Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Robert Kamper Senior beleidsmedewerker Koning Willem 1 College, Den Bosch Afdeling Bedrijfsopleidingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

situationeel leiderschap
Van kwalificatiedossier naar examenplan Docentendag Juridische Dienstverlening 20 januari 2009 May Wildenbeest (opleidingscoördinator, Horizon College)
Differentiëren naar leerwegen
Hoe organiseer ik een PvB?
Competentiegericht beoordelen: beelden krijgen en beelden geven
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Werkveldtraining 26 september 2013
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Beoordelen om te beslissen
1.
Stage (th)at Work(s) together
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Leiderschap en organisatie
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Landbouwbreed Floracollege.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
competentie ontwikkeling en assessment
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Workshop Stem Welkom.
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Van, voor én door het onderwijs.
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Werkveldconferentie 13 november 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Hoe is de vaststellingscommissie georganiseerd? Er is één centrale vaststellingscommissie. De vaststellingscommissie heeft een aantal benoemde leden. Iedere.
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
Marleen van de Wiel 24 maart 2016 Servicepunt examinering mbo Examinering: sta jij in voor de kwaliteit?
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Netwerkvorming examencommissies: overbodige luxe?.
Workshop Proeve van Bekwaamheid
Examinering WIN 17.
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Kennis delen.
Bunnik,
Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Werkveldbijeenkomst BPV-terugkombijeenkomst A15a
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Persoonlijk Leiderschap
Competentie gericht onderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Transcript van de presentatie:

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Robert Kamper Senior beleidsmedewerker Koning Willem 1 College, Den Bosch Afdeling Bedrijfsopleidingen Techniek Adviesbureau Kamper Onderwijsadvies en Examinering

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Uitgangssituatie bedrijfsopleidingen techniek: Voornamelijk BBL opleidingen Examens ingekocht bij Kenteq, Fundeon, Savantis, etc.

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Probleem: 1.Geen adequate examenproducten voor competentie gerichte kwalificatiestructuur –Of oude examens voorzien van achterliggend conversiedocument (Fundeon) –Of vasthouden aan oude praktijktoetsen (heet nu PvB) met een competentiesausje in de BPV ( Savantis) –Of filosofie dat alles in de BPV getoetst moet worden (valide en authentiek) zonder een goed idee over het creëren van examencondities daar ( Kenteq)

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven 2. De organisatie en afname van de Proeven moet ‘haalbaar’ en ‘betaalbaar’ zijn.

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Vraag directeur: Kun jij hier een antwoord op verzinnen? Stelling: Het ideale model bestaat niet! Oplossing: Kijk naar eisen en randvoorwaarden en ontwikkel een optimaal model.

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Voordelen examencentrum voor toetsing uitvoerende taken: 1.Standaardisering 2.Verhoging van de betrouwbaarheid 3.Meerdere kandidaten tegelijk 4.Beter planbaar 5.Economischer

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Uitgangspunt: In de onderwijsfase heeft de kandidaat kennis, vaardigheden en houding behorende bij het beroep verworven. Door het volgsysteem heeft men vertrouwen dat de kandidaat competent is in de kerntaken en werkprocessen

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Proeve van Bekwaamheid: Eén van de examenonderdelen uit het examenplan Kandidaat toont hierin aan dat hij beroepsbekwaam kan handelen in de onderhavige kerntaak of werkprocessen

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Beroepsbekwaam vs vakbekwaam Vakbekwaam: Adequaat handelen in standaardsituaties

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Beroepsbekwaam extra: –Competent gedrag in niet standaardsituaties binnen zijn verantwoordelijkheden –Bewust bekwaam en in staat zijn keuzes te verantwoorden –Kunnen reflecteren op handelen en gedrag

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Ontwikkeling van de Proeve van bekwaamheid 1.Toetsconstructeur stelt op grond van het examenplan het basisdocument op:

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven -Inhoudsopgave -Voorwoord -Kerntaak en werkprocessen -Instructie deelnemer -Instructie begeleider -Instructie assessor -Beschrijving opdracht -Beoordelingsformulieren -Bijlagen voor de kandidaat -Bijlagen voor de begeleider -Bijlagen voor de assessor

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Toetsconstructeur stelt per werkproces een beoordelingsmodel op Titel (KD) Doel Gewenst resultaat (KD) Beoordelingscriteria

