De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ

Verwante presentaties


Presentatie over: "ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ"— Transcript van de presentatie:

1 ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
© Dia van Berry Hagendijk

2 HOE BEPAAL JE HOE GROOT EEN BEDRIJF IS?
OMVANG © Dia van Berry Hagendijk Verband tussen omvang organisatie en impact op de maatschappij: Vaak geldt: hoe omvangrijker de organisaties, des te meer impact zij hebben op de maatschappij. Denk aan: leveren producten en diensten, innovatie (=vernieuwing, zoals smartphone), werkgelegenheid, milieu, inkomen en belastingopbrengsten. HOE BEPAAL JE HOE GROOT EEN BEDRIJF IS?

3 OMVANG © Dia van Berry Hagendijk 1) Absolute omvang (= niet vergelijken met andere organisaties): De grootte van een organisatie (micro, klein, middelgroot of groot) bepalen a.d.h.v. hun bezittingen, omzet en/of gemiddeld aantal werknemers. 2) Relatieve omvang (= wel vergelijken met andere organisaties): De grootte van een organisatie bepalen door het te vergelijken met andere organisaties. Je kunt hiervoor het marktaandeel gebruiken. Zo ontdek je de grootte van de organisatie in de markt (= marktpositie). Bv. welk bedrijf is het grootst als het om de voedselmarkt gaat: Jumbo of AH? Degene met het grootste marktaandeel/positie, noem je de marktleider. a) Hoeveel procent van de totale afzet op de voedselmarkt komt door Jumbo tot stand?  Marktaandeel = Afzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale afzet op die markt in een bepaalde tijd b) Hoeveel procent van de totale omzet op de voedselmarkt komt door Jumbo tot stand?  Marktaandeel = Omzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale omzet op die markt in een bepaalde tijd

4 MVO © Dia van Berry Hagendijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) = Corporate (Social) Responsibility: Als bedrijf is winst maken het doel. In de 16e, 17e en 18e eeuw ging dat door inzet van slavernij zelfs ten koste van mensen. In de 19e en 20e eeuw ging dat vaak ten koste van het milieu. In de 21e eeuw hechten overheden en burgers steeds meer waarde eraan als organisaties Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (=MVO), ofwel: winst maken (Profit) waarbij je goed omgaat met mensen (People) en het milieu (Planet). Als een organisatie inzet op deze drie P’s dan noemen we dat MVO. Inzetten op de drie P’s leidt tot duurzaamheid (=het niet uitputten van de aarde). Duur-zaamheid

5 MVO © Dia van Berry Hagendijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) = Corporate (Social) Responsibility: Grote BV’s en NV’s zijn zelfs verplicht om naast hun jaarrekening ook verslag te doen aan de wereld van hun impact op de maatschappij (komt in hun jaarverslag die openbaar wordt gemaakt). Steeds meer bedrijven zetten MVO ook in als marketinginstrument: “Kijk ons eens goed doen.” Gevaar van Greenwashing: bedrijven die zeggen dat ze veel aan MVO doen terwijl ze eigenlijk niet meer doen dan wat wettelijk is verplicht.

6 SAMENGEVAT © Dia van Berry Hagendijk Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) = Corporate (Social) Responsibility: Als organisatie inzetten op zowel Profit, People als Planet (de 3 P’s) om daarmee duurzaamheid te creëren. Verband tussen omvang organisatie en impact op de maatschappij: Vaak geldt: hoe omvangrijker de organisaties, des te meer impact zij hebben op de maatschappij. Met omvang (=grootte) kan bedoeld worden: 1) Absolute omvang (= niet vergelijken met andere organisaties) 2) Relatieve omvang (= wel vergelijken met andere organisaties) a) Marktaandeel a.d.h.v. afzetcijfers:  Afzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale afzet op die markt in een bepaalde tijd b) Marktaandeel a.d.h.v. omzetcijfers:  Omzet onderneming in een bepaalde tijd x 100 Totale omzet op die markt in een bepaalde tijd


Download ppt "ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ"

Verwante presentaties


Ads door Google