De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017

Verwante presentaties


Presentatie over: "Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017"— Transcript van de presentatie:

1 Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Keuzedelen Inspelen op innovaties geschikt voor niveau 2, 3 en 4 Joop Bosman en Taco Vos

2 Wat is Techport? Een samenwerkingsverband tussen bedrijven, scholen en overheid Techport is de naam van de regio waar de focus ligt op de sectoren energie, offshore, maakindustrie en topsector high tech systems & materials Kern van de regio is de IJmond Meer informatie:

3 Techport, Nova College en het Consortium Beroepsonderwijs
Doel: het maken van opleidend materiaal en examens voor drie keuzedelen Opdracht: maak materiaal dat zowel generiek als specifiek voor techniek is in te zetten Resultaat: voor elk niveau algemeen opleidend materiaal met bijbehorende examens

4 Waarom heeft Het Nova College gekozen voor Inspelen op Innovaties?
Zorg: 2 beroeps specifieke projecten Robots en gaming Tuinbouw: 2 beroeps specifieke projecten Veredeling en sensoring Techniek: 2 beroeps specifieke projecten Big Data en sensoring Scheepvaart: 2 beroeps specifieke projecten Vessel Tracking Service (VTS) Uiterlijke verzorging: 2 beroeps specifieke projecten Robot massage en espacenet Het generieke deel van het keuzedeel is geschikt voor een brede doelgroep De beroepsgerichte opdrachten richten zich op de branche

5 Een breed concept Generiek en toch specifiek: hoe doe je dat?
Wat is innovatie? Wat speelt er in de eigen branche? Wat speelt er op de eigen (toekomstige) werkplek?

6 Aanpak ontwikkelen Opleidend Materiaal
Verschillende bijeenkomsten met bedrijven en vertegenwoordigers van Techport om het kader te bepalen: wat is innovatie precies? Ontwikkeling examenplan en examenmatrijs Ontwikkeling generieke leerlijn Verzamelen generiek lesmateriaal Maken opleidend materiaal Maken examen

7 Uit de praktijk: Voordelen van deze aanpak
Het generieke deel van het keuzedeel is geschikt voor een brede doelgroep: generieke lessen kunnen vakoverstijgend worden aangeboden (volle klassen!) De opdrachten zijn wel specifiek gericht op de eigen opleiding (branche) en het toekomstige vak De beroepsgerichte opdrachten worden bij voorkeur uitgevoerd tijdens de BPV Het keuzedeel is ook bruikbaar voor BBL Doorlooptijd van dit keuzedeel is 20 weken Examen naar wens afsluiten met een examengesprek, presentatie of een verslag

8 Een Generiek product: Inhoud Opleidend Materiaal
18 lesuren (inclusief inhoud) bijbehorende opdrachten die alle kennis- vaardigeheden en gedragsaspecten uit het KD dekken 2 beroeps specifieke projecten (techniek: Big Data/sensoring) 1 generiek project De mogelijkheid een eigen ‘branche specifiek’ project in te passen

9 Inhoud Opleidend Materiaal
Vier fasen: Oriënteren; 6 opdrachten ter kennismaking Plannen en voorbereiden; 2 opdrachten Uitvoeren en controleren; 4 opdrachten en inhoudelijk project Evaluatie; afronding portfolio en presentatie

10 Inhoud Examen Beoordelingsvorm naar keuze: examengesprek, examenpresentatie of examenverslag Beoordeling: voldoet de student aan de eisen van het keuzedeel?

11 Digibib Het ontwikkelde materiaal is digitaal beschikbaar
De student kan inloggen in de digibib Alle materialen zijn one-click-away Benodigde content is als download beschikbaar

12 Vragen? Demo account? Mail naar en vraag om toegang tot de demo van het keuzedeel Inspelen op innovaties


Download ppt "Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017"

Verwante presentaties


Ads door Google