Decentralisatie taken en bevoegdheden Friese taal en cultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Docentprofessionalisering
EYV 2011 in Vlaanderen voorbereiding. Stand van zaken •Europese Commissie –Voorbereiding •Eigen voorbereiding •Uitbesteding –Alliantie EYV2011 •Vlaanderen.
Ervaringen in samenwerking
Verzelfstandiging in het onderwijs II, Onderwijsraad, november 2010.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Inspectie Verkeer en Waterstaat Toezicht op het water(bodem)beheer
Professionalisering agrarisch natuurbeheer KAN 16 december 2013.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Innovatie en stakeholders in VO
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Passend Onderwijs een korte inleiding
passend onderwijs en zorgplicht
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Opbrengstgericht werken
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
presentatie sectorplan justitiescholen
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
REA en kleine gemeenten
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Samenwerkingsverband VO-SVO West-Friesland Presentatie Inventarisatie Zorgprofielen West-Friesland op 29 maart 2011 Versie: SWV\Passend Onderwijs\VO-Zaken\
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Erik Lubberink Coördinator Beheer / SNL en Digitale Keten Natuur
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
Een project van de Korengroep
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
1. Basis In BRON: Alle in- en uitschrijvingen Diploma’s
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Sirius audit commissie: lessons learned Ariana Need.
Marjan van Hof & Lineke Bos
Opening Twente Centre for Career Research (UT) “Professionele ontwikkeling van leerkrachten vanuit beleidsperspectief” Monique Vogelzang Directeur directie.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Onderwijsinspectie – Het juridische verhaal 22 september 2015.
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Brabant Noord Aanleiding - Stand van zaken - Besluitvorming Jan Cremers, dir. RMB.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
STICHTING RUIMTE VOOR ONDERWIJS EN KINDEROPVANG Mr J.W. (Jan) Schraven maart 2014 Verkenning Doordecentralisatie Dordrecht.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
24 oktober 2011 De groei van de CIO Seminar V&J DI&I Erald Kulk.
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant regionale informatiebijeenkomsten 22 juni 2016: Noordkade Veghel 29 juni 2016: Podium.
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Provincie Noord-Brabant
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Decentralisatie taken en bevoegdheden Friese taal en cultuur Doel en middel Toelichting op ondertitel

Stuurgroep Hoekstra Samenstelling Stuurgroep: De heer mr. R.J. Hoekstra, voorzitter (oud- SG van Alg. Zaken, lid van de RvS) De heer prof. dr. J. de Ridder (hoogleraar bestuurskunde aan de RuG) Mevrouw drs. M.J. Sanders ( oud-Europarlementariër, lid van het CoE; voorgedragen door Min. BZK)) De heer prof. dr. P.J.J. Zoontjes (hoogeleraar Staatsrecht UvT) De heer dr. R. Bagchus (directeur PO van het Min. OC&W) Mevrouw drs. M.C.M. Waanders (burgemeester van Dongeradeel; voorgedragen door de provincie Fryslân) Bij mevrouw Sanders rol van CoV vermelden

Ondersteuning stuurgroep Provincie Fryslân: * De heer drs. S. Akkerman (CTO) * De heer drs. T. Bottema (CTO) Ministerie BZK: * De heer dr. M.H. Klijnsma * De heer drs. A. van der Goot

De opdracht Gaat terug op Rapport Lodders (17 maart 2008) : “ Ruimte, Regie en Rekenschap” Advies: zoveel mogelijk rijkstaken Friese taal naar provincie Fryslân decentraliseren. Stel daarvoor tijdelijke stuurgroep in met leden vanuit rijk en provincie. Binnen half jaar voorstellen.

De Opdracht Rapport-Lodders leidt tot Bestuursakkoord Rijk-provincies 2008-2011: Rijk en provincie nemen advies van de commissie Lodders over. Stuurgroep krijgt opdracht om:

“Concrete voorstellen te doen om rijkstaken- en bevoegdheden op het terrein van de Friese taal zoveel mogelijk naar de provincie Fryslân te decentraliseren waarbij de samenhang tussen beleidsruimte en financiële verantwoordelijkheid nadrukkelijk punt van aandacht zal zijn.” Is tekst uit instellingsbesluit, is belsuit van de min. van BZK Hierna ook opdracht b even citeren (zie tekstr)

Twee aanvullende opdrachten: Twee aanvullende opdrachten: * Voorstellen doen voor operationalisering van decentralistie en coördinatie van taken en bevoegdheden; * 1 januari 2010 rapporteren aan Minister en Staatssecretaris BZK en GS Fryslân

