KIJK! Observeren Registreren en Handelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Welkom op de Julianaschool
7 november Pedagogische Tact en Pedagogisch Leiderschap als antwoord…
5. Toetsen en doelen Waarom, wat & hoe? Cito uitgelicht
Vernieuwd montessori reken- wiskundeonderwijs
3-jarigen in het basisonderwijs
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Werken naar onderwijsbehoeften
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
op de informatieavond van groep 2B
Ons onderwijs in groep 1 en 2
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
RISICOTAXATIE-INSTRUMENT (RITI-schaal)
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
Taakherschikking Functie en positie behandelend verpleegkundigen
Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
… de stap naar het eerste leerjaar
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ons onderwijs in groep 1 en 2
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
NB © 2007 Projectgroep rekenen-wiskunde
Pass’t Montessorionderwijs ?
Ouder-betrokkenheid en taal Technisch lezen
KIJK! voor groep 1-2 Informatie voor ouders.
Visie: rapport en portfolio
Basisschool ‘t Heuvelke
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Het begint bij het jonge kind
Autisme Vriendelijk Onderwijs
Welkom op onze informatieavond !
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Ouderavond Groepsorganisatie
Aanpak problematisch gedrag
Informatieavond welkom.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Bij de informatieavond van groep 1/2
Observatiemethodes Kijk! en Puk & Ko.
“Van Wieg tot Werk” “Van Wieg tot Werk”. Basisscholen gemeente Brunssum Onder het schoolbestuur van Movare zijn er 9 scholen; m.n. Meander, Koningin Beatrix/Treebeek,
PARCIVAL COLLEGE vrijeschool OPEN DAG Zaterdag 4 februari 2012 Aanvang tot vmbo-tl havo vwo worden wie je bent.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
© BS Vlasgaard, Zeeland. Welkom bij de informatieavond van de groepen Welkom bij de informatieavond van de groepen
Eindtoets basisonderwijs ROUTE 8 Digitale eindtoets door het ministerie erkend. Adaptieve toets. Ieder kind doorloopt een eigen passende route van vragen.
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Ouderavond groep 1-2 donderdag 7 september 2017
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
Letterlijk: Niet kunnen berekenen
Welkom op de informatieavond groep 1-2
(Hoog) Begaafdheid In-Zicht
De kunst van het luisteren Communiceren met kinderen op school en thuis Anke den Hertog, P2E.
Leer- en ontwikkelingslijnen 4-7 jaar
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Betrokkenheid kun je meten
Transcript van de presentatie:

KIJK! Observeren Registreren en Handelen Praktisch hulpmiddel voor het observeren en registreren van de ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 0-1, 1-4, 4-6, 6-8 en 9-12 jaar

Een nieuw observatiesysteem? Invoering opbrengstgericht werken Invoering handelingsgericht werken Op zoek naar beter passend leerlingvolgsysteem

Visie op ontwikkeling en leren Rijping en oefening Omgeving Samenhang Mijlpalen Gevoelige perioden Onderlinge verschillen

Visie op ontwikkeling en leren "Je mag zijn zoals je bent,  om te worden wie je bent, maar nog niet kunt zijn, en je mag het worden op jouw manier en in jouw tijd"

Observeren Hoe goed kijkt u? https://www.youtube.com/watch?v=ubNF9QNEQLA

KIJK! Uitgangspunten en visie Vanuit observatie van kinderen komen tot een op de ontwikkeling afgestemd activiteitenaanbod Individueel, groepjes, hele groep Totaalbeeld: samenhang, breed, geen momentopname Signaleren én volgen; geen diagnostiek

Samenstelling KIJK! Basisgegevens Ontwikkelingslijnen met mijlpalen Basiskenmerken Betrokkenheid Risicofactoren Ontwikkelingslijnen met mijlpalen

Basiskenmerken Voorwaarden om tot ontwikkeling te komen Vrij zijn van emotionele belemmeringen Nieuwsgierig, ondernemend en onderzoekend zijn Zelfvertrouwen hebben

Betrokkenheid Volwaardige activiteit waarbij de complexiteit in verhouding tot de mogelijkheden van het kind hoog is. Leuvense Betrokkenheidschaal: betrokkenheidscore op basis van signalen

Betrokkenheidsschaal 1) geen activiteit 2) vaak onderbroken activiteit 3) min of meer aangehouden activiteit 4) activiteit met intense momenten 5) volgehouden intense activiteit De gemiddelde betrokkenheidscore bedraagt 3,5.

Risicofactoren Factoren in het functioneren van kinderen die hun ontwikkeling in de weg staan Impulsiviteit Passiviteit Gebrekkige analyse en structurering Geringe wendbaarheid Grote vermoeidheid Slechte selectieve aandacht

Ontwikkelingslijnen Lijnen met mijlpalen Mijlpalen zijn de tussenstations Onderscheid: Chronologische leeftijd Ontwikkelingsleeftijd Het gaat steeds om het totaalbeeld

KIJK! 1-2: ontwikkelingslijnen Zelfbeeld Relatie met volwassenen Ontwikkeling van het logisch denken Relatie met andere kinderen Ontwikkeling vh inzicht in cijfers en getallen Spelontwikkeling Taakgerichtheid en zelfstandigheid Ontwikkeling beginnende geletterdheid Grote motoriek Tijdsoriëntatie Kleine motoriek Lichamelijke oriëntatie Tekenontwikkeling Ruimtelijke oriëntatie Visuele waarneming Mondelinge taal-ontwikkeling Auditieve waarneming

Individueel rapport

Hoe interpreteren? Scoort een leerling 6 maanden verder qua ontwikkelingsleeftijd t.o.v. kalenderleeftijd  Voorsprong! Scoort een leerling 6 maanden achter qua ontwikkelingsleeftijd t.o.v. kalenderleeftijd  Achterstand! Het gaat steeds om het totaalbeeld

Even oefenen… Wat valt op bij deze leerlingen op het rapport? Is er reden tot zorg?

Groepsrapport

Invoeringstraject Scholing door Onderwijs Advies Intervisie/overleg 1ste rapport: 6 februari 2015 Rapportgesprekken: 9 – 13 februari 2015