De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT

Verwante presentaties


Presentatie over: "Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT"— Transcript van de presentatie:

1 Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Cees de Jong Kasteel Hoekelum Bennekom © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

2 voorstellen Cees de Jong Adviesgroep Groen CPS Betrokken bij o.a.:
Invoeren CGO VMBO, MBO en HBO Groen Secretaris Vereniging Buitengewoon Groen Ondersteuning project ‘Groen Proeven’ Motto: ‘samenhang creëert succes en blijvend resultaat’

3 Kern: invoeren CGO & CGE
Factoren: Kennis (wat) Vaardigheden (hoe) Houding Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen

4 Inhoud bijdrage Invoeren CGO en CGE: Inhoud Organisatie
(onderwijskundig) Leiderschap Toelichting Toolkit

5 INHOUD

6 ‘Klant’-gerichtheid (14)
Onderzoeken (11) Formuleren en rapporteren (7) Presenteren (6) Leren (12) ‘Klant’-gerichtheid (14) Bedrijfsmatig handelen (19) Vakdeskundigheid toepassen (8) Kwaliteit leveren (15) Analyseren & (10) problemen oplossen Instructies & procedures opvolgen (16) Omgaan met verandering en aanpassen (17) Relaties bouwen en netwerken (5) Plannen en organiseren (13) Materialen en middelen inzetten (9) Beslissen en activiteiten initiëren (2) Samenwerken én overleggen (3) Ethisch en integer handelen (4) Met druk en (18) tegenslag omgaan © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

7 Wat zijn competenties ? Veel definities !
Praktische definitie: ‘vermogen van iemand om in bepaalde context passend gedrag te vertonen’ omvat: Kennis (K), Vaardigheden (V) en Houding (H) Competentie als formule = K x V x H binnen een context © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

8 SHL-Competenties: 18 in VMBO
Leiden en beslissen Ondersteunen en samenwerken Interacteren, beïnvloeden en presenteren Analyseren en interpreteren Creëren en leren Organiseren en uitvoeren Aanpassen en aankunnen Ondernemen en presteren Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relatie bouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Klantgerichtheid Kwaliteit leveren Instructies en procedures opvolgen Omgaan met veranderingen en aanpassen Met druk en tegenslag omgaan Gedrevenheid en ambitie tonen Ondernemend en commercieel handelen Bedrijfsmatig handelen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

9 Motivatie competenties
Kloof verkleinen tussen bedrijven en beroepsonderwijs Professionalisering ontwikkeling houding Ondersteuning bij determinatie leerweg, sector (LOB), keuze vervolgonderwijs Hulp voor keuze context doorlopende leerlijn naar MBO

10 Letter & geest: ‘wat mag en moet’ invoeren nieuw examenprogramma
Mogen PvB Competenties expliciet meten en rapporteren Verbinding met wijk en regio + eigen onderwerpen: keuze Aansluiting MBO Rol docent/leerling Samenhang AVO-BG Moeten Invoering Schoolexamen Centraal examen Geglobaliseerde eindtermen Competenties geïntegreerd aanbieden (impliciet) STAATSCOURANT (mei 2010)

11 In gesprek met de leerling:
loopbaan ? ↓ werk, passie, acties om te kiezen, toekomst, ervaringen, wat houd je bezig ? … Studie ? vorderingen Communicatie begeleider met leerling: (bron: dr. Marinka Kuijpers) 65% TEGEN de leerling 21% OVER de leerling 5 % rest 9 % MET de leerling

12 Competenties: waar gaat het om ?

13 Inhoud: Onderdelen (zie opdracht)
Visie Inhoud programma Expliciet/impliciet Leren in context Zelfreflectie Rol van docent PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)

14 ORGANISATIE

15 Organisatie competentieleren op basis van leercyclus
plannen: (Deels) samen met de leerling (POP) uitvoeren en verzamelen resultaten leren van leerling centraal Bijstellen via reflectie- gesprek evalueren: meten beoordelen

16 Mogelijkheden voor de organisatie van competentieleren
Periodiseren faciliteert leercyclus CGO Principe van de ‘balansschool’: d.w.z. programma: 80/90 % vast en 10/20 % flexibel Resultaten reflectiegesprek vult flexibel deel van programma in Meten resultaten en ontwikkeling competenties Beperkt aantal competenties per periode (opbouw)

17 rubrieksbeoordeling met 4 verwervingsstappen
starter 1 geoefend 2 gevorderd 3 op niveau 4 Gedragsomschrijving: Ik ……. Alle 18 SHL-competenties zijn beschreven voor alle leerwegen, (compleet met indicatoren) en opgenomen in de Tookit © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

18 Verankering competenties via 4Cyourway (referentiekader streefniveaus)

19 Organisatie: Onderdelen (zie opdracht)
Competentiemeting en –beoordeling Registratie Vast en flexibel deel van programma Samenwerking binnen en buitenschools leren Rol van docent Scholing docenten PvB’s Onderwerpen vindt u terug in opdracht (in de vorm van verwervingsstappen)

20 LEIDERSCHAP

21 Uitspraak van onze leider
SNOEIEN DOET GROEIEN ! (M. Rutte in regeringsverklaring)

22 Effectieve scholen Effectief door: Effectieve docenten
Professionele cultuur Samenhang in programma Technische hulpmiddelen Leiderschap schoolleiding

23 Resultaat effectief leiderschap
Verbeterde leerresultaten Verhoogde bekwaamheid docenten Meer betrokkenheid ouders/gemeenschap Geëngageerde leerlingen Voldoening vooruitgang Trots bij de betrokkenen

24 Leiderschap Waslander 7 x C Concentratie Coherentie Commitment
Community Continuiteit Consistentie Context-management

25 Kern: invoeren CGO & CGE
Kern: Invoeren CGO en CGE is een PvB voor VMBO Groen Met CGO en CGE is er een kans voor VMBO Groen voor beter en succesvol onderwijs

26 we doen het met zijn allen
CGO en CGE in VMBO Groen we doen het met zijn allen Onderwijs ontwikkel je samen

27 TOOLKIT

28 Inhoud Toolkit Opdracht gespreksronden Informatie over Leiderschap
Informatie over Inhoud & Organisatie Interviews 3 teamleiders VMBO Groen over CGO en PvB’s Zie inhoudsopgave voorin de map

29 Voorbeelden Toolkit Brochure SPV: wat moet en wat mag in de bovenbouw VMBO 7 C’s van Waslander Verandering als water Rust en stabiliteit in de veranderende school Competenties in beeld ……..

30 4: ethisch & integer handelen

31 16: instructies & procedures

32 Verwachting Toolkit Vraaggericht uitbreiden (formulier)
Digitaal ontsluiten via Hulpmiddel bij netwerk leidinggevenden

33 CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Bedankt voor de aandacht CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] F [033] E


Download ppt "Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT"

Verwante presentaties


Ads door Google