De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen"— Transcript van de presentatie:

1 Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen
14 juni 2016 Marieke van der Horst, Auk Dijkstra & Marieke Bolk (onderwijskundigen, Project RIO, FMS)

2 Wat gaan we doen? 25 min: welkom, korte kennismaking en lokale/regionale update 20 min: landelijke update 15 min: vragen/discussie 15 min: pauze 45 min: mijn rol als onderwijskundige 15 min: terugkoppeling Mededelingen vanuit de huizen en afsluiting kort rondje: naam, ziekenhuis, indien masterclass gevolgd: welke acties heb je daarna opgepakt? Indien geen masterclass gevolgd: op welke manier geef je nu handen en voeten aan de individualisering?

3 Individualisering opleiding(sduur) in 2x 3 minuten

4 Nog meer nieuwe tools voor toolkit
Maatsch. Verantwoording en toezicht Bedrijfsvoering

5 Stand van zaken 26 mei RIO-congres: ruim 280 deelnemers, opleiders, aios en ondersteuners -> Goed/zeer goed: 81% resp. Divers nieuw workshopmateriaal beschikbaar: Opleidingsplan in beweging EPA’s in de opleiding De praktijk van het bekwaam verklaren EVC hoe verzilver je dat in de praktijk? Het opleidingsgesprek Aios in de regie Verder: Bedrijfsvoering / E-portfolio

6

7

8 Herhalingstraining visitatoren
Onderzoek Effectieve opleidingsgesprekken Workshops ‘aios in de regie’ en ‘het opleidingsgesprek’ 6 okt 2016: Invitational Versterking opleidingsklimaat (ondersteuners) COC en bestuurders

9 Kostprijsmodel Taakherschikking bij individualisering Best practices bedrijfsvoering Experimenten herinrichten diensten, regionale planning en randvoorwaarden en inzetten ‘scribes’

10 RIO: Stand van zaken revisie opleidingsplannen
Nog van start Aan de slag Pilottests EPA’s en opleidingsplan nog aanpassen Pilottests onderdelen en opleidingsplan ± klaar Opleidingsplan en besluit bij CGS Psychiatrie Revalidatie MMB Klinische genetica Plastische chirurgie Radiotherapie Urologie Neurochirurgie MDL Neurologie KNO Orthopedie Pathologie Geriatrie, Cardiothoracaal Cardiologie Dermatologie Interne Anesthesiologie Kinder Klinische chemie Long NB. Heelkunde heeft zelf e.e.a. ontwikkeld Al EPA-gebaseerd opleidingsplan: Oogheelkunde Radiologie + RIO-ondersteuning E-pf: Gynaecologie Reumatologie

11 Experimenten -> bedrijfsvoering
Regionale implementatieprojecten Individualisering (OOR’s NO, ON, Utrecht, OZON, Leiden, ZON) Pilot’s EPA’s en bekwaam verklaren Anesthesiologie, Interne en Kindergeneeskunde -> Eerste bevindingen

12 Nog op te leveren producten t/m december
Handreiking uitwerking en presentatie opleidingsplan, incl. aanwijzingen voor vertaling naar regionaal/lokaal Handreiking profilering (thema’s de opleiding) Handreiking IOP Handreiking E-portfolio Ontwerp/draaiboek regionale Masterclass onderwijskundigen Rapportage en aanbevelingen n.a.v. pilots EPA’s en groepsbeoordelingen: tips voor implementatie in praktijk

13 Agenda t/m december T/m okt: Actieve ondersteuning wv’n revisie opl.plannen & e-portfolio 6 okt: Invitational Versterking opleidingsklimaat 11 okt: Netwerkbijeenkomst onderwijskundigen T/m dec: ‘Helpdesk onderwijskundig’ 9 dec: MMV/RIO congres 2017: beperkte onderwijs-/bedrijfskundige hulp bij implementatie WEL Aandacht voor implementatietraject van wetenschappelijke vereniging naar lokaal ziekenhuis Betrekken aios bij ontwikkeling en implementatie plan Aios verantwoordelijk maken voor aantonen bekwaamheid NIET Aantallen toetsen vastleggen. Dan wordt er getoetst om het toetsen. Wat wel werkt: bekwaamheid aantonen lig bij aios. Hiervoor kan deze gebruik maken van voorgestelde (benoemen) toetsinstrumenten CanMeds apart toetsen Hoe wordt het gebruikt? Als er iets wordt gebruikt is het het lokaal/regionaal opleidingsplan. Vaak ook vooral het inwerkprogramma of het ‘handboek soldaat’ Hoe kan het beter? Door landelijk regionaal en lokaal 1 geheel te maken (en niet van elkaar te kopiëren) Door gebruik IOP en verantwoordelijkheid aantonen door aios sterker te benadrukken Denk ik verder nog over na 

14 Profiel/takenpakket onderwijskundige
Welke concrete (lokale) acties kun je oppakken ten aanzien van de individualisering? Wie en wat heb je daarvoor nodig? (voor minimaal 3 acties) Wat vraagt dit van jou als onderwijskundige? Wat ga je morgen doen? Tijdens de masterclass is veel informatie verteld, wat dit betekent voor onze rol als onderwijskundige in het eigen ziekenhuis is beperkt aan de orde gekomen. Echter dit is wel wat nu en in de toekomst nog veel meer op ons af gaat komen. Vandaag nemen we tijd om dit met elkaar te bediscussiëren. Door de volgende 4 vragen te bespreken, komen we uiteindelijk tot een profiel/takenpakket van onze rol als onderwijskundige. Terugkoppeling: rondje wat ga je morgen doen?

15 Trainer Kenmerk: Geven van trainingen Ontwikkelen van trainingen
Voorbeeld Cursusdocent Teach the Teacher

16 Coach Kenmerk: Begeleiden van individuen of groepen
Gericht op verbetering persoonlijk- of groepsfunctioneren Voorbeeld Individueel functioneren: “on the job” geven van feedback op de opleider Groepsfunctioneren: “on the job” verbeteren rendement overdracht.

17 Procesbegeleider Kenmerk: Als procesbegeleider bijdragen aan:
Ontwikkeling curriculum Implementatie curriculum Borging curriculum Voorbeeld Begeleiding opleidingsplannen

18 Ontwikkelaar Kenmerk: Bijdrage aan: Opleidingscurriculum / plan
Ontwikkelen van trainingen Voorbeeld Vertalen van competenties in curricula

19 Adviseur Kenmerk: Signalerende functie op afstand Voorbeeld
Meer beleidsmatige taak Participatie in overlegstructuren Bijwonen COC

20 Klusjesvrouw Kenmerk: Verrichten van operationele taken Voorbeeld
Zorgen dat de juiste spullen op de juiste plaatsen op het juiste moment aanwezig zijn.

21 Regelaar Kenmerk: Verrichten van logistieke taken Voorbeeld
Regelen ruimten, delegeren taken, supervisie medewerkers

22 Onderzoeker Kenmerk: Doen van wetenschappelijk onderzoek Publiceren
Presentaties Voorbeeld congresbezoek

23 Professional Kenmerk: representatie vakgebied Voorbeeld
Profileren onderwijskundige visie

24 Conclusies?

25 Conclusies en afsluiting
Wil je meer weten over de individualisering van de opleidingsduur en de gevolgen daarvan voor onderwijs, toezicht en bedrijfsvoering? Kijk dan op


Download ppt "Netwerk-bijeenkomst Onderwijskundigen"

Verwante presentaties


Ads door Google