Presentatie MIA 10 maart 2014 “Preventie hoeft niet duur te zijn” “Een schade expert die over preventie gaat praten?!” Bart Hoogstad.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

LippmannVrijwilligerspakket Lippmann Vrijwilligersverzekering.
“Die verzuimdossiers kosten mij teveel tijd”
Meerdere werknemers in een beperkte ruimte
Werkvergunning nu: veiligwerkvergunning
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Verkeerseducatie : dode hoek
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Oerproducent (bijv. de veehouder)
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Minor Financieel advies en ondersteuning Verzekeringen, week 2 Risicoanalyse W.H. Korthouwer
7 juli 2014 NTA Quiz Wat weet u van de NTA?. 7 juli Eén van de kernonderdelen van een VMS is… een rapportagematrix een risico-inventarisatie.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Risico’s en gevaren van techniek
IAE UPEX Wie heeft welke rol?
Een startersgids voor innovatie
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Criminaliteit en veiligheid in de transport- en logistieke sector
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Woonservice wijken KLANKBORDGROEP Donderdag 20 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Transport en locatie warehouse
ontwikkeling van een kwaliteitsborgingssysteem
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Juridische procedures: een routebeschrijving Bestuurs- en Concerndienst Afdeling Juridische Zaken.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Plan van aanpak asbestbrand
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Kloof dichten! André van Nijkerken Accountmanager VISD & CORV regio oost
Transport en aansprakelijkheid Jeroen van `t Hof specialist transport
Introductie OHSAS
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Risicomanagement in projecten
Financiële Planning. Financiële planning  Goede oudedagsvoorziening. Is uw pensioen en AOW wel toereikend?  Inkomensvoorziening bij arbeidsongeschiktheid.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Minor Financieel advies en ondersteuning Verzekeringen, week 6 bedrijfsverzekeringen W.H. Korthouwer Week 5 Zorg-en inkomensverzekeringen.
TOOLBOXMEETING WERKEN LANGS DE OPENBARE WEG
Presentatie titel Transportrecht Rotterdam, 00 januari 2007
Visie & Strategie.
Depressie bij ouderen.
Vragen subsets OM2. Vragen subsets (1)  Hoe verhoudt de opmerking van BSN over niet te snel starten met een ALP-voorstel zich tot de opmerking van de.
6 stappen in Risico management
Discriminatie.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
H7.Incoterms Module 4: International Business & Credit Management.
Arbeidsomstandigheden van gedetacheerde medewerkers vanuit de Sociale Werkvoorziening (door Inspectie SZW) Ledendag DetaNet 19 november 2015.
AANSPRAKELIJKHEID IN HET VERKEER. AANSPRAKELIJKHEID Inhoud 1.De vergoeding van de zwakke weggebruiker. 2.De aansprakelijkheid van en voor de leerlingen.
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’ 28 oktober 2015, Kantens mr. Arvin Kolder.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Informatieavond oud papier Welkom en inleiding programma.
Hoofd gewondennest Hoofd SIGMA Leider Kernteam Leider Psychosociaal Opvangteam Instructie per functie EUMED.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
SDX BV SDX is uw logistiek dienstverlener voor 'bijzonder' en 'gewoon' vervoer. Onder bijzonder vervoer verstaan wij het vervoer van geconditioneerde goederen,
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Lesbrief Vervoer H 3.
VUURWERK.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Schoorstenenconferentie ‘Veiligheid en aansprakelijkheid’
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Goederenstroom en voorraadbeheer
Rekenmodel 5: Verlader Regio
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
Goederenstroom en voorraadbeheer
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Transcript van de presentatie:

Presentatie MIA 10 maart 2014 “Preventie hoeft niet duur te zijn” “Een schade expert die over preventie gaat praten?!” Bart Hoogstad

Inhoud Inleiding; Oervoorbeeld: Preventie & Risicomanagement; Casus 1: Merkkleding ten vervoer aangeboden via internet; Casus 2: Met 20 ton traanplaat over de Brennerpas; Preventie; de verantwoordelijkheid van alle betrokkenen? (Mijn) conclusies.

Waarom dit onderwerp ? Gericht op alle “stakeholders” binnen de verzekeringsbranche; Verzekeren is gericht risico’s accepteren ??!!! Verzeker alleen de risico’s die je niet zelf kunt dragen! De schade expert kan een belangrijk rol vervullen op het gebied van preventieadvies Mijn stelling: “Preventie vormt een belangrijke bijdrage aan het behoud van de verzekerbaarheid ”

Preventie Preventie is voorkomen dat er problemen ontstaan door van tevoren in te grijpen.(Wikipedia) Voorkomen is beter dan genezen !!!! Beheersbaar maken van risico’s Bewustzijn creëren Professionalisering Gericht op: Ter voorkoming van financieel nadeel Gericht op verkeersveiligheid Ter voorkoming van ladingdiefstal Ter voor koming van werkgeversaansprakelijkheid

Soorten preventieve maatregelen Technische maatregelen Dode hoek camera ter voorkoming van het aanrijden van fietsers. Kosten EUR 2.500,00 per voertuig Organisatorische maatregelen Goede operationele processen, instructies van medewerkers. Kosten EUR 0,00 extra Juridische maatregelen Afstemmen van de operationele werkzaamheden met hetgeen contractueel werd overeengekomen. Eenmalige kosten van juridisch advies

Schadepreventie binnen transport & logistiek Preventie is veelal gericht op het wagenpark en veelal onderdeel van het wagenparkbeheer. Preventie wordt gezien als een kostenfactor (denk bijvoorbeeld aan het verplicht stellen van de dodehoekspiegel op vrachtwagens) Preventie wordt veelal geassocieerd met technische maatregelen, waaraan substantiële kosten zijn verbonden (track & trace als fleet management tool is niet vergelijkbaar met een volgsysteem ter preventie van diefstal) Organisatorische maatregelen kunnen zeer preventief werken Opinie transportbranche: “Schadepreventie heeft zeker toegevoegde waarde, maar de winst, het rendement, dient behaald te worden uit de organisatorische maatregelen en het creëren van bewustzijn.”

