De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen"— Transcript van de presentatie:

1 Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen
Mogelijke didactische en inhoudelijke aansluiting vmbo - mbo

2 De competentiekromme competent gedrag ervaren beroepsbeoefenaar
kwalificatie niveau 2 kwalificatiedossier beginnend beroepsbeoefenaar vmbo leergebieden exameneenheden welke vaardigheden? jaren

3 Functioneren als burger
Leerinhouden kwalificatiedossier beschrijving van het beroep Kerntaak Functioneren als burger Kerntaak Kerntaak In de beschrijving van het beroep wordt omschreven: de situatie waar de werknemer zijn vak uitoefent heeft hij te maken met klanten of andere mensen van buitenaf een korte beschrijving van de werkzaamheden Wat de werknemer moet kunnen staat in een beperkt aantal kerntaken. Deze worden weer uitgewerkt in een aantal werkprocessen. aan de werkprocessen wordt een aantal competenties gekoppeld. Werkproces Werkproces Werkproces enkele MBO competenties

4 Uitleg Kwalificatiedossier
2.3 Typering beroepengroep De logistiek medewerker is werkzaam in alle branches van de handel- en transportsector. Hij kan onder meer werken bij groothandelsbedrijven, transportbedrijven, logistieke dienstverleners, distributiecentra, warehouses en productiebedrijven. In het kleinbedrijf heeft een logistiek medewerker een breed takenpakket, terwijl het takenpakket in het midden- en grootbedrijf meer specialistisch is. Dit betekent dat een beperkt deel van de logistieke taken wordt uitgevoerd. De werkzaamheden van de logistiek medewerker bestaan uit uitvoerende taken ten behoeve van het verwerken van de goederenstroom, waaronder lossen, inslaan, controleren, uitvoeren van eenvoudige Value Added Services (VAS)-activiteiten, sorteren, stickeren en ompakken, orderverzamelen, verzendklaar maken van goederen en (ver)plaatsen in de magazijnlocatie. Daarbij past de logistiek medewerker standaardprocedures toe of combineert deze met elkaar. Wat doen ze waar doen ze dat en met wie? Hier worden de kerntaken uit gedestilleerd.

5 Ontvangt en slaat goederen op
U1: Logistiek medewerker U2: Logistiek medewerker mobiliteitsbranche U3: Logistiek medewerker versindustrie U4: Logistiek medewerker groothandel Uitstroom Kerntaak Werkproces U1 U2 U3 U4 Kerntaak 1 Ontvangt en slaat goederen op 1.1 Bereidt het ontvangen en opslaan van goederen voor x  x 1.2 Lost goederen 1.3 Controleert ontvangen goederen 1.4 Ontvangt bezoekers 1.5 Maakt goederen opslaggereed en slaat goederen op 1.6 Rondt het ontvangen van goederen af Kerntaak 2 verzamelt goederen en maakt deze verzamelklaar 2.1 Bereidt het verzamelen en verzendklaar maken voor 2.2 Verzamelt goederen 2.3 Voert handelingen op producten uit (VAS-activiteiten)

6 kerntaak 1 Ontvangt en slaat goederen op Competenties A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relaties opbouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten Kwaliteit leveren Werkprocessen 1.1 Bereidt het ontvangen van goederen voor x 1.2 Lost goederen 1.3 Controleert ontvangen goederen

7 Proces-competentie-matrix Logistiek medewerker
Kerntaak 1 Ontvangt en slaat goederen op 1.1 werkproces Bereidt het ontvangen en opslaan van goederen voor Omschrijving De logistiek medewerker bereidt op basis van de opdracht van de leidinggevende zijn werkzaamheden met betrekking tot de ontvangst en opslag van goederen voor. Bij aanvang van alle werkzaamheden, indien nodig, leest hij relevante informatie en verzamelt hij de benodigde materialen en hulpmiddelen. Wanneer hij opdracht niet niet begrijpt vraagt hij door of hij schakelt hulp in. Gewenst resultaat De benodigde materialen en hulpmiddelen zijn verzameld. De opdracht is begrepen. Competentie Component(en) Prestatie-indicator Vakkennis Instructies en procedures opvolgen Discipline tonen - Instructies opvolgen - Werken conform veiligheidsvoorschriften voorgeschreven De logistiek medewerker werkt bij het voorbereiden van ontvangst en opslag ordelijk en volgt gedisciplineerd instructies en bedrijfs- en veiligheidsvoorschriften op om fouten te voorkomen, risico’s te beperken en afwijkingen efficiënt te verwerken. Arbo-, veiligheidsvoorschriften en regels - Bedienen van transportmiddelen - Eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van logistieke materialen en hulpmiddelen - Moderne vreemde taal gesprekken voeren - Moderne vreemde taal lezen - Moderne vreemde taal luisteren - Nederlands gesprekken voeren B1 - Nederlands lezen B1 - Nederlands luisteren B1 - Nederlands spreken - Overlegsituaties - Wettelijke procedures Materialen en middelen inzetten Materialen en middelen doeltreffend gebruiken De logistiek medewerker kiest materialen en middelen die geschikt zijn voor het ontvangen en opslaan van goederen, zodat de goederen op verantwoorde en efficiënte wijze kunnen worden ontvangen en opgeslagen. De prestatie -indicator die daarbij hoort is afgeleid van een SHL gedragsanker. De competentie materialen en middelen inzetten heeft meerdere componenten. Bij dit werkproces gaat het om materialen en middelen doeltreffend gebruiken!

