De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan."— Transcript van de presentatie:

1 Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan

2 Uitgangspunten  ICT wordt ingezet in leerling- georienteerd onderwijs  ICT is geintegreerd in curriculum en didactiek  ICT biedt meerwaarde voor het leerproces ICT daagt de leerling uit ICT maakt leren aantrekkelijk

3 Het curriculaire spinnenweb

4 ICT in het onderwijs – Waarom lukt het niet?  Competenties en ‘beliefs’ van docenten Mogelijkheden van ICT voor vakgebied Leerling-georiënteerde didactiek Kennis van vak en didactiek (pedagogical content knowledge)  Omgeving Basisinfrastructuur; technische ondersteuning + beheer; Organisatie; curriculum; assessmentpraktijk Schoolcultuur – school leadership

5 Onderzoek Doel  Kenmerken van ondersteuning voor docenten bij de integratie van ICT in hun onderwijs  Science onderwijs  Schrijfonderwijs

6 Theoretisch kader  Professionele ontwikkeling van docenten (Joyce & Showers) Ondersteuning bij implementatie – (peer-)coaching  Exemplarisch curriculummateriaal (Keursten; Van den Akker; Voogt) Succeservaring; concrete handelingaanwijzingen  Docent betrekken bij beproeven, aanpassen en ontwikkelen van lesmateriaal (Ball & Cohen; McKenney) Ownership; practicality

7 Relatie onderzoek - praktijk  Aansluiten bij de behoefte en inbreng van docenten/ scholen  Inbreng (vak-)didacticus: kwaliteit van ICT integratie  Curriculumperspectief; kennis van de literatuur; (formatieve) evaluatie

8 ICT in schrijfonderwijs  Ontwikkeling van een schrijfomgeving voor de basisschool: Internetjournaal PictoPal  (Samen) ontwikkelen van nieuwe curriculum materialen die aansluiten bij de taalmethode/ tussendoelen  Rolmodel voor docenten  Oefenen in veilige omgeving

9 ICT in science onderwijs  Samenwerking in ICT projecten: Professionele ontwikkeling van docenten (Rusland) Leerpraktijken (EFA)  Ondersteuning gericht op inzet van ICT in leerlinggericht onderwijs  Ontwikkelen/ aanpassen van lesmateriaal door docenten  Reflecteren over lesplannen en lesuitvoering met peers en coaches


Download ppt "Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan."

Verwante presentaties


Ads door Google