Hans Weggemans Directeur Wijkontwikkeling, Zorg en welzijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Transitie Jeugdzorg.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Veranderingen in de zorg
Transitie jeugdzorg.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Transitie van het Sociaal domein
Project Wot nieuwland.
Amaryllis: landingsbaan voor de decentralisaties.
Minisymposium ChristenUnie
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Eigen Kracht-conferenties regie bij de burger
Opzet van de workshop Kennismaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Maatschappelijk Aanbesteden
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
juni Transitie jeugdzorg
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Het Dordtse model in Dordrecht West: De combinatie van drie schakels:
Welzijn Nieuwe Stijl De Leeuwarder aanpak
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Beter door Meer Samenwerking Elkaar: –Leren kennen –Weten te vinden –Ondersteunen in het werk.
Rollen van gemeenten op het gebied van gezondheid en zorg PH-Forumdebat 25 januari 2005.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Kansen voor transformatie
Sandra Rijk / Paul Harmsen
Project oriëntatie op het beroep
Aanpak Transitie Jeugdzorg vanuit perspectief zorginstellingen Den Helder, 27 januari 2012 Lucy Schmitz (kernbestuur BOJOZ)
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Mee®doen. Visie Mee®doen Participatie gaat voor ons over de trotse, zelfstandige inwoner die volop in de samenleving staat en die alleen indien nodig,
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
30 mei 2016 Transitie jeugdzorg, sturing gemeente, bijdrage GGD Paul vd velpen Directeur GGD Amsterdam.
Nulmeting Jeugdbeleid van Eijsden-Margraten Marjolein Nicolaes Margraten februari 23, 2015.
Lokale ontwikkelingen Peter van der Terp, wethouder Jeugd 17 oktober 2013.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
Visie van Eigen Kracht Eigen Kracht Centrale. Werkt aan een samenleving waarin participatie en samenredzaamheid van burgers centraal staan Waarin burgers.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Integraal sociaal werk
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

Frontlijnsturing Terug naar de eenvoud: integrale ondersteuning door wijkcoaches Hans Weggemans Directeur Wijkontwikkeling, Zorg en welzijn Gemeente Enschede 3 februari 2011

Ander paradigma nodig We zijn voortdurend bezig beleid naar de burgers te brengen, in plaats van na te gaan met welke overheidsmaatregelen we burgers kunnen helpen zelfredzaam te zijn.

Illustratie: modaal probleemgezin Pa is werkloos, aan de drank en slaat ma Ma is daardoor in behandeling bij de GGZ Zoonlief (14) uitgestudeerd aan het VMBO, vertoeft veel bij HALT, handelaar in achterdeurartikelen Stiefdochter (16) is in handen van een “loverboy” gevallen

Overheidsreactie: 11 casemanagers Pa loopt bij Verslavingszorg (rehabilitatieprogramma) Casemanager 1, zit in de caseload van Werk en Bijstand(2). Ze functioneren samen goed in het project Huiselijk Geweld (3), Ma is bij de GGZ (4). Zitten in de caseload van de Multiprobleemaanpak (5). Zoonlief wordt achtervolgd door de trajectbegeleider RMC (6), is klant bij Halt (7), Jeugdzorg (8), wordt bijgestaan door de zorgbegeleider van het Zorgnetwerk 12+ (9). Jeugdzorg (10) heeft zich over de stiefdochter ontfermd in samenwerking met Steunpunt Huiselijk Geweld (11) Beide kinderen gaan officieel nog naar school

Beheersing centraal: indicatiestelling multiprobleemgezinnen 25 wettelijke kaders 17 indicatieprotocollen 23 methoden van vraagverheldering 31 diagnostische instrumenten 27 registratie- en rapportagesystemen

We doen onze stinkende best: veel frontliners, voor of achter de voordeur Maatschappelijk werkers in dienst van: Jeugdzorg en jeugdhulpverlening Ggz en Ggd Algemeen maatschappelijk werk Woningcorporatie Verslavingszorg Vrouwenopvang RIBW (Begeleid wonen) Schuldhulpverlening Sociale Dienst etc.

