De koers van de St. Josephschool

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
De Ark volop in beweging!
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Titel: Groeiproces de Ceder.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Opbrengstgericht werken
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Bijeenkomst GMR dinsdag 12 oktober GMR GMR De GMR doet er toe !!!De GMR doet er toe !!! Positie Positie Werkwijze Werkwijze Doel Doel.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
WELKOM.
Een project van de Korengroep
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Basisschool ‘t Heuvelke
Groepsouderavond 10 september. Agenda uurkoffie en thee uurWelkom door directeur Korte inleiding uurBezoek in de klas van uw kind
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Informatieavond Start uur Welkom in groep 6.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Kwaliteitsbeleid.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek pilot toezicht 2020 De Oranjerie datum onderzoek 12 mei 2015.
Ouderavond 15 sept
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Informatieavond 15 november 2017
Themabijeenkomst 14 november 2016
Doubleren.
Doubleren.
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

De koers van de St. Josephschool Ouderavond 08-04-2010

Agenda Welkom Inleiding Kwaliteit van het onderwijs Plan van aanpak Ziekte en vervanging leerkrachten Leerlingenzorg Aannamebeleid Huisvesting Communicatie

Inleiding Informatie Aanstellen interim-directeur Rol bestuur KPOA Zo transparant en duidelijk mogelijk Niet alles is bekend (gemis aan informatie) Vragen Aanstellen interim-directeur Jos Stehmann Gert de Wit Rol bestuur KPOA

Kwaliteit van het onderwijs (1) Inspectiebezoek en onderzoek KPC (PO-raad) Onderzoek en analyse van documenten en gegevens van de school zoals bekend bij inspectie Analyse van zelfevaluatie en notulen, interne memo’s Observaties in diverse groepen (8-10) van lessen Nederlandse taal, rekenen en wiskunde Gesprekken met directie, interne begeleider, leerkrachten, ouders en bestuur

Kwaliteit van het onderwijs (2) In 2007, 2008, 2009 te lage eindopbrengsten Signalen uit vorige inspectiebezoeken Onderzoek naar risico’s op 30 november en 1 december

Eindscores Cito groep 8

Kwaliteit van het onderwijs (3) De tussenopbrengsten zijn wel voldoende wel belangrijk aandachtspunt (2010) Leerlingenzorg en kwaliteitszorg dragen onvoldoende bij aan de kwaliteit uit elk kind halen wat er in zit Opbrengstgerichtheid verbeteren Ontbreken van afstemming in de leerinhouden tussen de verschillende leerjaren Aandacht voor didactisch handelen van leraren Effectieve instructie Aansluiting bij onderwijsbehoeften van leerlingen Taak- en doelgerichtheid behoeft verbetering Optimaliseren van onderwijstijd

Kwaliteit van het onderwijs (4) Wat belooft de school? Vreedzame school: doorgaande lijn creëren sociaal emotionele ontwikkeling Coöperatief leren Spelling: zelfde aanpak als rekenen Motoriek: groep 1-3 Zorgstructuur Active boards Dotcomschool Effectieve instructie borgen Leesonderwijs borgen Rekenen: organisatie blokuren invoeren Teamcoaching

Kwaliteit van het onderwijs (5) Wat hebben wij bereikt? Alle groepen onder één dak Leraren hebben respect voor de leerlingen Een goed pedagogisch klimaat Betrokken leraren op hun leerlingen Het LOVS is digitaal beschikbaar Methoden voldoen aan de kerndoelen Groep 8 training CITO heeft effect gehad Zeer groot aantal ouders actief betrokken bij de school

Gevolgen Zeer zwakke school Aangepast toezichtarrangement Tussentijdse verantwoording en heronderzoek eerste kwartaal in 2012 4. Binnen het eerste jaar al activiteiten www.onderwijsinspectie.nl Plaatsing op de lijst van zeer zwakke scholen en “De kwaliteit van het onderwijs op de rk basisschool St. Joseph vertoont belangrijke tekortkomingen. De inspectie heeft het toezicht geïntensiveerd”

Welke koers vaart de St. Josephschool ? inspectie ouders bestuur Referentiepunt Reisdoel Horizon St. Joseph

Wat heeft prioriteit? Verschil tussen papier en realiteit Opsomming van activiteiten, maar welke doelen worden nagestreefd? Samenhang is niet duidelijk Veel doen, weinig tijd voor reflectie Lossen al die activiteiten het probleem op?

