens de initiatiefgroep Herman Ritter & Theo Bockting (Dorpsraad De Weebosch)
Leer- werkplaats MPG aanpak
Natuurberaad december Pine Berg Joris Hogenboom Claudia van Holsteijn
Veilig thuis START Donderdag 6 november 2008.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
NATUUROUDERS Provincie West-Vlaanderen Dienst NME
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
De duurzame school in een duurzame gemeente Deelsessie 3.F Ellen Leussink (SenterNovem) Roel Meurs, Gerrita Tammer (gemeente Bunschoten) Natuur, Milieu.
NME: kiezen, leren, meedoen
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Wat is MaS? MaS staat voor Maatschappelijke Stage
Milieutrefdag 4 juni 2009 Open een bezoekerscentrum in een natuurgebied.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Leren in nieuwe contexten
Plan van aanpak Duurzaam denken en doen op De Kleine Aarde Tom Bade.
DE KNIPOOG over.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
een nieuwe LEADER periode
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
Door Jessica van der Leij
Project Presentatie Team Coke ‘n Cherry: Project Presentatie Jasper:Projectleider Edwin:Teamleider Annop:Research Aron:Redacteur Mike:Visual Design /
Stavaza.  Wat en waarom?  Wie?  Oproep nationale Archeologiedagen.
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Begeleiders: Rosa Rodrigues: Els Fonville-Kuhlmann:
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Samenwerken met Sociale wijkteams Pieternel Ermen projectmedewerker binnenlands diaconaat i.s.m. Margreet Keesman, Jan de Boer en Theo Visser Diaconie.
Welkom op de informatieavond van bs Groene Vallei
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Sociëteitsavond 16 maart 2016 Vereniging Bosch & Duin e.o Hanna van den Dool, vz Hoe samenwerken aan behoud van goede leefomgeving?
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Cultuureducatie met Kwaliteit Inhoudelijke basis 1) Tussentijdse evaluatie Van nice naar need Continueren Betrokkenheid Pabo’s en Kunstvakonderwijs.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
Startbijeenkomst 17 mei  Vaardigheden (vak-, onderzoeks-, samenwerkings-, plannen)  Verdieping in vak  Combinatiecijfer: maatschappijleer 1/2.
Aanleg groen schoolplein
Thematafel inclusieve buurt, Rinie Blauw
Ouderraad laat van zich horen!.
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Progressief universalisme
Gemaakt door Jamie Klas 3C
samen in verbondenheid
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Ouders en school samen Maart 2016
Informatie & Interactie-avond - LJOCHTSTILL
Presentatie Formulierenteam Gemeente Rotterdam
De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Samenwerking essentieel voor
Transcript van de presentatie:

NatuurWijs: educatie in Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug De klas uit, het bos in UNO 19 januari 2012 Annemarieke Holland/Charlotte Robben

Wat is NatuurWijs? Een nieuwe aanpak voor natuuronderwijs buiten/NME Uniek door combinatie van: 3 buitendagen per schooljaar Opdoen van natuurervaringen én natuurkennis door ontdekken, onderzoeken, spelen en werken met de NatuurWijzer Maatwerk: lesprogramma’s worden samen met de leerkracht opgezet Lesprogramma’s worden opgezet rond een levensechte beroepscontext, bv. van ‘het werk van de boswachter’ (concept-context benadering) 2 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

NatuurWijzers zijn de spil Buitendagen worden belegeleid door getrainde vrijwilligers > de NatuurWijzers NatuurWijzers Hebben spilfunctie in NatuurWijs Zijn groene professionals of vrijwilliger Hebben ‘groene’ opleiding, baan en/of vrijwilligerswerk (beroepscontext) Hebben binding met natuurgebied/landgoed 3 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

NatuurWijswerkwijze: maatwerk 4 Programma: 3x3 -3x voorbereidende les op school: leerkracht -3x buitendag: NatuurWijzer -3x verwerkingsles op school: leerkracht Programma: inhoud -Voorbereiding buiten in het gebied door leerkracht + NatuurWijzer -Samen concept + activiteiten bepalen -Zelfstandig uitwerken activiteiten -Database activiteiten op internet -: leerkracht Programma: inhoud UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

Training NatuurWijs Introductiedag 8-daagse training – terugkijken op en verdiepen van eigen natuurervaring – werkwijze en visie NatuurWijs eigen maken – uitwisselen van activiteiten – didactische vaardigheden – ‘stage’ van 3 buitendagen Terugkomdagen 5 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

Doelstelling NatuurWijs NPUH 6 Vergroten kwaliteit en effectiviteit van natuureducatie in het Nationaal Park Versterken bereik en zichtbaarheid van de vrijwilligersinzet op het gebied van natuureducatie Invulling geven aan Basispakket communicatie & educatie Nationale Parken Met als effect dat kinderen een zorgzame, respectvolle en betrokken houding ten opzicht van de natuur te ontwikkelen. UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

 Samenwerkingsverband tussen 7 (vrijwilligers)organisaties  Werkgroep NatuurWijs in NPUH  8- daagse NatuurWijstraining  Pool van NatuurWijzers  Uitwisselingsbijeenkomst > 11 klassen 3x per jaar naar buiten 7 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

Samenwerking in NPUH Het programma NatuurWijs wordt aangeboden door een samenwerkingsverband van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Team Amerongse Bos/Utrechts Landschap, Maarn Maarsbergen Natuurlijk, Vereniging voor Dorp en Natuur Amerongen-Leersum, IVN Heuvelrug en Kromme Rijn, IVN Veenendaal-Rhenen, IVN Consulentschap Utrecht, Milieudienst Zuidoost-Utrecht en gemeente Utrechtse Heuvelrug. Het project wordt financieel mogelijk gemaakt door Ministerie EL&I, Provincie Utrecht, Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug, NatuurWijs en Rabobank Utrechtse Heuvelrug. 8 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

9 Dat je in stukken mag komen waar je normaal nooit komt Dat er een boswachter was, want ik had nog nooit een boswachter gezien Een rustig plekje Dat er veel open plekken zijn die ook weer allemaal anders zijn, en de bomen Kinderen over NatuurWijs: ‘Wat vond je bijzonder aan het bos?’ Dat een tor paars aan de onderkant heeft Dat de rode mieren gewoon een kruisspin aanvallen UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

Interessant voor NME-centra Buiten centraal (opdoen van betekenisvolle natuurervaringen) Uitvoering door vrijwilligers Samenwerking met lokale (vrijwilligers) organisaties Flexibel – niet locatiegebonden Flexibel – maatwerk met leerkracht Opdoen van natuurervaringen én natuurkennis door ontdekken, onderzoeken, spelen en werken met de NatuurWijzer. 10 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH

Verder met NatuurWijs?  Wat spreekt aan?  Interesse om samenwerkingsmogelijkheden rondom NatuurWijs verder te verkennen? 11 UNO, 19 januari 2012 NatuurWijs in NPUH