Dagvoorzitter Albert Scherpbier 6 oktober 2016.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
(Zelf)-evaluatie, en dan? Workshop NIV, 13 dec 2012
Advertisements

Hoe leiden we AIOS op vanaf 2011?: Implementatie van de Modernisering Op de werkvloer.
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Krimpen met perspectief
Leer- werkplaats MPG aanpak
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Een theoretische verkenning
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Naam workshopbegeleider
Kwaliteitsinstrumenten
Prof. dr. Jacqueline de Graaf, internist 1992 gepromoveerd - vasculaire geneeskunde 1997 Internist Radboudumc 2007 – nu opleider interne geneeskunde 2011.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Medische Vervolgopleidingen UMCG
Social work Week 2.
NFU-project Dedicated Schakeljaar Jan Borleffs (Voorzitter project) Leen Blok (Project manager) Liesbeth Dirksen (Onderwijskundige)
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Bram Jacobs vicevoorzitter LVAG, aios Neurologie.
Wat wordt er van de Aios verwacht AIOS-dag 17 september 2008 Vivienne Schelfhout-van Deventer, John Roord, Robert-Jan Stolker.
Portfolio anno 2016: wat moet er anders? Ben Tomlow Leonora Louter Twan van Lieshout Tom Olsthoorn.
Het opleidingsgesprek
De aios in de regie Gatske Nieuwenhuijzen – de Boer Thomas Schok
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
De praktijk van het bekwaamverklaren
Congres Individualisering Opleidingsduur De consequenties voor zorg en ziekenhuis 26 mei 2016 Prof.dr. A.G.J. (Ate) van der Zee Raad van Bestuur UMCG Voorzitter.
Beweging naar individueel opleiden Ramon van den Berg Projectleider RIO.
EPA’s Gersten Jonker Alex Muller Beatrijs Vermeulen Anouk Straus En Elize Oosterling Wim Meijer Marijke Eurelings.
EVC: hoe verzilver je dat in de praktijk? Auk Dijkstra Onderwijskundige Lieke Lalieu Onderwijskundige Bianca Robbe-Impelmans AIOS revalidatiegeneeskunde.
Van Landelijk naar Regionaal naar Lokaal opleidingsplan.... Waar leg je wat vast? Thierry van Dessel.
Besturen met Burgerkracht
Workshop ‘Opleidingsplan: van papier naar praktijk’
Hoe maken we dat tot een succes in de regio?
Erkenning en toezicht nieuwe stijl
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Project Toezicht en maatschappelijke verantwoording
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
Succesvol cultureel ondernemen
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
De effecten van het opleidingsakkoord op de bedrijfsvoering;
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Workshop Activeer uw aios! Empowerment als strategie Beatrijs de Leede
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Toekomstige veranderingen:
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Rivas Zorggroep de beste partner van de huisarts !?
veilig en gezond bouwen
Minder aios-capaciteit, wat nu? Inrichting van het primaire zorgproces
Kwaliteitscyclus: de sleutel tot verbetering
Opleiden voor de toekomst
Persoonlijk Leiderschap
Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Regelgeving.
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Modernisering Medische Vervolgopleidingen
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Monitoren Kwaliteit van opleiden
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Dagvoorzitter Albert Scherpbier 6 oktober 2016

Kaarten op tafel! Uiteenlopende belangen, waar vinden we elkaar? Thomas Schok Marian Mourits Karen Kruijthof

Opleiden is een kostbaar goed Thomas Schok Vice-voorzitter De Jonge Specialist 6 oktober 2016

De aios

Hoogstaande zorg; hoogstaande opleiding Nederland mag zich in het rijtje scharen de beste gezondheidszorgsystemen in de wereld. De opleiding van nieuwe medisch specialisten mag daarbij zeker ook genoemd worden. Als aios in Nederland kunnen we dan ook trots zijn op een opleidingssysteem dat vele kansen biedt de opleiding binnen de eisen van het opleidingsplan op maat te maken.

