De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen"— Transcript van de presentatie:

1 Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Werken in ontwikkelteams

2 ROWF 5 schoolbesturen 5 lerarenopleidingen 300 + studenten per jaar.
12 locaties 5 lerarenopleidingen HVA, UVA/ILO, VU, Inholland, ALO. 300 + studenten per jaar.

3 Gericht op starters. Concerns van starters (onderzocht) Begeleiden startende leraren Opbrengst gericht werken/ ouderbetrokkenheid. Omgaan met verschillen/ pesten.

4 Wat uitspraken ROWF Samen opleiden
Leren; individueel leren en leren van en met elkaar Samen ontwikkelen i.c.m. onderzoek Een academisch / onderzoekend klimaat dat een onderzoekende houding stimuleert (leerlingen, studenten en leraren) Duurzaam……. Onderzoek doen is gewoon En is gericht op innovatie

5 Doelen project Versterken samenwerking Invloed curriculum opleidingen
Programma/ activiteiten adhv thema’s Delen Koppelen aan inductiefase (duurzaam)Professionaliseren/ stimuleren onderzoekend leren van leraren studenten en leerlingen.

6 Onderzoekend / onderzoekende houding?
Wat is dat? Waarom belangrijk? Hoe ontwikkel je dat? Wat maakt leren van leraren effectief? Testje! (KAHOOT)

7 Een OZH Kritisch, beschouwend, reflectief.
Kennis toepassen, bewustwording Nieuwsgierig, begrijpend, vernieuwend. Delen van kennis, open houding. Onderzoek (willen /leren) doen.

8 Effectief? Leren is vooral een sociale activiteit
Gekoppeld aan de werkplek (voelbaar, toepasbaar) Gericht op verbinden verschillen en verbanden In samenhang met beleid. Onderbouwing en samenhang Het doorbreken van isolement van docenten

9 Onderzoekend! Onderzoek:
In hoeverre de ROWF ontwikkelteams de aspecten van een onderzoekende houding stimuleren. (welke meest /minder) In hoeverre de structuur van de ontwikkelteams voldoen aan de succesfactoren van effectieve professionalisering. (welke meest /minder)

10 Ontwikkelteams Brede samenstelling. Alle partners. Studenten
startende leraren ervaren / onderzoeksleraren (school / instituuts) opleiders Onderzoekers Alle partners. Opleidingen. Ic. Opleiders / onderzoekers Scholen.

11 3 teams Team 1: Jaar 1 Omgaan met verschillen Jaar 2 Pesten Team 2: Jaar 1 Opbrengst gericht werken Jaar 2 Ouderbetrokkenheid Team 3: Begeleiden van startende leraren

12 werkwijze 20 bijeenkomsten, elke 2 weken. Vraagstelling / probleemanalyse Expert input Individueel (praktijk) onderzoek Evaluatie Delen 3x.

13 Opbrengsten Individueel / veel variatie.
Zicht op structuur van onderzoeken Input op inductietrajecten Focus ipv generiek Motivatie tot delen Koppeling met andere activiteiten Frisse start NRO onderzoek kennisbenutting Inzet opleidingen professionalisering Scholing / inzet onderzoeksleraren

14 Belemmeringen Betrokkenheid (individueel en school) (eigen) schoolorganisatie Tijd (hoewel beschikbaar, niet altijd voelbaar) Prioriteiten (waan van de dag) Generiekheid

15 Worsteling Verschillen in niveau Verschillen in ontwikkeling Verschillen in cultuur Afstemmen Communicatie

16 Vervolg?? Vakdidactisch ontwikkelteam. BETA. Studenten, starters, ervaren/onderzoeksleraren en onderzoeker. Aanvraag onderzoeksateliers Met als thema hoe richt je je lessen toekomstgericht in. Lo team, Gamma team, Beta team en Talen team.

17 En jullie?? ???? Vragen/ opmerkingen/tips??


Download ppt "Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen"

Verwante presentaties


Ads door Google