De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoe volgen wij onze kinderen?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoe volgen wij onze kinderen?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoe volgen wij onze kinderen?
Zorg op De Marlijn Hoe volgen wij onze kinderen?

2 Zowel school als ouders signaleren
Samen met ouders Zowel school als ouders signaleren

3 Einde schooljaar: Zorgvuldige overdracht tussen leerkrachten = waarborgen en continueren van de zorg voor de kinderen

4 3 vaste momenten van signalering
1. Groepsbespreking 2. IB gesprek 3. Oudergesprekken

5 Groepsbesprekingen 2x per jaar
Welbevinden = observatie leerkracht + signalen vanuit ouders Groepsplannen; voor alle vakken worden groepsplannen gemaakt. Hierin staan de doelen beschreven en de aanpak. Na een periode van 10 weken (rekenen en spelling) of 20 weken (technisch en begrijpend lezen) volgt er een evaluatie Vorderingen leerling- en groepsniveau Afspraken op leerling- en groepsniveau Indien wenselijk informeert de leerkracht de ouders.

6 IB-gesprekken 2x per jaar Zijn de afspraken nagekomen?
Hoe ontwikkelen de kinderen zich n.a.v. de gestelde doelen in het groepsplan? Welke kinderen zijn gesignaleerd? Wat heeft dit kind nodig? Dit wordt verwerkt in het groepsplan en geëvalueerd. Indien wenselijk informeert de leerkracht de ouders

7 Oudergesprekken Informatieavond Algemene informatie school en groep
Startgesprek; dit schooljaar try-out groep 7 en 8 10-minuten gesprekken Welbevinden Vorderingen Tussentijds gesprek met leerkracht op initiatief van school of ouders Gesprek met IB-er en/of hoogbegaafdheidsdeskundige Gesprek met externen bijvoorbeeld schoolcontactpersoon MDO (multidisciplinair overleg = overleg met meerdere externe deskundigen)

8 Extra zorg Een kind ontwikkelt zich niet volgens verwachting: Dit betreft zorg op gebied van sociaal-emotioneel en/of didactisch functioneren. Leerkracht en ouders zijn de belangrijkste personen wat betreft de signalering. 1. Wat heeft het kind nodig? (leerkracht en intern begeleider) 2. Wat kan de leerkracht in deze klas, binnen deze groep, het kind bieden? 3. Afspraken t.a.v. de aanpak in de klas. 4. Informeren ouders (leerkracht)

9 Extra zorg 5. Na 6-8 weken evalueren; Gewenste situatie is bereikt
Interventie leidt tot verbetering, maar doel is nog niet behaald  voortzetten interventie 4-6 weken Interventie leidt niet tot gewenste situatie; er is geen verbetering zichtbaar 6. Gesprek ouders, leerkracht, intern begeleider en/of hoogbegaafdheidsdeskundige bij toenemende zorg. Welke extra inzet is nodig? Kan De Marlijn dit bieden? 7. Eventueel externe zorg bijv. aanvullende onderzoek; in dit geval zijn er meerdere gesprekken tussen school en ouders. 8. MDO (multidisciplinair overleg) Intern begeleider heeft één keer per twee weken overleg met directie.

10 Wat heeft de school te bieden?
RT/plusklas Rots en Water Onderwijsassistent Fysiotherapie / Logopedie Hoogbegaafdheidsdeskundigen Leesspecialisten

11 Wat heeft de school te bieden?
Daarnaast kunnen we ondersteuning aanvragen bij het samenwerkingsverband PassendWijs: Schoolcontactpersoon; consultatie en eventueel onderzoek Ondersteuningsteam - 3 uur - 10 uur - arrangement individuele leerling - groepsarrangement - toelaatbaarheidsverklaring bij verwijzing SBO of SO

12 School en ouder, schouder aan schouder
En vooral……………………….. Neem contact op met ons wanneer er vragen of twijfels zijn. School en ouder, schouder aan schouder


Download ppt "Hoe volgen wij onze kinderen?"

Verwante presentaties


Ads door Google