Individualisering: van theorie naar praktijk Sinds het project RIO is er een hoop veranderd voor ons als aios. De individualisering van de opleiding krijgt vorm en is steeds zichtbaarder op de werkvloer. Best practices in het land worden gedeeld en sommige aios in het land plukken reeds de vruchten van het competentiegericht opleiden met verdiepingsstages, uitwisselingen en soms ook een kortere opleidingsduur tot gevolg.

Tailor made of toch confectie? Tegelijkertijd wordt duidelijk dat de aios een belangrijke schakel is in het ziekenhuis en niet zo maar te missen of te vervangen is. Zo ontvangen we dan ook regelmatig signalen dat in veel ziekenhuizen de organisatie nog niet is ingericht op deze ‘tailor made’ opleiding. Een aios die conform zijn of haar individueel opleidingsplan verzoekt om een stage uit de opleidingsetalage kan dan ook zomaar nul op het rekest krijgen met de argumentatie dat hij of zij nodig is op de werkvloer. Vaak wil de opleider wel, maar schiet de bedrijfsvoering dus tekort. Een plan strandt dan al snel aangezien de aios zich bewust is van de bedrijfsvoering en zijn of haar opleider niet in moeilijkheden wil brengen. Een ander voorbeeld is de generieke korting die soms zonder argumentatie voorafgaand aan een opleiding wordt gegeven waarmee men denkt aan de individualiseringsdoelstelling te hebben voldaan.   Het is echter van groot belang dat, in een tijd dat de opleidingsduur onder druk staat, een gezond en veilig opleidingsklimaat overeind blijft waarin het mogelijk is met elkaar – aios en opleider – dit soort zaken te bespreken. De aios moet zich in een kortere tijd voorbereiden op een arbeidsmarkt die veel, en steeds meer, van hem of haar vraagt. Een opleider, COC of Raad van Bestuur die niet meegaan in dit proces van verandering zullen een remmend effect hebben op de aios die nou eenmaal een afhankelijkheidspositie voelt. Hiermee valt of staat het succes van de competentiegerichte opleiding. Een geregelde bedrijfsvoering is een randvoorwaarde die individualisering van de opleiding mogelijk maakt.

De opleiding maak je zelf Anderzijds is er ook een belangrijke taak voor de aios. De aios moet een actieve houding aannemen vanaf het eerste moment en, geholpen door de opleider, vooruitdenken. Hij of zij moet goed communiceren wat de plannen zijn, waar de ambities liggen en hoe hij of zij denkt die goede medisch specialist te worden. Hierbij is ook oog nodig voor de bedrijfsvoering in eigen huis en moeten oplossingen soms gevonden worden in groepsverband met collega aios. De COC dient zich krachtig op te stellen in de en heeft een nadrukkelijke rol in het empoweren van de aios. De Raad van Bestuur zal zich moeten bezighouden met de randvoorwaarden voor het inrichten van de dagelijkse zorg. Capaciteitsramingen en taakherschikking horen hierbij.

Opleiden is een kostbaar goed; het blijft een essentiële investering voor de – kwalitatief hoogstaande – medisch specialistische zorg in de toekomst. Dat zullen aios, opleiders, COC en Raden van Bestuur samen moeten bewaken. Daarmee is de ambitieuze aios van nu straks echt klaar voor de toekomst.