Plan van Aanpak (1) Ingezette interventies Aansturing van de school Extra zorgcapaciteit in het kader van IB Urgentiebesef binnen het team Verbeteren van de communicatie Meer gericht op opbrengsten Een team dat er voor wil gaan Maar ………

Inspectie en bestuur monitoren Betrokkenheid MZR en POP Er moet nog veel gebeuren Nieuw onderzoek 1e kwartaal 2012 Schoolontwikkelingsplan Vertaling naar een concreet activiteitenplan Doelen Acties Tijdlijn Inspectie en bestuur monitoren Betrokkenheid MZR en POP

Onze speerpunten (1) Doelgericht taal/lezen leren en voorbereidend rekenen Aanscherpen van het onderwijsconcept Zorgstructuur en kwaliteitszorgsysteem Opbrengstgericht leiderschap in een professionele cultuur concreet geformuleerde doelen

Onze speerpunten (2) Activiteiten Studiedagen en (individuele) scholing Versterken van het onderlinge teamoverleg Benoemen concrete leerresultaten + monitoring Verbeteren van de doelgerichtheid Klassenconsultaties en feedbackgesprekken Inhuren externe deskundigheid Coaching/begeleiding van leerkrachten en IB-ers Verantwoordingsdialoog (team, CvB en ouders) Herijking en borging visie en onderwijsconcept

Onze speerpunten (3) Ouderbetrokkenheid Het team Website Nieuwsbrieven E-mail inspectie.joseph@kpoa.nl POP/MZR in positie Realisme Het team Meer overleg en afstemming Focus op het schoolontwikkelingsplan

Ziekte en vervanging leerkrachten Er zijn op dit moment 5 leerkrachten afwezig Begeleiding en reïntegratie worden geïntensiveerd (ook rol KPOA) Vervanging zeer lastig PIO Eigen netwerk Pro-actief

Leerlingenzorg Elke kind heeft recht op goede zorg School kan niet alles Wat mogen ouders verwachten Goede onderlinge communicatie Schoolbeleid Handelingsplannen met tijdige evaluatie Wel/geen extra ondersteuning Remedial Teaching

Aannamebeleid (1) Gebouw in fases (12, 14 naar 16) Afspraak maximaal 16 (17) groepen Aannamebeleid ligt vast (postcodebeleid) Nadere analyse Groeistuipen Nieuwe scholen (2008) Afspraken gemeente en schoolbesturen (2008) Hooglanderveen = een groter gebied

Aannamebeleid (2) Aantal leerlingen formatieplaatsen Schoolleiding bepaalt inzet Overleg met team / MZR / POP Schooljaar 2010 – 2011 Gevolgen huidige situatie KPOA bekijkt ondersteuningsvraag Koppeling met Schoolontwikkelingsplan

Huisvesting Schoolgebouw heeft, op dit moment, te weinig capaciteit 2 groepen naar dislocatie Veencampus (Vathorst) Het oude schoolgebouw??? Wat is het aantal leerlingen? Het aantal groepen blijft onzeker Wat zijn de gewenste aanpassingen? Wat is er mogelijk?

Communicatie Eén van onze speerpunten U hebt recht op transparantie en duidelijkheid Aanzetten daartoe zijn gegeven Aan de school om dit nu waar te maken Wij blijven mensen

Tot slot De school zit in een roerige periode. Vandaag hebben wij gepoogd piketpalen te zetten voor een gezonde ontwikkeling van de school. Er is genoeg gekeken naar het verleden. Wat nu telt is de toekomst. Schoolleiding en team werken aan een gezonde toekomst voor de aan onze zorg toevertrouwde kinderen en hopen daarbij op uw steun en betrokkenheid.