LEA en Zorg: ZAT’s als voorwaarde voor passende onderwijstrajecten in goede afstemming met CJG en borging in LEA Gerard Bouma www.zat.nl.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Passend Onderwijs een korte inleiding
VSV raakt ons allemaal 14 februari 2013
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
15 april De regio Eemland Verplicht: –SWV-VO regio –Daarin de 3 WSNS-gebieden –Daarin REC 3 en 4 7 Gemeenten 168 scholen: 141 po/vo, 27 sbao/(v)so.
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Harmonisatieplannen kabinet
De Lokale Educatieve Agenda en de Centra voor Jeugd en Gezin.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
REA en kleine gemeenten
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Ieder kind de best passende ontwikkeling
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
‘GEZONDE JEUGD GEDEELDE ZORG’
Naam overlegorgaan Preventief Jeugdbeleid: Samen ontwikkelen en uitvoeren Workshop Kennis voor de Stad 6 november 2009.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
SWV Walcheren Zorg in en om de School (ZioS) ‘Samenwerken op maat’
Verbinden van zorg en onderwijs
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Blik op de toekomst…?! Blik op de praktijk Centrum Jeugd en Gezin d.d. 18 oktober 2010.
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Samenwerking gemeente/CJG en Onderwijs Peter van Kerkhof, projectmedewerker CJG Den Bosch.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
“Deurbroez´n” Decentraliseren vanuit gemeentelijk perspectief´
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Toekomst JGZ Aad Koster VNG, 24 januari 2008 Platform GGD bestuurders.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Transcript van de presentatie:

LEA en Zorg: ZAT’s als voorwaarde voor passende onderwijstrajecten in goede afstemming met CJG en borging in LEA Gerard Bouma www.zat.nl

We bespreken: Zorg- en adviesteams t.b.v. leerlingenzorg en passende onderwijstrajecten Gemeente als belangrijk(st)e partner: CJG en regierol Passend onderwijs Bestuurlijke borging in Lokale LEA Randvoorwaarden en succesfactoren LEA Format voor onderwijs en gemeenten

Essentieel voor dit alles Belang onderwijs: versterken!!! Landelijke kaders: regionale uitwerking Niemand kan het alleen: samenwerken School, thuis, vrije tijd: aanpak gehele systeem Inhoudelijke ontwikkelingen: bestuurlijk borgen (LEA)

Urgentie Nog vele leerlingen in de knel Samenhang?! per 2011: Zie de beleidsbrieven OCW + PJG Centra voor Jeugd en Gezin Passend onderwijs Zorg- en adviesteams Zonder verbinding geen effectieve aanpak Partners: gemeente(n) en onderwijs (ook voor afstemming zorgcoördinatie/regierol)

Essentieel: verbinding via onderwijs (ZAT) Belangrijkste leefmilieu / opvoedingsdomein naast het gezin Vindplaats voor alle kinderen van 4 tot 18 (23) jaar Belangrijkste signaleerder van problemen bij kinderen én ouders Informant / dossierdrager; veel informatie over het kind Professionele samenwerkingspartner voor hulpverleners Laagdrempelige toegang: door zorg op of via school groter bereik van ouders die zorg nodig hebben maar die niet krijgen / vinden Plaats waar preventieve programma’s aangeboden kunnen worden Oplosser van problemen, schoolsucces belangrijke beschermende factor Klant; leerkrachten hebben handelingsadviezen nodig

ZAT voor(waarde) aansluiting leerlingenzorg en (jeugd)zorg Zorg- en adviesteam: multidisciplinair team, waarin lokale zorg en jeugdzorg samenwerken met het onderwijs. Doel van een ZAT: kinderen en ouders, waarbij op school problemen gesignaleerd worden, vroegtijdig, snel, effectief en samenhangend zorg bieden door het lokale aanbod dicht rond de school te organiseren. In het ZAT participeren: Onderwijs (zorgcoördinator - voorzitter) (School-)maatschappelijk werk Jeugdarts/-verpleegkundige Bureau jeugdzorg Speciaal onderwijs (REC’s) Leerplicht/rmc Politie en anderen………………..

Taken van het ZAT: Preventie en vroegsignalering Advies en consultatie voor ouders, jongeren en school Screening / vraagverheldering Aanvullend onderzoek / diagnostiek Licht ambulante hulp bieden Voorbereiding indicatiestelling en afstemming indicatiestelling REC - BJZ Toeleiding naar overige lokale voorzieningen of jeugdzorg Voorbereiden van gecombineerde onderwijs-zorgprogramma’s Afstemming / coördinatie van zorg Belangrijk: nabij school en voldoende uitvoeringscapaciteit.

