De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015"— Transcript van de presentatie:

1 De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015
Bake Dijk – Onderzoeker / adviseur Universiteit Utrecht – Bestuurs- en Organisatiewetenschappen Hans Slender – Hanzehogeschool Groningen Froukje Smits – Hogeschool Utrecht Carly

2 Context Sportevenementen worden vaak (deels) gefinancierd met publieke middelen en er wordt steeds meer verwacht van de waarde voor de lokale samenleving. (Gratton, Shibli, & Coleman, 2005; Dickson, Benson, & Blackman, 2011; Hiller, 2000) Le Grand Départ Tour de France in Utrecht 2015: €6,0 mjn door gemeente Utrecht €6,8 mjn door bedrijfsleven €2,25 mjn door VWS Totaal budget €15,2 mjn (54% publiek geld)

3 Doelstellingen Le Tour Utrecht
Hoofddoel:‘Organiseren van Le Grand Départ van de France in Utrecht met legacy (vooraf en achteraf).’ Projectorganisatie ‘Le Tour Utrecht’ had als doel legacy (Chalip, 2006; Schulenkorf & Edwards, 2012) te creëren rond Le Grand Départ d.m.v. het side-event (activatie) programma: Drie thema’s: sport, cultuur en kennis/economie Doelen: perfect georganiseerd; met legacy voor en na het evenement; activatie van de marketingdoelstellingen; showcase van de stad Utrecht deelnemers, bezoekers grote, middelgrote en kleine activiteiten - Ten minste 75% van de deelnemers, bezoekers en partners evalueren het side-event programma positief - Gemiddelde waardering met een 8,0

4 Doel van het onderzoek Wat heeft de investering (in economisch, organisatorisch en maatschappelijk opzicht) in ‘Le Grand Départ’ voor de stad opgeleverd? Wat kan Utrecht leren van de organisatie van dit internationale topevenement?

5 Sept 2014 – januari 2015 26 maart – 30 juni 2015 1 – 5 juli 2015 6 juli – nov 2016 Focusgroepen stakeholders Enquêtes bezoekers Enquêtes + interviews bij side-events Enquêtes onder organisatoren side-events

6 Methodologie Gesprekken met 55 stakeholders van Le Tour Utrecht:
38 respondenten in 11 focusgroepen 21 respondenten in face-to-face interviews 1520 surveys: 653 surveys onder deelnemers aan het side-events program 785 surveys onder bezoekers van Le Grand Départ op 2, 3, 4 of 5 juli 82 surveys onder organisatoren van de side-event activiteiten 90 korte interviews met deelnemers aan het side-event programma

7 Legacy of mega sport events in Rio de Janeiro
Bake Legacy of mega sport events in Rio de Janeiro

8 Resultaten – organisatorische waarde
Hoog gewaardeerd evenement (8,4) Samenwerking tussen lokale organisaties in een netwerksfeer Tussen gemeente en lokale bedrijven (publiek – privaat) Tussen lokale fiets clubs / maatschappelijke organisaties / cultuur Tussen politie op nationaal, provinciaal en gemeentelijk niveau Een podium voor wereldwijde aandacht voor Utrecht als stad van sport, cultuur en kennis. Er was echter gebrek aan een langetermijnvisie op de toegevoegde waarde van (sport)evenementen in Utrecht. Organisatorische kwetsbaarheden Onderscheid tussen gemeente en projectorganisatie Erg strakke begroting, mede doordat VWS geen post ‘kosten onvoorzien’ toe laat. Balans tussen professionals en vrijwilligers Toegenomen kennis over de organisatie van grote sportevenementen in de openbare ruimte.

9 Resultaten – sociale waarde
Gemiddelde waardering side-events: 8,2 # deelnemers side-events: (50.000) # bezoekers side-events: ( ) # vrijwilligers side-events: # uren van vrijwilligers: Trotse inwoners (79%) Geïnspireerd om meer te fietsen in de toekomst (24%)

10 Resultaten – economische waarde
- 2,02 bezoeken per bezoeker unieke bezoekers Economische impact

11 Aanbevelingen Toekomstige organisatie van evenementen in Utrecht
Wees bewust van de afstand tussen de projectorganisatie en de lokale overheid Besteed aandacht aan de balans tussen professionals en vrijwilligers Creëer een visie op de toegevoegde waarde van (sport)evenementen voor Utrecht. (Utrecht Marketing) Continueer de betrokkenheid van lokale organisaties bij de ontwikkeling van de stad. Vergroten van legacy van evenementen in Nederland Bottom-up aanpak zorgt voor een gevoel van eigenaarschap buiten de projectorganisatie Faciliteer en stimuleer samenwerking tussen lokale organisaties Borg kennis over legacy management (gemeentelijk en landelijk)

12 Vragen?


Download ppt "De waarde van Le Grand Départ Utrecht 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google