Dagvoorzitter Albert Scherpbier 6 oktober 2016
Kaarten op tafel! Uiteenlopende belangen, waar vinden we elkaar? Thomas Schok Marian Mourits Karen Kruijthof
Opleiden is een kostbaar goed Thomas Schok Vice-voorzitter De Jonge Specialist 6 oktober 2016
De aios
Hoogstaande zorg; hoogstaande opleiding Nederland mag zich in het rijtje scharen de beste gezondheidszorgsystemen in de wereld. De opleiding van nieuwe medisch specialisten mag daarbij zeker ook genoemd worden. Als aios in Nederland kunnen we dan ook trots zijn op een opleidingssysteem dat vele kansen biedt de opleiding binnen de eisen van het opleidingsplan op maat te maken.
Individualisering: van theorie naar praktijk Sinds het project RIO is er een hoop veranderd voor ons als aios. De individualisering van de opleiding krijgt vorm en is steeds zichtbaarder op de werkvloer. Best practices in het land worden gedeeld en sommige aios in het land plukken reeds de vruchten van het competentiegericht opleiden met verdiepingsstages, uitwisselingen en soms ook een kortere opleidingsduur tot gevolg.
Tailor made of toch confectie? Tegelijkertijd wordt duidelijk dat de aios een belangrijke schakel is in het ziekenhuis en niet zo maar te missen of te vervangen is. Zo ontvangen we dan ook regelmatig signalen dat in veel ziekenhuizen de organisatie nog niet is ingericht op deze ‘tailor made’ opleiding. Een aios die conform zijn of haar individueel opleidingsplan verzoekt om een stage uit de opleidingsetalage kan dan ook zomaar nul op het rekest krijgen met de argumentatie dat hij of zij nodig is op de werkvloer. Vaak wil de opleider wel, maar schiet de bedrijfsvoering dus tekort. Een plan strandt dan al snel aangezien de aios zich bewust is van de bedrijfsvoering en zijn of haar opleider niet in moeilijkheden wil brengen. Een ander voorbeeld is de generieke korting die soms zonder argumentatie voorafgaand aan een opleiding wordt gegeven waarmee men denkt aan de individualiseringsdoelstelling te hebben voldaan. Het is echter van groot belang dat, in een tijd dat de opleidingsduur onder druk staat, een gezond en veilig opleidingsklimaat overeind blijft waarin het mogelijk is met elkaar – aios en opleider – dit soort zaken te bespreken. De aios moet zich in een kortere tijd voorbereiden op een arbeidsmarkt die veel, en steeds meer, van hem of haar vraagt. Een opleider, COC of Raad van Bestuur die niet meegaan in dit proces van verandering zullen een remmend effect hebben op de aios die nou eenmaal een afhankelijkheidspositie voelt. Hiermee valt of staat het succes van de competentiegerichte opleiding. Een geregelde bedrijfsvoering is een randvoorwaarde die individualisering van de opleiding mogelijk maakt.
De opleiding maak je zelf Anderzijds is er ook een belangrijke taak voor de aios. De aios moet een actieve houding aannemen vanaf het eerste moment en, geholpen door de opleider, vooruitdenken. Hij of zij moet goed communiceren wat de plannen zijn, waar de ambities liggen en hoe hij of zij denkt die goede medisch specialist te worden. Hierbij is ook oog nodig voor de bedrijfsvoering in eigen huis en moeten oplossingen soms gevonden worden in groepsverband met collega aios. De COC dient zich krachtig op te stellen in de en heeft een nadrukkelijke rol in het empoweren van de aios. De Raad van Bestuur zal zich moeten bezighouden met de randvoorwaarden voor het inrichten van de dagelijkse zorg. Capaciteitsramingen en taakherschikking horen hierbij.
Opleiden is een kostbaar goed; het blijft een essentiële investering voor de – kwalitatief hoogstaande – medisch specialistische zorg in de toekomst. Dat zullen aios, opleiders, COC en Raden van Bestuur samen moeten bewaken. Daarmee is de ambitieuze aios van nu straks echt klaar voor de toekomst.
