De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Leiding geven aan school ontwikkeling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Leiding geven aan school ontwikkeling"— Transcript van de presentatie:

1 Leiding geven aan school ontwikkeling
Peter Sleegers BMC

2 Perspectieven

3 Controle benadering

4 Commitment benadering

5 Opbouw Veranderingscapaciteit van scholen Gerichtheid op leren
Leren van professionals Samenwerking Leiderschapspraktijken Aandachtspunten

6 Gerichtheid op leren Kernbegrippen: > leren leren
> doorlopende leerlijn > authentiek > zelfsturing > samenwerkend leren

7 Talenten

8 Laten groeien

9 Leren 2032?

10

11 Onzekerheid en twijfels

12 Rol van leerkrachten Individuele betekenisgeving: interpretatie
Drie reacties: negeren, aanpassen en adapteren Opvattingen spelen cruciale rol: over vernieuwing over leren en ontwikkeling over opbouw (sequentieel/doorlopende leerlijn) over balans tussen verplicht en vrijwillige stof over………

13 Professionele ontwikkeling
Leeractiviteiten Studeren (bijhouden) Experimenteren Reflectie Kennis delen Veranderen

14 Veranderingscapaciteit
Drie kernbegrippen Motivatie Organisch design Effectieve Leiderschapspraktijken

15 Motivatie

16 Motivatie Persoonlijke doelen: betrokkenheid met de organisatie
Doelmatigheidsbeleving: competentie op individueel en collectief niveau (‘yes we can’) Onzekerheidstolerantie: bereidheid om meer te experimenteren en te innoveren

17 Meebeslissen

18 Participatie Participatie-evenwicht van belang
Feitelijke versus gewenste participatie Inhoud (waarover) is van belang Relatie met het primaire proces staat centraal Criteria: expertise en belang

19 Samenwerking VideoTeamwork: Taak en doelafhankelijk:
Plassende, drinkende en rokende mannen

20 Effectieve teams Niet vergaderen maar collectief leren
Data als uitgangspunt Taak- en doel-afhankelijkheid Reflexief en delen van kennis

21 Richting geven (Motivatie)
BMC 9/19/2018 Leiderschapspraktijken Richting geven (Motivatie) Ontwikkelen leraren (Vaardigheid)) Herontwerp school (Organisatie) Management van didactische praktijk (Stabiliteit) Visie Doelen Verwachtingen Communicatie Werven P//Eisen P Constant monitoren Bufferen Langere tijd voor prioriteit Stimulans Ondersteuning Voorbeeld Structuur Samenwerking Verbinding Cultuur

22 Wat weten we? Leeractiviteiten teruggevonden
Doelmatigheid heeft grote invloed Persoonlijke doelen op bewuste leeractiviteiten en motivatie Visieontwikkeling op verandering Samenwerking op reflectie

23 En ….. Organisch design doet er toe
Besluitvorming heeft andere invloed dan samenwerking: via motivatie Leiderschapspraktijken hebben verschillende functies Visieontwikkeling daarbinnen belangrijkste

24 Visieontwikkeling

25 Schoolontwikkeling Gerichtheid op leren Professionele ontwikkeling
Participatie Samenwerking Effectief leiderschap

26 Bovenschools sturen!?!

27 Bovenschools Stel standaarden en doelen
Heb aandacht voor de inhoud van curriculum en instructie Gebruik data en bewijsvoering Zorg voor doelmatig personeel Werk aan goede relaties Investeer in leiderschap Maak werk van schoolontwikkeling Stimuleer professionele ontwikkeling Stem zaken op elkaar af!

28 Relatie met effect

29 Wat is nodig? Aandacht voor leiderschap binnen complexe institutionele en organisatorische context Aandacht voor de systemische relaties tussen verschillende lagen en actoren Aandacht voor gedeeld leiderschap: op zoek naar de verbinding en wederzijdse versterking Functies, rollen en praktijken meer in samenhang ontwerpen: niet alleen functioneel

30 Verbinding

31 31

32 SUCCES !


Download ppt "Leiding geven aan school ontwikkeling"

Verwante presentaties


Ads door Google