Oervoorbeeld: Preventie & Risicomanagement; Casus: Het terugdringen van het aantal kapot gereden achterlichten van voertuigen die worden ingezet bij een bedrijf gespecialiseerd in de fijnmazige distributie. Meten is weten. Een inventarisatie van aantallen, soorten voertuigen, specifieke bestuurders, etc. Analyseren. Wat zijn de trends? Is er wellicht sprake van een constructiefout? Zijn er specifieke chauffeurs aan te wijzen? Informeren binnen de organisatie: Een maandoverzicht van gereden schade ophangen in de kantine, Bewust maken Maatregelen: Aanpassen van de constructie (technische maatregel), positief of negatief sanctioneren (organisatorisch) Preventie of niet, soms gaat het gewoon goed mis !!!!!

Casus 1: Merkkleding ten vervoer aangeboden via internet; Een contractueel vervoerder heeft een raamovereenkomst met een bekend kledingmerk voor het transport van kleding van Nederland naar Duitsland. Retour vervoert men onder andere fitness apparatuur naar Nederland terug. Men maakt gebruik van ondervervoerder zonder charterovereenkomst. Ondervervoerders maken gebruik van onder ondervervoerders, alsmede boden de vrachten aan op internet. Vervoerder wilde een verzekering met doorbrekingdekking tot EUR 1.000.000,00. Verzekeraar in kwestie wilde meedenken in een oplossing.

Oplossingen en adviezen Instructies en afspraken in de raamovereenkomst tussen ladingeigenaar en contractueel vervoerder ingebracht in de charterovereenkomst met in totaal 5 vaste vervoerders. (juridisch) Verbod gebruik onder-ondervervoerders (organisatorisch) Aanbieden van vracht via internetfora uitsluitend door de contractueel vervoerder. (organisatorisch) Waardemaximering van zendingen aangeboden op internetfora. (organisatorisch) Planners geïnstrueerd navraag te doen naar waarde van de aangeboden zendingen. Bij overschrijding maximum bedrag aangeven, dat niet via internetplatform verzonden kan worden. (organisatorisch) Track & Trace in de lading. (technisch) Aangepaste verzekeringsdekking.

Casus 2: Met 20 ton traanplaat over de Brennerpas; Een Nederlandse vervoerder krijgt opdracht om 20 ton traanplaat uit Italië te vervoeren naar Nederland. Een Turkse ondervervoerder wordt ingeschakeld het transport uit te voeren Lading minimaal verpakt en niet gezekerd; Ongeschikt vervoermiddel; Gebrekkige instructies / Taalbarrière; In Rotterdam lading overgelading in container voor transport naar Canada; Schade aan lading en trailer; Geluk: geen persoonlijk letsel.

Oplossingen en adviezen Betere verpakking afgestemd op de aard van de goederen en wijze van transport (verpakking vaak kostenpost waarop bezuinigd wordt. “Penny wise, pound foolish” ; technisch); Inzet geschikt vervoermiddel (technisch & organisatorisch); Degene die het transport regelt, moet weten, beseffen en vragen (organisatorisch / bewustzijn); Instructies van betrokken (onder)vervoerder(s) en in het bijzonder de chauffeurs die het werk moeten uitvoeren (organisatorisch); Vergelijk in deze de belading in de vrachtwagen t.o.v. de belading en zekering in de container !!!! “Je zult er maar met je gezin naast rijden in een bocht !!!!!!!!”

Preventie; de verantwoordelijkheid van alle betrokkenen? Stelling 1: “Preventie is het aandachtspunt van de vervoerder(s). Zij verplichten zich de goederen in dezelfde staat als ontvangen op eindbestemming af te leveren!” Stelling 2: “Preventie is een gezamenlijk aandachtspunt van zowel ladingbelanghebbende en logistiek dienstverlener!” Stelling 3: “Preventie hoeft niet duur te zijn!” Stelling 4: “De verzekeringsbranche moet preventie belonen, vgl. bonus- malus-regeling” Stelling 5 : Preventie is een gegeven en behoort tot het “handelen als goed huisvader of goed ondernemerschap! Mijn stelling: “Preventie vormt een belangrijke bijdrage aan het behoud van de verzekeringsbranche”

(Mijn) conclusies Preventie hoeft niet duur te zijn! Preventie ziet op bewustzijn! Preventie krijgt nog niet voldoende aandacht! Preventie wordt teveel als aandachtpunt van alleen de logistieke dienstverlener gezien! Preventie behoort tot goed huisvaderschap / Doelgericht ondernemen! Binnen de verzekeringsbranche wordt veel over preventie gesproken! Preventie draagt bij aan het verzekerbaar houden van (transport) risico’s. Dit zijn de conclusies van een schade-expert die leeft van onverwachte, voor velen ongewenst gebeurtenissen !!!!

Vragen en Opmerkingen