De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kennis delen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kennis delen."— Transcript van de presentatie:

1 Kennis delen

2 Keuzedeel voorbereiding hbo
Oktober 2017

3

4 Doel van dit keuzedeel De student
Doorloopt een keuzeproces om te komen tot een gefundeerde en gemotiveerde keuze Ervaart hoe het is om te studeren in het hbo door met andere mbo studenten samen te werken in een projectgroep aan een casus Reflecteert op zijn capaciteiten, motieven en loopbaanoriëntatie De essentie van het keuzedeel is competentie-ontwikkeling van de toekomstige hbo student en NIET het wegwerken van deficiënties.

5 Aan de slag

6 Vier werkprocessen

7 Examinering van het keuzedeel
D1-K1: Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding Examenvorm Portfolio (incl. CGI) W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en –beroepen Verslag hbo-vervolgstudie (motivatiebrief) W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht Uitwerking studieopdracht W3: Werkt samen in projectgroepen Feedback op het samenwerken + reflectie W4: Reflecteert op gedrag en resultaten Reflectieverslag + CGI Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

8 Oriëntatie op hbo en beroepen
Uitgangspunten: De student heeft al of nog niet een keuze gemaakt voor doorstuderen aan het hbo. Dat is de reden dat hij/zij dit keuzedeel volgt. Het deelnemen aan open dagen, het kiezen van de juiste sector binnen het hbo, zijn zaken die in het reguliere curriculum van het mbo geprogrammeerd worden in het kader van LOB-activiteiten. Werkproces 1 borduurt voort op het specifieker oriënteren op een opleiding binnen het hbo. De beginnend beroepsbeoefenaar oriënteert zich op beroepen waarvoor een hbo-niveau vereist is. Hij vormt zich een beeld van deze beroepen en de bijbehorende beroepsperspectieven. Hij kijkt welke opleidingen in aanmerking komen om te gaan volgen. Hij gaat na wat de verschillen tussen de mbo-opleiding en hbo-opleiding zijn: enerzijds op het gebied van de verwachtingen t.a.v. kennis, vaardigheden en gedrag, anderzijds gericht op de verschillende loopbaanperspectieven. Hij onderneemt verschillende activiteiten (zoals gesprekken voeren, informeren naar instroomeisen en voorlichtingsbijeenkomsten volgen) om te achterhalen of een hbo-opleiding en beroep bij hem past en voor hem haalbaar is. Resultaat Op basis van de oriëntatie kan de beginnend beroepsbeoefenaar een gefundeerde keuze maken voor een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan. Gedrag - Toont interesse in het hbo-beroepenveld en in hbo-opleidingen: zet zich in om informatie te verzamelen. - Maakt een duidelijke beslissing over een mogelijke vervolgstap in zijn (school)loopbaan, toont vertrouwen en verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze. De onderliggende competenties zijn: Beslissen en activiteiten initiëren, Leren.

9 De casus als middel Inhoud WP2 en 3
Casus om hbo competenties te oefenen: sectorcasus specifieke mbo-hbo casus groepswerkstuk gericht op de voorgenomen hbo studie Mits deze voldoen aan de examineringseisen De casus is het middel om de student, samen met zijn medestudenten, aan de hbo competenties te laten werken. Dat betekent ook dat de doicent daar een andere rol bij speelt dan het traditionele docentschap (Zie profielschets) De projectgroep besluit dat naast de generieke sectorcasussen ook specifiekere doorstroomcasussen mogelijk zijn mits aan de voorwaarden voldaan wordt: Onderzoekskader 2017, waarbij voldaan wordt aan de portretten m.b.t. de uitvoering van het onderwijs uit het Onderzoekskader mbo (versie 10 oktober 2016) hoofdstuk 3 Waarderingskader Examinering uniform op basis van het vastgestelde format regio Zuid (portfolio, rubric), rekening houdend met het Onderzoekskader 2017 Hoofdstuk 4 Conform Handleiding sectorontwikkelgroepen keuzedeel K0125 Voorbereiding hbo Verplichting om de casus te delen met de andere partners in regio Zuid

10 Examinering van het keuzedeel
Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

11 Examinering van het keuzedeel
Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

12 Examinering van het keuzedeel
D1-K1: Treft voorbereidingen voor het volgen van een hbo-opleiding Examenvorm Portfolio (incl. CGI) W1: Oriënteert zich op hbo-opleidingen en –beroepen Verslag hbo-vervolgstudie (motivatiebrief) W2: Zoekt, selecteert en analyseert informatie t.b.v. een (studie)opdracht Uitwerking studieopdracht W3: Werkt samen in projectgroepen Feedback op het samenwerken + reflectie W4: Reflecteert op gedrag en resultaten Reflectieverslag + CGI Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

13 Examinering van het keuzedeel
Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

14 Examinering van het keuzedeel
Beoordeling op basis van rubrics (werkproces 4 – verslag) Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

15 Examinering van het keuzedeel
Beoordeling op basis van rubrics (werkproces 4 – cgi) Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

16 Examinering van het keuzedeel
Driepuntschaal O – V – G Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

17 Examinering van het keuzedeel
Wat is jullie (eerste) indruk van deze manier van examineren van het keuzedeel voorbereiding hbo? In hoeverre zijn de examenvormen aansprekend? Wat vinden jullie van de verantwoording? In hoeverre vinden jullie de examenproducten bruikbaar? Welke tips hebben jullie voor ons t.a.v. de examenvormen portfolio en CGI? Wat neem je zelf mee? Op basis van de werkprocessen is gekozen voor de examenvorm portfolio-examen inclusief criteriumgericht interview. In het schema hierboven staan de producten die de student in zijn portfolio moet opnemen. In de examenopdracht vindt de student een uitgebreide beschrijving van deze examenopdrachten die leiden tot de producten. Tevens vindt hij informatie over: de (eind)beoordeling: er is gekozen voor een driepuntsschaal: onvoldoende – voldoende – goed de beoordelingscriteria: geformuleerd op basis van rubrics de cesuur: beoordeling vindt plaats per werkproces

18 Vooruitkijken

19 Aan de slag #Hoedan Examinering (geborgd en verantwoord i.s.m. ESS (ovb). Examencommissies hebben feedback gegeven. Examendocumenten (en andere materialen) zijn vrij beschikbaar. Graag feedback op het gebruik van de documenten. Uitvoeringsaspecten: Organisatie Middelen Samenwerken

20


Download ppt "Kennis delen."

Verwante presentaties


Ads door Google