Evaluatie van een proces Handelingsplanning Evaluatie van een proces Chris Vandenberghe Karen Degraeve School van De Lovie
School van de Lovie, Poperinge OV1- school, op domein van De Lovie leerlingen toekomst leerlingen personeel even voorstellen
Onze situatie vòòr Docento Mooie doelenset Wel activiteitsgericht Wonen, werken, vrije tijd aanwezig Cognitief, psycho-motorisch en socio-emotioneel Onze situatie vòòr
Onze situatie vòòr We leverden al mooi werk Aandacht voor het cyclische van de HP Meer systematisch werken Heel concreet werken Overkoepelende doelen vragen aandacht Onze situatie vòòr
motivatie vorming transfer proces kon beter schaafwerk en duidelijkheid verslag doorlichting motivatie
Wat is handelingsplanning? Een cyclisch proces met als doel onderwijs op maat van elke leerling te bieden. Wat is handelingsplanning?
Wat is handelingsplanning? Het product van het proces van handelingsplanning is de schriftelijke neerslag: het handelingsplan Voor één leerling gepersonaliseerd is dit het individueel handelingsplan, IHP. Wat is handelingsplanning?
Individueel Handelingsplan Kans tot … Bezinning Afstemming Overdracht Evaluatie Verantwoording Individueel Handelingsplan
Inventariseren informatie overleg formeel informeel werkwijze
SWOT – analyse werkwijze Strengths Weaknesses Opportunities Threaths positief negatief intern STERKTE ZWAKTE extern KANS BEDREIGING werkwijze
Missie bepalen werkwijze Vanuit de inventarisatie en de SWOT-analyse formuleren we één centraal doel, de MISSIE. werkwijze
Strategische doelen Operationele doelen werkwijze Grote lijnen, en deze verder concretiseren in… Operationele doelen Specifiek Meetbaar Aanvaardbaar Realiseerbaar Tijdsgebonden werkwijze
Evaluatie en bijsturing Opvolging Anderen op de hoogte houden werkwijze
1. Inventarisatie Welke info hebben we? Van vorige scholen Observaties en testen Beginsituatie Rapporten Individuele afspraken Verslagen KR Sociale, medische info Ondersteuningsplan info vanuit leerlingen zelf 1. Inventarisatie
1. Inventarisatie Welke vormen van overleg hebben we? FORMEEL klassendirectie klassenraad Overleg afdeling-school Multi-disciplinaire Rapportbespreking kennismakingsbezoek CLB 1. Inventarisatie
1. Inventarisatie Welke vormen van overleg hebben we? INFORMEEL onthaallesuur Overleg afdeling/school Contact leerkrachten/opvoeders Contact leerkrachten/therapeuten Contact leerkrachten onderling Infonamiddag afdeling/school Infonamiddag ouders nieuwe lln 1. Inventarisatie
Alles is aanwezig Beter toegankelijk maken 2. SWOT: info
2. SWOT: FORMEEL overleg Overleg school/afdeling Multi-disciplinaire Rapportbespreking CLB 2. SWOT: FORMEEL overleg
2. SWOT: FORMEEL overleg Klassenraad: Voorwaarden Opstelling IHP op klassenraad partners MENTOR Strategie Evaluatie en bijsturing rapportering 2. SWOT: FORMEEL overleg
2. SWOT: INFORMEEL overleg Onthaallesuur Lkr/opvoeders Lkr/therapeuten Lkr onderling Lkr/directie School/ouders 2. SWOT: INFORMEEL overleg
3. Missie bepalen de impact van wat we op school doen -de TRANSFER- in het leven van de jongere vandaag en morgen VERGROTEN, ook in andere leefsituaties dan school. 3. Missie bepalen
4. Op weg… Strategische doelen bepalen De communicatie met de ouders verbeteren operationeel: Systematisch rechtstreeks overleg over IHP Communicatiekaartjes Rapportbespreking krantje 4. Op weg…
4. Op weg… Bewaken cyclisch proces IHP mentor volgt op Comm. Leefgroep/afdeling mentor neemt initiatief en volgt alles goed op 4. Op weg…
4. Op weg… Overkoepelende doelen werkgroep mentor (opvolging, docento) Totstandkoming IHP in overleg reorganisatie KR mentor 4. Op weg…
4. Op weg… Functie mentor stappenplan voor lkr checklist Referentiekader voor doelen document opstellen opvragen vaardigheden DC & BA 4. Op weg…
5. Evaluatie en bijsturing nog niet aan toe ! 5. Evaluatie en bijsturing