De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld."— Transcript van de presentatie:

1 Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Naam workshopbegeleider

2 Professionele attitude van de aios
Breed, competentiegericht opleiden Evenwichtig en fair beoordelen Belangrijke voorspeller voor later functioneren Vroeg signaleren vergroot kans op succesvol bijsturen/vervolg Beoordelen van professioneel gedrag is lastig. Het is lastig het op de juiste manier te benoemen zodat de aios het ook oppakt en er mee aan de slag gaat. Toch is het heel belangrijk. Het is zelfs zo dat het een reden kan zijn om iemand uit de opleiding te plaatsen. Feedback op professioneel gedrag 4 juni 2018

3 Definitie professioneel gedrag
‘Observeerbaar gedrag (in woord, gedrag en uiterlijk) waarin normen en waarden van de beroepsuitoefening zichbaar zijn. ’ Bij de basisopleiding geneeskunde is benoemd wat een professionele attitude is. Dit is reden voor verwijdering bij niet voldoen aan de normen en de waarden van de beroepsuitoefening en als zodanig beschreven in het consilium abeundi. Voor de medische vervolgopleiding is dit uiteraard ook van toepassing. 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

4 Wat is professioneel gedrag voor u?
Sparren in viertallen Wat is professioneel gedrag voor u? Wat maakt het (soms) moeilijk om de AIOS hier feedback op te geven? Kies per groep 1 concrete praktijksituatie waarin professioneel gedrag van een aios in het geding was (nog zonder aanpak/oplossing). In 3 tallen over in gesprek. Inventariseren situaties uit de groepen op flapover. Straks gebruiken bij oefenen. Achter de hand de voorbeelden onzichtbare aios, grensoverschrijdende aios (onzorgvuldig met vertrouwelijke gegevens; te joviaal/amicaal), uiterlijk (op AllStars, baggy broek, … alvast gekleed op feest erna met open witte jas eronder), herhaald te laat komen, niet aangeven dat je iets nog niet kunt en het wel doen, nonchalance, verdeling werk-vrije tijd 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

5 Demo Goede aios Geen opvallende zaken in KPB’s Wandelgangengeluiden
De opleider heeft een gesprek met de aios. Deze heeft al zijn derde gesprek. Op zich doet hij het goed. Prima KPB´s. Toch zijn er geluiden op de gang die niet zo positief zijn. De mede aios geven aan dat hij altijd zijn diensten zo in richt (hij plant het dienstenrooster in) dat hij er zelf heel goed vanaf komt en de rest minder. De verpleegkundigen klagen over zijn bejegening. Ga naar situatie kijken waarin een opleider een aios FB geeft. Na situatie stop en is aan u de vraag: wat gebeurde hier? Hoe gaf opleider feedback aan en wat is (waarschijnlijk) het effect? Voorbeeld van ‘’eromheen draaien, niet duidelijk benoemen Kies film attitude 1, speel af van 0:00 tot 4:40 (dus niet helemaal) 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

6 Wat er in praktijk gebeurt …
Helemaal niet benoemen Niet duidelijk benoemen, eromheen draaien Wel wat niet, niet wat wel Veralgemeniseren in de groep Kortom vermijden 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

7 ‘Misschien een toevalsmisser?’ ‘Karakters verschillen nou eenmaal’
Waarom gebeurt dat? Vermijden want…..: ‘Tja, wie ben ik …‘ ‘Misschien een toevalsmisser?’ ‘Karakters verschillen nou eenmaal’ ‘Hij doet wel heel erg zijn best’ ‘Moeilijk, gedoe …’ 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

8 Professioneel gedrag: zit onder de waterlijn
IJsberg Professioneel gedrag: zit onder de waterlijn Lastig is dat juist de verklaring van professioneel gedrag onder de waterlijn zit. Het gaat over normen, waarden en zelfs over persoonlijkheid. Dit is moeilijk hard te maken en lastig te benoemen in feedbackgesprekken. Toch kun je de standaard feedbackregels toepassen in dergeleijke gesprekken. Met verder de ‘gewone’ regels voor feedback CLEAR: constructief, op leren gericht, eerlijk (dus ook man en paard noemen), acceptabel, realistisch (gezien opleidingsfase en context) Afhankelijk van de tijd: indien enigszins mogelijk echt oefenen met 1 of 2 gesprekken. Anders in groepen bekijken: hoe de eigen ingebrachte situatie te hanteren, met in achterhoofd wat we nu hebben besproken. 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

9 Concretiseer Concretiseer wat onder de waterlijn zit (bij jou), dat wil zeggen: concreet benoemen, wat je ziet, hoort, opvalt aan het gedrag en hoe dat op je overkomt (gevoel, gedachten) Vaak is een aios zich er niet van bewust of doet het om een verrassende reden (onder de waterlijn bij de aios) (… en dit hoeft juist niet ‘bewaard’ te worden voor een formeel voortgangsgesprek!) Benoemen wat je ziet, wat de norm is. Vervolgens “Wat maakt het dat het voor jou niet lukt? “ 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

10 Neem de eerder benoemde casus
Oefenen in viertallen Neem de eerder benoemde casus Analyseer met de groep wat er onder de waterlijn zit Concretiseer dit: formuleer met elkaar hoe je dit bespreekt met de aios Oefen dit 4 juni 2018 Feedback op professioneel gedrag

11 Als beoordelaar: werk zelf met de AIOS, observeer
Tot slot … Leef als groep voor wat professioneel gedrag is/kan zijn. AIOS kijken naar de rolmodellen Als beoordelaar: werk zelf met de AIOS, observeer Feedback op professioneel gedrag: ‘de normaalste zaak van de wereld’ Feedback op professioneel gedrag 4 juni 2018


Download ppt "Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld."

Verwante presentaties


Ads door Google