Stand van zaken ZAT-VO 1 ZAT’s in 92% van de scholen/schoollocaties % meest deelnemende instellingen/partners in ZAT-VO: 2007 2006 2005 jeugdarts/schoolverpleegkundige 85 78 70 leerplicht 84 75 69 (school-)maatschappelijk werk 71 65 64 bureau jeugdzorg 59 57 52 politie 30 26 21

ZAT’s als voorwaarde voor continuüm van (leerling-)zorg: Onderwijszorg en ZAT per school en/of samenwerkingsverband Ontwikkeling naar passend onderwijs: alle zorgleerlingen via ZAT in beeld voor overgang PO-VO-MBO en toeleiding naar SO/VSO en onderwijs-zorgarrangementen(Rebound) Samenhang met lokale jeugdbeleid, vereist afstemming CJG met/op ZAT Samenhang Wet op de Jeugdzorg, vereist afstemming ZAT met Bureau Jeugdzorg

Basismodel CJG Centrum voor Jeugd en Gezin Bundeling van: Jeugdgezondheidszorg 5 WMO functies Vroegsignalering, het geven van informatie en advies, toeleiding naar hulp, bieden van licht pedagogische hulp (zoals schoolmaatschappelijk werk) en coördinatie van zorg. Schakel met de ZAT’s Schakel met Bureau Jeugdzorg

ZAT’s en CJG Het ZAT vervult al een rol m.b.t. 5 de gemeentelijke taken voor alle 4-18(23) jarigen Nu worden CJG’s opgezet met deels vergelijkbare doelen en functies Voorkom inrichting afzonderlijke kolom in gemeente(n) Neem ZAT’s als uitgangspunt en laat CJG (en overige lokale netwerken) aanvullend hierop werken om goed aan te sluiten bij de vraag van (leerplichtige) kinderen en de ouders

ZAT’s en CJG CJG vooral van belang voor: Afstemming zorg voor -9 maanden tot 4 jaar bundeling lokaal aanbod: opvoedingsondersteuning, JGZ en (S)MW Coördinatie van zorg via verwijsindex ZAT´s zijn hét casuïstiekoverleg op lokaal niveau; dicht bij de signaleringsplaats, noodzakelijke partners sluiten aan CJG neemt deel aan ZAT´s, bijvoorbeeld via de jeugdarts en (school-) maatschappelijk werk LEA benutten voor borging inzet lokale partijen in ZAT en relatie ZAT - CJG

Passend onderwijs Van afzonderlijke ontwikkeling per PO, VO en SO Naar samenhang en samenwerking in regio Met PO, VO en (V)SO (en MBO) Passende onderwijs trajecten en passende onderwijs-zorgarrangementen, met inzet partners ZAT’s als ‘continuüm van onderwijszorg’ Eén loket integrale indicatiestelling Prikkel Zorgplicht Scheiding aanmelding en inschrijving Positie ouders verbeterd

Lokale educatieve agenda en onderwijszorg Niet langer OGOO, dat vooral ging over huisvesting en geld LEA vanaf 2006 verplicht overleg gemeente+onderwijs Thema’s LEA Bestrijden onderwijsachterstanden Bevorderen integratie en tegengaan segregatie Pleidooi om vooral ook inhoudelijke samenwerking te agenderen, zoals ZAT-ontwikkeling Passend Onderwijs Aandacht voor overgangen voorschools-PO-VO-(V)SO-MBO Voorkomen voortijdige schooluitval Afstemming ZAT-CJG

LEA voorwaarden voor succes Deelnemers: gemeente en onderwijs Inhoud centraal (wat-vraag) Samenwerken: investeer in vertrouwen Consistente agenda Heldere keuzes: prioriteer Concrete afspraken: educatief convenant Proces: reorganiseer overbodig beleids- en uitvoeringsoverleg

LEA voorwaarden voor succes Interne samenhang gemeente wethouder jeugd Sterke rol beleidsmedewerkers investeer in kennis Monitoring voor beleids- en uitvoeringsevaluatie Open communicatie Regisseur met kennis, vaardigheden en visie Aandacht voor zorg bij schoolbesturen faciliteer/mandateer coördinator Informeer gemeenten over passend onderwijs LEA/REA Gemeenten en autonomie schoolbesturen: Transparantie en wederkerigheid Kleine gemeenten en t.b.v. passend onderwijs: werk maken van REA