Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Informatieavond 22 april 2013
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
Sociale Agenda Presentatie van Krijn van Beek voor de Actuele Tafel NGB en ROI, 18 oktober 2006.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Kan ik ICT op een leuke en zinvolle manier inzetten in mijn klas ? Ik wil de computer gebruiken bij mijn biologielessen ! Kunnen mijn kleuters zich ook.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Opleiding en de Onderwijs Advies Commissie Introductie door Joost de Jong Week
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
Het Nederlandse onderwijs:
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
© IVA Evaluatie Actieplan Verbonden met ICT. © IVA Evaluatie actieplan verbonden met ICT 13 verschillende projecten (po, vo, mbo) Survey onder docenten.
Samen Deskundiger met de Pabo HAN Fac. Educatie Marijke Kral Jos van der Woude Nieske Coetsier Bas van Lanen
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
De ontwikkeling van professionele vakkennis op de pabo
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Dieptepilot voor de academische basisschool De eerste ontwikkelingen.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
Opleiden in school 22 juni 2004
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Samen werken aan praktijkonderzoek!
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Scouting Academy informatieavond praktijkbegeleiders 1.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Geschiedenis 2011 Masterplan ICT
Presentatie voor teams Oktober 2018
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Transcript van de presentatie:

Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet Velon, 1 april 2008

Elleke Verwaijen Begeleiden van de studenten samen met Leren werken met ict in ‘t onderwijs Samen Deskundig t kind / de student / de mentor / de opleiding als expert lerende Vele wegen leiden naar Rome Hoe kunnen docenten het beste leren werken met ICT in hun onderwijs? Traditioneel wordt daarbij veel waarde gehecht aan cursussen en trainingen. Onderzoek laat echter zien dat deze te weinig opleveren in termen van transfer naar de werkplek en daadwerkelijk gebruik in de praktijk. Daarom zullen er andere vormen van leren moeten worden gezocht. Docenten hebben weinig zicht op wat zij in hun werk allemaal leren, ook met betrekking tot ICT-gebruik in het onderwijs.  

Begeleidingsmodel Cms. Kok; ’koersen op meesterschap’ Opleiding te ver van de praktijk Niveau; veel maar niet moeilijk Stage anders Drie jaar terug gestart. De opleiding en de praktijk spoorden niet meer. En de opleiding was veel maar niet moeilijk. Daar vanuit ‘wat heeft het veld nodig’ beroepdbeeld. Kijken in de prakijtk wat zien we daar. Gewven we allemaal muziek. Nee waarom krijgen we dat dan allemaal wel. En zoveel uren. Is het niet beter als alleen die studenten dat krijgen wie dat ook willen gaan geven. Een per school is wellicht al genoeg. PDS is een voorbeeld van uitwerking van die gedachte.

Begeleidingsaanpak Studenten helpen incidenteel Grassroots grassroot-achtig Het werk zodanig herorganiseren dat er geleerd wordt door te doen; learning on the job … Studenten helpen incidenteel De opleiding is op de achtergrond Welke weg kun je bewandelen. Kijk eens naar de aandachtsgebieden en verbind dit met een strategie, een scenario

Begeleidingsaanpak Scholing mét kleine acties a la grassroots, Geven van begeleiding bij het leren en professionaliseren (training, cursus) Al dan niet met sleutelfiguren  Studenten zijn spil in deskundigheidsbevordering voor een heel team, voor meerdere scholen tegelijk  De opleiding vult de student aan; verbinding scholingsvragen Docenten ondersteunen bij het zelfstandig expliciet en gericht ondernemen van leeractiviteiten; Ondersteunen van het collectief maken van individuele leerprocessen en leerresultaten Onderlinge feedback organiseren Het leren van de meeste digitaal-didactische competenties zal in de praktijk moeten plaatsvinden. Hierbij is de rol van peers (collega-docenten) belangrijk (zie Zuylen, 1999). Het proces van elkaar feedback geven en ontvangen wordt ondersteund door een startconferentie te organiseren, spelregels hieromtrent af te spreken, criteria te helpen formuleren en werkafspraken te maken over te geven en te ontvangen feedback. Voorbeelden: Havenrakkers Keiwijs Magneet ‘t Blokhuus

