De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Met de SETQ in actie Naam workshopleider.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Met de SETQ in actie Naam workshopleider."— Transcript van de presentatie:

1 Met de SETQ in actie Naam workshopleider

2 25 april 2018

3 Doel workshop Aan het einde van de workshop heeft de opleidingsgroep
een actieplan dat: gebaseerd is op o.a. de SETQ resultaten; concreet is; en getoetst kan worden met een interne audit en de SETQ. 25 april 2018 Met de SetQ in actie

4 Programma workshop Presentatie kwaliteitszorg van opleiden
Groepsopdracht: actieplan opstellen Uitwisselen groepsopdracht Afsluiting 25 april 2018 Met de SetQ in actie

5 Monitoren kwaliteit van opleiden
25 april 2018 Met de SetQ in actie

6 De beste specialist opleiden
Waarom kwaliteit? De beste specialist opleiden Talentvolle mensen Veilige zorg Voor de zorg van de toekomst willen we de beste specialist opleiden. Er gaat zeer veel geld in om. Het gaat om talentvolle mensen die in lange opleidingstrajecten zitten: opleiding moet goed zijn. Tijdens de opleiding wordt zorg verleend. Als de opleiding goed is, goed geborgd, is dat gunstig voor de veiligheid van zorg. Vanuit het CGS zijn eisen gesteld waaraan een opleiding moet voldoen. Er is in het rapport Scherpbier ook een aantal kwaliteitsindicatoren benoemd die van belang zijn voor een goede opleiding. Omdat het moet 25 april 2018 Met de SetQ in actie

7 Kwaliteit = Resultaat van de opleiding = aflevering van capabele specialist. Hoe de AIOS de opleiding waardeert. Hoe de opleidingsgroep het opleidingsplan daadwerkelijk heeft vormgegeven. Hoe de visitatiecommissie de opleiding heeft beoordeeld. Dat de doelen van de opleiding behaald worden. 25 april 2018 Met de SetQ in actie

8 Interne en externe kwaliteitszorg
Interne kwaliteitszorg: betrouwbaar verzamelen van informatie die gebruikt wordt voor feedback en verbetering van de kwaliteit (systeem van kwaliteitszorg) Externe kwaliteitszorg: het visitatiestelsel waarbij deskundigen uit de beroepsgroep maar vanuit een andere instelling een opleiding beoordelen op een aantal (landelijk gedefinieerde) criteria met sanctiemogelijkheid Er moet zowel interne als externe kwaliteitszorg zijn. Er vindt momenteel een verschuiving plaats (nog niet geformaliseerd!) van externe kwaliteitszorg naar interne kwaliteitszorg. Voordeel van interne kwaliteitszorg is dat het een continuer karakter heeft terwijl externe kwaliteitszorg meestal een maal per vijf jaar plaats vindt. Om “inkakken” tegen te gaan verdient het de voorkeur om de nadruk om continue interne kwaliteitsborging te komen. 3 maart 2015 Met de SetQ in actie

9 PDCA cyclus 25 april 2018 Met de SetQ in actie

10 Doel van kwaliteitsmeting
Overzicht: gebeurt er wat er moet gebeuren? Evalueren van resultaat van veranderingen & bijstellen (modernisering) Waardering opleidingsklimaat door AIOS Kwaliteit van de opleiders/ supervisoren Resultaat van de opleiding (kwaliteit AIOS aan einde opleiding) 25 april 2018 Met de SetQ in actie

11 Meten kwaliteit: conclusies
Er is/ wordt veel ontwikkeld aan meetinstrumenten Doel is belangrijk: wat waarvoor meten? Meten alleen is zonde van de tijd: Het gaat om het vervolg Welke acties volgen er op het gebied van verbetering van de kwaliteit en op grond van de resultaten? 25 april 2018 Met de SetQ in actie

12 Voorbeeld in PDCA D-rect: resultaten bespreken met de AIOS
Conclusies die hieruit volgen, concrete aanbevelingen in maatschap bespreken Evaluatie supervisoren Meenemen in jaargesprek/vakgroep Gemeenschappelijke verbeterpunten aanpakken via workshops Leerproces aios: portfolio (betrokkenheid, algemene competenties) Zelfevaluatie: Verbeteracties in opleidingsgroep bespreken (aios en supervisoren): plan van aanpak, ondersteuning academie Jaargesprek met COC: koppelen aan PDCA cyclus en RvB 25 april 2018 Met de SetQ in actie 12

13 Resultaten SetQ Opnemen grafiek groepsuitslag
Plaats hier een grafiek met de groepsuitkomst van de SetQ, licht kort de highlights toe. 25 april 2018 Met de SetQ in actie

14 Naar concrete actie… Daag de deelnemers uit om kleine acties te benoemen, daarmee vergroot je de kans op succes. 25 april 2018 Met de SetQ in actie

15 Opdracht Wat valt u op aan de resultaten?
Mogelijke verklaring voor de resultaten? Schrijf een actieplan Punten zo concreet mogelijk maken Selecteren sterke punten (max. 2-3) Houden zo! Keuze van verbeterpunten Uitwerken in een actieplan (zie format) De opdracht kan tweeledig zijn: Bekijk de groepsoutput, bespreek dit in een klein groep en doorloop bovenstaande stappen. Bekijk in een kleine groep (max 3 deelnemers) de individuele output en doorloop bovenstaande stappen. 25 april 2018 Met de SetQ in actie

16 Actieplan Verbeterpunt Activiteiten Wie doet wat Gereed/ periode
Wat is het concrete verbeterpunt Activiteiten Welke activiteiten moeten daarvoor ondernomen worden Wie doet wat Wie leveren hieraan wat voor bijdrage Gereed/ periode Welke periode hieraan werken? Wanneer gereed Toetsing/ resultaat Wat is de gewenste opbrengst/ hoe meetbaar kan dat? 25 april 2018 Met de SetQ in actie

17 Bespreking actieplannen en afspraken maken
Zijn actiepunten concreet genoeg? Hoe voortgang bewaken? Welke hulp is nodig (vanuit het Leerhuis)? Stel: u bent lid van een (interne) visitatiecommissie. Welke vragen zou u stellen? 25 april 2018 Met de SetQ in actie

18 Belang voor welslagen pdca-cyclus
Doe wat met metingen Maak opleidingsgroep/ aios mede verantwoordelijk Acties klein en concreet Beperk aantal verbeterpunten Benoem ook goede punten (houden zo!) Agendeer op opleidingsvergadering/stafoverleg Benoem successen (actiepunt afgerond/geslaagd) 25 april 2018 Met de SetQ in actie


Download ppt "Met de SETQ in actie Naam workshopleider."

Verwante presentaties


Ads door Google