Marian Mourits, voorzitter COC UMCG 6 oktober 2016
Kaarten op tafel… uiteenlopende belangen? Belang COC: Kwaliteit en veiligheid van alle medische vervolgopleidingen Kwaliteit Excellente medisch specialisten, die handelen vanuit medemenselijkheid en rekenschap afleggen.* Veiligheid Verantwoord, verantwoordelijk, ‘speak up’ *Kiki Lombarts, Professional performance van artsen. Tijdstroom, mei 2016
Waar vinden we (COC-AIOS-RvB) elkaar? Bij ons gemeenschappelijke Missie en visie Doelen Instelling / instituut Regelgeving (Kaderbesluit) Bevlogenheid
Individualisering Waarom ook al weer? Wat is het probleem? De wereld verandert, de specialist verandert mee Wat is het probleem? Actieve aios Flexibele opleider Faciliterende organisatie >>>>>>>> potentiële conflicten <<<<<<<<<<
‘Conflicts of interest‘ ? Opleider ≠ afdelingshoofd Opleider behartigt belangen aios Chef de clinique behartigt belangen roosters Hoofd (afdeling/maatschap) behartigt belangen van bedrijf / maatschap / begroting
COC (her)kent de ‘belangentegenstellingen’ Rol COC COC (her)kent de ‘belangentegenstellingen’ COC behartigt per definitie belangen van de aios COC signaleert / bemiddelt COC helpt naar zoeken van oplossingen Voorbeelden geven
De kaarten van de Raad van Bestuur Karen Kruijthof 6 oktober 2016
Wat bindt ons? Samen eigenaar van opleidingserkenning! Zie Kaderbesluit: eisen en verplichtingen voor (plv) opleider opleidingsgroep opleidingsinrichting (RvB verantwoordelijk)
Waar verbinden we dat? In de Centrale Opleidingscommissie Zie opnieuw Kaderbesluit: “overlegorgaan ter handhaving en bevordering van een gunstig en veilig opleidingsklimaat” Opleiders, AIOS en RvB
Wat verwacht ik van COC? COC ‘belichaming’ van opleidingsziekenhuis Meer dan verzameling opleidingen: opleidings- en leerklimaat Doorzettingsmacht pakken via aanspreken Positie in ‘medische organen’ innemen (VMS, MSB, VMSD etc.) AIOS doen mee!
Wat mag COC van mij / RvB verwachten? Diep besef van gezamenlijke erkenningen liefst meer dan de som der delen Leerhuis / ‘Academie’ op orde Indien nodig schakelen medische besturen Indien nodig beroep op formele positie Liefde voor leren; leren als primair proces
De overtreffende trap van leiderschap is opleiderschap ‘Governance’ De overtreffende trap van leiderschap is opleiderschap
Aan het werk! Wat is een gezond en veilig opleidingsklimaat? Zaal 3 COC met een missie! U mag blijven zitten! Governance en doorzettingsmacht Zaal 13 Activeer uw aios! Zaal 5
Werken aan een gezond opleidingsklimaat! 18.00 – 19.00 Diner Foyer 19.00 – 20.00 Cabaret MIER! Plenaire zaal 20.00 – 20.30 Samenvatting en conclusies Plenaire zaal 20.30 uur Borrel Foyer
Accreditatie Accreditatie is met 4 punten toegekend door ABAN, NVZA en NVKF. Om de accreditatiepunten te ontvangen, is het nodig uw handtekening op de presentielijst te plaatsen. De presentielijst ligt vanaf 18.00 uur klaar bij de registratiebalie.
Aanraders RIO Masterclass bedrijfsvoering 3 november MMV congres Opleiden is vooruitzien 9 december Individualiseringscarrousel voor aios (ochtend en middagsessie) Flitstraining 1: Het opleidingsgesprek Flitstraining 8: Eerder Verworven Competenties, hoe doe je dat Workshop 5: De aios en zijn/haar IOP Workshop 10: EPA’s Workshop 11: Bekwaam verklaren Workshop 13: Wat voor dokter ga je worden? Symposium met als onderwerpen Kostprijs en Herinrichting dienst Symposium met als onderwerpen Scribes en Regionalisering carroussel Ochtend: - Algemene informatie individualisering: achtergrondinformatie, financiën etc. - Het opleidingsgesprek Middag: - De aios in de regie - Hoe aan de slag met Epa’s
Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op www.specialistenopleidingopmaat.nl