Begeleidingsaanpak Het roer om; een vernieuwingstraject Voorbeelden Kees Boeke de Klimop Aspecten Visieontwikkeling Ander klassenmanagement\andere didactiek Studenten maken deel uit van lerende organisatie De opleiding maakt deel uit van die driehoek Het leren van docenten inbedden in organisatieverandering Vernieuwingsprojecten opzetten waarin docenten aan ICT-gebruik kunnen werken Zo kan aan een docent bijvoorbeeld de gelegenheid worden geboden dan wel een opdracht worden gegeven om een opzet te maken voor een digitaal portfolio of een aangepaste lay-out van een website.   Passen in een nieuwe vorm van onderwijs Probleem gestuurd Onderwijs Maken van goede en aantrekkelijke probleembeschrijvingen m.b.v. multimediale informatie Project onderwijs Contacten met authentieke werksituaties als uitgangspunt nemen Samenwerkend leren / Leerlingen met elkaar in contact brengen Organiseren van samenwerkingsprocessen en community building Gevroderde competentuies • Gevorderde digitaal-didactische competenties omschrijven behorend bij vormen van onderwijsvernieuwing Daarnaast worden er meer specifieke competenties beschreven die gekoppeld zijn aan specifieke vormen van onderwijs (probleemgestuurd onderwijs, samenwerkend leren, projectonderwijs). Voor elk van deze onderwijsvormen worden specifieke digitaal-didactische competenties beschreven (zie figuur 1). Voorbeelden van gevorderde digitaal-didactische competenties en onderwijsmethoden Onderwijsmethode Competenties Voorstructureren van informatie op internet, elektronische database, bibliografische informatie, on-line cursussen, multimediaal materiaal. e.d. Haalbare projecten formuleren Werkprocessen digitaal ondersteunen (groepsintranet; kennismanagement; kenniscreatie) Samenwerkend leren Leerlingen met elkaar in contact brengen Communities in standhouden en afsluiten Organiseren van spelregels en rollen Interdependentie en individuele aanspreekbaarheid organiseren

Resultaat opleiding Inbedding arrangementen Relatie met curriculum Rijke oogst aan kennis en ervaring (on)Deskundigheid van opleiders (op het gebied van ict) aan het licht Sturing vanuit opleidingsmanager(s) noodzakelijk

We zoomen in: Voorbeeld van de driehoek op stageschool de Klimop Manon Beuker, Sandra de Jong We zoomen in: Voorbeeld van de driehoek op stageschool de Klimop Schoolontwikkelingsvraag: Leervraag van de student: Hebben betrekking op: Innovatie nieuwe vorm van didactieken Nieuwe werkvormen Nieuwe organisatie Onderwijs op maat (uitgaan van verschillen)

Opleiding versus praktijk Betekenisvolle stage Betrokkenheid van opleiding naar de studenten Betrokkenheid van studenten naar de opleiding

Ine Verheyen Vanuit de basisschool De leerkracht stelt zich voor. Hoe ging het? Hoe is het voor ons leerkrachten? Het proces van vernieuwing De wijze van begeleiding Inbreng van studenten Wat leren de kinderen nu eigenlijk?

Laat eens wat zien! Weblog van de kinderen de rol van de basisschool de rol van de studenten de rol van de opleiding

Samendeskundiger met Pabo vanuit kennisnet Paul Veringa Samendeskundiger met Pabo vanuit kennisnet Versterken van de vraag van de PO-scholen Duurzame samenwerking Zorgen dat studenten toegevoegde waarde meebrengen in de PO- school Ondersteunen van Pabo’s d.m.v. publieke producten en diensten Met studenten hierin een rol spelen 1 april 2008 12

Wat? Gericht op ict in de klas in het verlengde van schoolontwikkeling. In plaats van andere opdrachten. De student wordt hiervoor beloond met credits Teamactiviteit (presentatie in teamvergadering of bouw, afnemen tools enz) In samenspraak met de ICT-coördinator en directeur worden opgesteld. 1 april 2008

2006-2007 3 2007-2008 14 2008-2009 ? 1 april 2008 14

Resultaten tot nu toe! Pabo’s werken weer samen en delen kennis Betere inzet ict in de lespraktijk op basisschool Veranderbekwaamheid van student sterk toegenomen

Resultaten onderzoek Het model lijkt te kunnen werken De rolwisseling werkt Meerwaarde voor scholen, studenten en Pabo Vraagarticulatie maakt het betekenisvol Relatie werkveld   opleiding De match tussen de leervraag van de student en de schoolontwikkelingsvraag van de school. Deze gaat verder dan alleen ict-e-competenties Voorbeelden van andere schoolontwikkelingsvragen; aanlsuiten bij opleiding en ects-aftekening Ada: Welke keuzes en consequenties hebben dit soort trajecten. Welke sturing? Stelling(en); werkveld/ relatie/ opleiding Korte bespreking

De pabotool als sturingsmiddel voor studenten En dan eventueel nog een toetje … De pabotool als sturingsmiddel voor studenten

Vragen … Prioriteiten … Slimme ideeën … Andere oprispingen …