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven 1.2: Uitzetten en graven tracé Doel: De kandidaat kan een tracé uitzetten en graven en vermeende bodemverontreiniging en schade aan bestaande infrastructuur en eigendommen melden. Gewenst resultaat: Het tracé is gegraven en de vereiste voorzieningen zijn zodanig aangebracht dat er veilig gewerkt kan worden. Bodemverontreiniging en schade aan bestaande infrastructuur en eigendommen is gemeld. Waargenomen? Beoordelingscriteria De kandidaat kan: JaNeeNvt  graafwerk vlot binnen de gestelde tijd uitvoeren, zonder zichzelf teveel te belasten en overlast aan de omgeving te bezorgen (K)  instructies nauwgezet opvolgen en eventuele bodemverontreiniging en schade aan zijn leidinggevende doorgeven (T)  persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken zodat zijn veiligheid optimaal is (L)  gereedschappen en materieel voor het uitzetten van de maten effectief gebruiken met het oog op de verwachte levensduur (L) Niet toelaatbare fouten: Wat was goed?Wat kan beter? Voldaan? JaNee OO Beoordelaar 1ParaafBeoordelaar 2Paraaf

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Beoordelingscriteria: Worden afgeleid uit de prestatie- indicatoren Zijn vertaald naar zichtbaar gedrag Liefst maximaal 6 beoordelingscriteria per werkproces

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven 2.Vraag aan vakdeskundige uit het werkveld: Ontwerp een integrale opdracht De reële werksituatie moet uitgangspunt zijn De vermelde beoordelingscriteria moeten in zichtbaar gedrag waargenomen kunnen worden Verwerk hierin een voor de kandidaat onverwachte situatie, die hem dwingt tot het maken van een gefundeerde keuze

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven 3. Overleg toetsconstructeur en vakdeskundige: Bespreking van de integrale opdracht Specificeren waar nodig van te algemene beoordelingscriteria Toevoegen van specifieke beoordelingscriteria Aangeven van ontoelaatbare fouten Aangeven welke criteria essentieel zijn in het proces

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Examengesprek: Via de STARTT-methode kunnen twijfels die gerezen bij de observatie van een werkproces weggenomen of bevestigd worden De kandidaat toont aan dat hij bewust bekwaam is De kandidaat toont aan dat hij terugkijken op zijn werk

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Kerntaak 1 Aanleggen en monteren van transport- en distributienettenGeconstateerd? BeoordelingscriteriaJaNee  Legt verantwoording af over het eigen handelen in relatie tot (klant, leidinggevende, beroepscodes)  Bepaalt of het resultaat van zijn werkzaamheden voldoet aan de gestelde eisen c.q. doelen  Bepaalt of zijn werkwijze efficiënt was in relatie tot de doelen wat betreft de voorbereiding en de uitvoering van werkzaamheden  Doet indien nodig realistische verbetervoorstellen  Reflecteert op ontvangen feedback met betrekking tot het eigen functioneren  Benoemt eigen leerpunten en formuleert deze realistisch Wat was goed?Wat kan beter?Voldaan? JaNee OO Beoordelaar 1ParaafBeoordelaar 2Paraaf

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Afname Proeve van Bekwaamheid Kandidaat moet goed geïnformeerd worden De werkomgeving moet geschikt zijn om de proeve uit te voeren Pauzes (koffie, lunch) in de reële werksituatie worden tijdens de proeve ook in acht genomen

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Betrokkenen: Kandidaat Begeleider in het examencentrum -Bekend in examencentrum, verantwoordelijk voor de voorbereidingen -Speelt ook rol van klant en leidinggevende Assessoren

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Assessoren: Geen interactie met kandidaat tijdens praktisch handelen. Alleen observatie Beoordeling volgens de ‘wakker’methode High-trust benadering Eenheid van beoordeling: werkproces Houden examengesprek

Proeve van Bekwaamheid ontwikkeld i.s.m. bedrijfsleven Pilots uitgevoerd in samenwerking met: Goa-leidingtechniek Middelbare Vakopleidingen Metaal Installatiewerk Brabant Zeeland Brabant Water Enexis NVKL: De Nederlandse vereniging voor koudetechniek en luchtbehandeling