De wat-vraag Object van het vraagstuk: niet het hele veld van de Friese taal en cultuur, maar in eerste instantie het onderwijs en indien de tijd het toelaat een uitstap naar de media. T.a.v. andere bevoegheden en taken op het terrein van de Friese taal en cultuur, komen met aanbevelingen voor vervolg op stuurgroep Hoekstra

Interpretatie opdracht; taakopvatting Juridische exercitie: Wat is in de wet vastgelegd t.a.v. taken en bevoegheden onderwijs (in Friese taal) (artikel 23 Grondwet, Wet Kinderopvang, WPO, WVO, WEC, WEB, WHW)? Welke decentralisatie is mogelijk (wenselijk); onder welke voorwaarden? Welke nieuwe wettelijke kaders zijn nodig (verordeningen kerndoelen, ontheffing, etc)?

Als de provincie Fryslân de kerndoelen formuleert, rapporteert dan ook de inspectie aan de minister EN aan GS?

Interpretatie opdracht: taakopvatting Versterken van de positie van de Friese taal in het onderwijs. Kwaliteitsverbetering: Beter nakomen van de afspraken uit het Europees Handvest; Gelijkwaardige doorgaande leerlijn voor het Fries van VVE tot en met HO; Professionele organisatie van onderwijs en ondersteuning; Voldoende bekosting voor ontwikkeling en beheer

Hoorzitting 16 oktober Deelnemers: Steatekomitee Frysk Docenten Pabo en ROC Feriening Frysk ûderwiis (inzet voor spec. onderwijs) Sintrum foar Frysktalige Berne-Opfang Bestuursleden Primair Onderwijs Docent VO Cedin (Taalsintrum Frysk)

Afûk Rie foar de Fryske Beweging Konsultatyf Orgaan Berie foar it Frysk Directeur drietalige basisschool

Wat is gehoord? Versterk Fries als voertaal in onderwijs: Meer capaciteit voor inspectietaak is noodzaak om inspectietaak serieus te kunnen nemen Verbeter les- en toetsmateriaal Leid docenten Frysk beter op Realiseer longitudinale leerlijn Decentraliseren moet ook overdracht van middelen inhouden

(Her)introduceer voor het speciaal onderwijs taken op terrein van Friese taal en cultuur; Heb de ambitie om van twee- en meertalig onderwijs echt werk te maken! Het gaat om twee- en meertaligheid en niet Nederlands en daarnaast Fries Laat Fryslân de proeftuin zijn voor succesvol meertalig onderwijs vanaf VVE

Politiek en bestuur moeten breder uitdragen dat meertaligheid als meerwaarde wordt erkend Bied na het eerste jaar in het VO Fries samen met de MDV als keuzepakket aan. Fries krijgt zelfde status en behandeling als MDV Friese taal en cultuur moet integraal onderdeel zijn van de hele schoolcultuur

Uiteindelijk is er een taalwet nodig om aan de bestaande vrijblijvendheid een eind te maken Inspectie moet instrumenten hebben om goed na te kunnen gaan of de kerndoelen worden gehaald (normindicatoren; uniforme taaltoetsen); Fryslân en de buitenwacht moeten overtuigd en verleid worden: wet- en regelgeving begeleidt

Schoolbestuurders De autonomie van het onderwijs moet uitgangspunt zijn Op veel fronten werkt het PO aan kwaliteitsverbetering en professionalisering. Scholen moeten zelf nagaan wat voorrang moet hebben. Niet meer gedwongen regelgeving; minimum is de uitvoering en handhaving van wat nu wettelijk is voorgeschreven

Meer dan decentralisatie Decentralisatie van bestaande kan handvat zijn voor opwaardering Decentralisatie van bestaande komt niet tegemoet aan lacunes in veel onderwijsvormen; aanvulling nodig (in wet, in capaciteit, in geld, in verleiding) UITKOMST STUURGROEP VAN GROOT BELANG ALS HEFBOOM

Stand van zaken stuurgroep Decentralisatie wetsartikelen Fries in PO Decentralisatie wetsartikelen in VO en VVE en beroepsonderwijs (weinig tot niets in wet opgenomen!) Provinciale verordening kerndoelen in PO Convenant BZK (vooruitlopend op formele decentralisatie van bevoegdheden) Handhaving en toezicht; verandering noodzakelijk Overige aanbevelingen (voorbij de decentralisatie als juridische exercitie)

Wat verandert er in de school Decentralisatie bevoegdheden: mogelijkheid tot opwaarderen Zicht op aanvullende wet- en regelgeving? De kunst van het verleiden