De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”

Verwante presentaties


Presentatie over: "BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”"— Transcript van de presentatie:

1 BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
voorjaar 2017

2 Welkom Leren van elkaar Werkvorm: * In de ruimte hangen 4 stellingen.
Kies een stelling die je het meest aanspreek Ga in gesprek met deelnemers die dezelfde stelling hebben gekozen Koppel terug aan de hele groep waarom deze stelling jullie het meest aanpreekt Collegiaal leren heeft als doel de kwaliteit van onderwijs te verbeteren door de professionaliteit van docenten te verbeteren. Wat versta jij eigenlijk onder kwaliteit van onderwijs?

3 Droom Droom: collega’s werken niet meer op een eiland, maar zijn met elkaar in gesprek over hun vak en kijken bij elkaar in de klas Collegiaal leren heeft als doel de kwaliteit van onderwijs te verbeteren door de professionaliteit van docenten te verbeteren. Wat versta jij eigenlijk onder kwaliteit van onderwijs?

4 Collegiaal leren: wat is het?
Definitie: het geheel aan activiteiten die docenten en/of leidinggevenden ondernemen om met elkaar te reflecteren op de eigen onderwijspraktijk of het eigen functioneren. Doel van het collegiaal leren is om een leerproces op gang te brengen, zodat de onderwijskwaliteit verbetert. Belangrijke elementen: Gemotiveerd zijn om te leren Feedback willen geven en ontvangen Inzichten met elkaar delen Doelgericht leren

5 Vormen van collegiaal leren
Vraag welke vormen van collegiaal leren pas jij wel eens toe? Overzicht: Collegiale visitatie/lesbezoek/lesobservatie Video-coaching Collegiale consultatie/advies vragen aan collega Collegiale intervisie Peer review Mentoring/coaching Lesson study/gezamenlijk les voorbereiden Community of practice Bendecafé

6 doel workshop Actieplan Leraar 2020 – Een krachtig beroep’ doet de minister voorstellen om de professionaliteit van leraren en schoolorganisaties te verbeteren. Als onderdeel hiervan heeft de minister als ambitie geformuleerd dat in het jaar 2020 op alle Nederlandse scholen structureel gebruik wordt gemaakt van peer review Iedere deelnemer gaat naar huis met twee actiepunten om aan de slag te gaan met collegiaal leren.

7 Leren van elkaar = halen en brengen
Doel: Bepalen wat jij te brengen hebt rondom collegiaal leren Opdracht: Leren van elkaar Schrijf het volgende op een kaart: naam, organisatie, functie en wat je mee brengt aan specifieke ervaring en kennis rondom collegiaal leren. 2. Zoek twee deelnemers en ga in gesprek over wat je te brengen hebt rondom dit onderwerp

8 Leren van elkaar = halen en brengen

9 Daad Praktijkervaringen team Welzijn ROCA12
september: Projectleiders nemen deel aan Masterclass van eiland naar Wij- land Uitleg doelen project: What’s in it for me? oktober: Workshop collegiaal leren door Martine Creemers co auteur Van eiland naar wij- land in gesprek over kwaliteit van onderwijs ideeën van kwaliteit van onderwijs waarderen en vergelijken Halen en brengen kaart november: Uitleg Kijkwijzers concrete afspraken over de wijze waarop zij van elkaar in de praktijk willen leren d.m.v. collegiale visitatie Doelen formuleren maart: presenteren aan mooiste missers en ‘best practices’ De opbrengst van collegiaal leren wordt binnen het team geëvalueerd april: De teams maken een plan van aanpak waarin wordt beschreven hoe zij collegiaal leren in het schooljaar in de praktijk willen brengen Dit plan wordt opgenomen in het teamplan.

10 Tips en trics * Benoem een kartrekker
* Ga in gesprek met collega’s over collegiaal leren en kwaliteit van onderwijs, stel daarbij vooral veel vragen * Maak een plan met een duidelijk doel en neem de tijd * Reageer positief op de collega’s die als eerste met collegiaal leren aan de slag gaan * Geef ruimte aan eigen initiatieven en improviseer waar nodig * Verbind collegiaal leren aan de feedback die je van studenten krijgt * Koppel collegiaal leren aan de doelen uit het teamplan * Spreek elkaar aan als je de afspraak hebt gemaakt om collegiaal leren te gaan doen * Peerreview buiten je team is ook waardevol, creëer deze ruimte

11 Actieplan voor CL in eigen team
Voorbeeldstappenplan NCP EQAVET Opdracht: Duo’s vormen, liefst van eigen school Eerste stappen uitwerken voor eigen team/ organisatie (wat, wie, wanneer) Terugkoppeling naar de groep

12 Kijk voor meer informatie op: www.eqavet.nl  collegiaal leren
Evaluatie en afsluiting Zijn er nog vragen/open eindjes? Wat vond je van de workshop? Wat vond je TOP? Welke TIP heb je? Welke vervolg ondersteuning zou je willen? Kijk voor meer informatie op:  collegiaal leren

13 Dank voor jullie aandacht
Marloes van Bussel, NCP EQAVET en Carlijn van Diepen, BVMBO en ROC A12 en


Download ppt "BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”"

Verwante presentaties


Ads door Google