Die gaan samenwerken in (sub)ketens Zorgketen Justitieketen Zorgstructuur onderwijs

“Ketenregie is de oplossing”, maar ......... Veel overdracht en daardoor informatieverlies Door het vele noodzakelijke overleg, relatief hoge transactiekosten Burgers hebben nog steeds met veel instanties en hulpverleners te maken Hulpverleners en casemanagers hebben doorgaans onvoldoende mandaat uit eigen organisatie Oriëntatie op het werkproces, niet op het perspectief van de burger. Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor het resultaat ?

Treurige situatie Veel versnippering: convenant met 25 instellingen !! Vergaande horizontale taakdifferentiatie Vermeend specialisme (12 soorten maatschappelijk werkers, 3 reclasseringsinstellingen) Burgerperspectief ondergeschikt aan politieke en bureaucratische ontwerpcriteria Bureaucratische reflex: samenwerken Gemeente doet er braaf aan mee

Conclusie: het systeem faalt De huidige aanpak is inefficiënt en ineffectief Maatschappelijke ondersteuning van kwetsbare burgers is ver onder de maat Gemeenten zijn daarvoor verantwoordelijk Dat moet dus anders kunnen

Experiment wijkcoaches Gestart met experiment voor 4 jaar in Velve Lindenhof Corporaties betalen en beslissen mee Vier wijkcoaches als “Sociale huisarts” Verschillende rollen: indiceren, verwijzen, belonen, straffen, wijkzuster, onderhandelaar, etc. Methodiek: “voor wat hoort wat” Vergaande afspraken met instellingen Op basis van “deskundigen advies”

De wijkcoach is tegelijkertijd Consulent Werk en Bijstand Leerplichtambtenaar Zorgloket medewerker Indicatiesteller Bureau Jeugdzorg en CIZ Gezinsvoogd Gezinscoach Reclasseringsmedewerker Medewerker MEE Consulent woningcorporatie Maatschappelijk werker Schuldhulpverlener Casemanager Verslavingszorg Opbouwwerker

Succesfactoren Betrokken, ervaren en competente professionals Sterke gemeentelijke regie Aanwezigheid in de wijk, direct aanspreekbaar, grote informatiemacht Kennen de sociale structuur in de wijk Zowel de worst als de stok hanteren “Voor wat hoort wat principe” Kwaliteit indicatiestelling stijgt Veel accent op preventie Klantvolgsysteem (VIS2)

Kernprobleem Burgerperspectief (‘ik red het alleen niet’) teveel ondergeschikt gemaakt aan de wetten van de bureaucratie: protocollen, leeftijdsgrenzen, convenanten, indicatiestelsels, ketenmanagement, etc.. Oplossing niet zoeken in beter afstellen systeem Nieuw paradigma: ‘handelingsruimte voor breed bevoegde professionals’

2011: invoering in de hele stad Goede samenwerking met alle instellingen Herschikken subsidiestromen Koppelen aan pilot Jeugdzorg Verbinden met CJG, Veiligheidshuis en Reïntegratie/participatie (“werkloosheidsvrije wijk”)

Frontlijnsturing team per woongebied afgestemd op problematiek in dat woongebied Waarin verschillende expertise is ingebracht Groeimodel naar generalisten met taakgebied Regierol door gemeente: functioneel leiderschap Ondersteuning met een integraal informatievoorzieningsysteem Vitale coalities met politie, woningbouwcorporaties, onderwijs, huisartsen, welzijnswerk, vrijwilligersorganisaties

Frontlijnsturing in één beeld Huidige structuur Nieuwe structuur huishouden

Samenhangende ontwikkelingen Terug naar de eenvoud: Frontlijnsturing Transitie Jeugdzorg – overheveling van alle jeugdzorgtaken Doorontwikkeling Veiligheidshuis Twente AWBZ: overheveling functie begeleiding Vernieuwende Arbeidsmarkt Aanpak - Werken naar Vermogen Passend onderwijs

Frontlijnsturing: wijkcoaches Enschede Frontlijnsturing: wijkcoaches Decentralisatie Jeugdzorg Veiligheids-huis AWBZ/ Begeleiding Onderkant arbeidsmarkt Het raakt veel beleidssectoren Mate van regionalisering? Eén regeling onderkant? Gevolgen bezuiniging participatiefonds