8 Gedragsankers komen uit het competentiemodel van SHL
Gedragsankers komen uit het competentiemodel van SHL. Ze worden vertaald naar de context van het beroep. 8

9 Vertaling gedragsanker SHL naar prestatie-indicator in kwalificatiedossier
Van SHL Component van de competentie, altijd zonder context Vertalen naar de juiste context, dus naar het werkproces dat hoort bij de taken van een logistiek medewerker Uit het KD Component met de bijbehorende prestatie-indicator In een prestatie-indicator wordt uitgedrukt wat het te bereiken resultaat is en het daarvoor te vertonen gedrag. Materialen en middelen doeltreffend gebruiken De logistiek medewerker kiest materialen en middelen die geschikt zijn voor het ontvangen en opslaan van goederen, zodat de goederen op verantwoorde en efficiënte wijze kunnen worden ontvangen en opgeslagen.

10 Van vmbo onderwijsdoelen naar competentiegericht leren met kerntaken
Onderwijsdoelen vmbo Vertaald naar kerntaken vmbo Persoonlijke ontwikkeling leren leren leren communiceren leren reflecteren op het leerproces leren reflecteren op de toekomst Maatschappelijke ontwikkeling werken aan vakoverstijgende thema’s Beroepsontwikkeling leren uitvoeren leren reflecteren op het werkproces Verkent de eigen loopbaan Leert hoe hij /zij het beste leert Neemt deel als burger in de Nederlandse samenleving Verricht eenvoudige werkzaamheden in de sector techniek Bijvoorbeeld Aanvullen door de groep? ? Profesionalisering?

11 Elke kerntaak heeft enkele werkprocessen
1. Verkent de eigen loopbaan 1.1 1.2 2. Leert hoe hij of zij het beste leert 2.1 2.2 3. Neemt deel als burger in de Nederlandse samenleving 3.1 3.2 4. Verricht eenvoudige werkzaamheden in de sector techniek 4.1 4.2 Uit welke grotere afgeronde onderdelen bestaat een kerntaak? Docenten verder aan laten vullen met suggesties. 2.2 reflecteert op eigen handelen Werkproces is een afgebakend geheel van (beroeps)handelingen binnen een kerntaak. Het heeft een begin en een eind, heeft een resultaat. Het bestaat dus nooit uit een handeling of gedraging. Ze kunnen tegelijktijdig lopen of na elkaar komen. Ze zijn wel duidelijk van elkaar te onderscheiden

12 Van werkproces naar competenties Waar komen de kruisjes?
Kerntaak 1 Verkent de eigen loopbaan Competenties A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relaties opbouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten Kwaliteit leveren Werkprocessen 1.1 Reflecteert op eigen kwaliteiten en motieven 1.2 Onderzoekt welk werk er is en welk werk bij hem/haar past Docenten klein stukje laten invullen? En er hopelijk achterkomen dat dit niet kan zonder meer te weten van het SHL model

13 Verschil in leerwegen? Bij hetzelfde werkproces en competentie kan de component het verschil maken…
Kerntaak 4 Werkproces 4.1 Verzorgt eenvoudige correspondentie Componenten BB Componenten KB Competentie L Materialen en middelen inzetten Materialen en middelen doeltreffend gebruiken: Gebruikt materialen en middelen effectief Weet bij problemen vindingrijk gebruik te maken van materialen en middelen Bijvoorbeeld Kopie van SHL geven. Docenten kunnen KB aanvullen met suggesties

14 Stellingen VMBO kerntaken en werkprocessen bevorderen de integratie van AVO en praktijk Er zijn goede alternatieven om de overgang van eindtermen naar competenties vorm te geven De VMBO onderwijsdoelen komen voldoende tot hun recht in de methode Het is goed voor leerlingen dat ze een overstap merken tussen VMBO en MBO


Download ppt "Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen"

Verwante presentaties


Ads door Google