Marian Mourits, voorzitter COC UMCG 6 oktober 2016

Kaarten op tafel… uiteenlopende belangen? Belang COC: Kwaliteit en veiligheid van alle medische vervolgopleidingen Kwaliteit Excellente medisch specialisten, die handelen vanuit medemenselijkheid en rekenschap afleggen.* Veiligheid Verantwoord, verantwoordelijk, ‘speak up’ *Kiki Lombarts, Professional performance van artsen. Tijdstroom, mei 2016

Waar vinden we (COC-AIOS-RvB) elkaar? Bij ons gemeenschappelijke Missie en visie Doelen Instelling / instituut Regelgeving (Kaderbesluit) Bevlogenheid

Individualisering Waarom ook al weer? Wat is het probleem? De wereld verandert, de specialist verandert mee Wat is het probleem? Actieve aios Flexibele opleider Faciliterende organisatie >>>>>>>> potentiële conflicten <<<<<<<<<<

‘Conflicts of interest‘ ? Opleider ≠ afdelingshoofd Opleider behartigt belangen aios Chef de clinique behartigt belangen roosters Hoofd (afdeling/maatschap) behartigt belangen van bedrijf / maatschap / begroting

COC (her)kent de ‘belangentegenstellingen’ Rol COC COC (her)kent de ‘belangentegenstellingen’ COC behartigt per definitie belangen van de aios COC signaleert / bemiddelt COC helpt naar zoeken van oplossingen Voorbeelden geven

De kaarten van de Raad van Bestuur Karen Kruijthof 6 oktober 2016

Wat bindt ons? Samen eigenaar van opleidingserkenning! Zie Kaderbesluit: eisen en verplichtingen voor (plv) opleider opleidingsgroep opleidingsinrichting (RvB verantwoordelijk)

Waar verbinden we dat? In de Centrale Opleidingscommissie Zie opnieuw Kaderbesluit: “overlegorgaan ter handhaving en bevordering van een gunstig en veilig opleidingsklimaat” Opleiders, AIOS en RvB

Wat verwacht ik van COC? COC ‘belichaming’ van opleidingsziekenhuis Meer dan verzameling opleidingen: opleidings- en leerklimaat Doorzettingsmacht pakken via aanspreken Positie in ‘medische organen’ innemen (VMS, MSB, VMSD etc.) AIOS doen mee!

Wat mag COC van mij / RvB verwachten? Diep besef van gezamenlijke erkenningen liefst meer dan de som der delen Leerhuis / ‘Academie’ op orde Indien nodig schakelen medische besturen Indien nodig beroep op formele positie Liefde voor leren; leren als primair proces

De overtreffende trap van leiderschap is opleiderschap ‘Governance’ De overtreffende trap van leiderschap is opleiderschap

Aan het werk! Wat is een gezond en veilig opleidingsklimaat? Zaal 3 COC met een missie! U mag blijven zitten! Governance en doorzettingsmacht Zaal 13 Activeer uw aios! Zaal 5

Werken aan een gezond opleidingsklimaat! 18.00 – 19.00 Diner Foyer 19.00 – 20.00 Cabaret MIER! Plenaire zaal 20.00 – 20.30 Samenvatting en conclusies Plenaire zaal 20.30 uur Borrel Foyer

Accreditatie Accreditatie is met 4 punten toegekend door ABAN, NVZA en NVKF. Om de accreditatiepunten te ontvangen, is het nodig uw handtekening op de presentielijst te plaatsen. De presentielijst ligt vanaf 18.00 uur klaar bij de registratiebalie.

Aanraders RIO Masterclass bedrijfsvoering 3 november MMV congres Opleiden is vooruitzien 9 december Individualiseringscarrousel voor aios (ochtend en middagsessie) Flitstraining 1: Het opleidingsgesprek Flitstraining 8: Eerder Verworven Competenties, hoe doe je dat Workshop 5: De aios en zijn/haar IOP Workshop 10: EPA’s Workshop 11: Bekwaam verklaren Workshop 13: Wat voor dokter ga je worden? Symposium met als onderwerpen Kostprijs en Herinrichting dienst Symposium met als onderwerpen Scribes en Regionalisering carroussel Ochtend: - Algemene informatie individualisering: achtergrondinformatie, financiën etc. - Het opleidingsgesprek   Middag: - De aios in de regie - Hoe aan de slag met Epa’s

Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl