GO!2020 Functiebeschrijving directeur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onze kernwaarden.
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Mediërend leren op bs. Theresia
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Realisatie kindcentrum
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Opgericht 14 juli 2000 Ter verhoging van het aantal onderwijsdeelnemers dat een opleiding beroepsgekwalificeerd kan afronden.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
netwerk organisatiebeheersing
In het bestuursakkoord
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
presentatie sectorplan justitiescholen
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Evaluatie van een proces
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Wat is een communicatieplan?
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Welzijn op het werk Verantwoordelijkheden
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Een project van de Korengroep
Op school en in de scholengemeenschap
Integraalplannen Voorstel ‘gezamenlijke aanpak’.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Leerlingenparticipatie Praktische gevolgen van wijziging BDGO
Hoorzitting de Commissie voor de Transversale Aangelegenheden - Gemeenschapsbevoegdheden van de Senaat 11 mei 2015 Julien Van Geertsom.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Niels Bosman Naam:Bosman Voornamen:Cornelis, Niels Geboortedatum:27 oktober 1980 Geboorteplaats:Emmen Postcode en Woonplaats:9718cm Groningen Adres:Westersingel.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Subsidie Sociale innovatie en vitale bedrijven VAPRO Subsidieadvies.
Invoering Examenprofielen Rini Romme november 2011.
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Progressief universalisme
Bedenkingen over beroepsgeheim en ambtsgeheim (discretieplicht)
Lokaal loket kinderopvang
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Zelfevaluatie GOK.
Lokaal loket kinderopvang
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

GO!2020 Functiebeschrijving directeur

Opzet - aanleiding Vraag op netwerk eind vorig schooljaar om dit te agenderen De huidige functiebeschrijving actualiseren zonder afbreuk te doen aan de bepalingen van het bijzonder decreet de inspanningen in personeelsbeleid die scholengroepen al hebben gedaan i.f.v. de implementatie van de huidige functiebeschrijving

Dit n.a.v. de nieuwe opleiding directeur het decreet ‘kwaliteit in onderwijs’ Kans voor SG die dit wensen HRM-tool in ontwikkeling

Aanpak tot nu Analyse van de in gebruik zijnde functiebeschrijvingen overeenkomsten verschillen Analyse decreet kwaliteit in onderwijs Ontwerptekst die voornamelijk de resultaatsgebieden herformuleert op basis van CIPO Toetsen aan het bijzonder decreet

Timing Oorspronkelijk gelijklopend met uitwerking ‘nieuwe opleiding directeur’ Na evaluatie van eerste ontwerp bleek deze timing niet haalbaar Hoe verder?

Koppeling met CIPO Het pedagogisch project van het GO! lokaal definiëren en concretiseren in doelstellingen. Deze doelstellingen vertalen naar het personeel en het hen motiveren om deze vanuit een gelijkgerichte visie te realiseren. Op een structurele wijze de kwaliteit van de instelling bewaken en verbeteren.

De algemene en pedagogische organisatie van de instelling opzetten, waaronder het vaststellen van de ambtsbevoegdheden van de personeelsleden, het toepassen van het inschrijvingsbeleid, de organisatie van extra muros activiteten.. In overleg met de betrokkenen het pedagogisch project concretiseren met eigen accenten en prioriteiten en dit vertalen in een schoolwerkplan, schoolreglement en deontologische code. Systematisch de werking van de school analyseren en de kwaliteit bewaken, borgen en verbeteren Het formuleren van lange termijn strategieën rond onderwijsaanbod, doelstellingen, samenwerkingsvormen, personeelsplanning, investering enz. De jaarkalender van de school plannen en waar nodig procedures vastleggen. Personeelsvergaderingen, vakwerkgroepen, klassenraden en andere overleg- en samenwerkingsverbanden aanwenden om de visie te concretiseren en de kwaliteit van de instelling te realiseren. Bewaken van kwaliteitsvolle besluitvormingsprocessen in de school. Initiatieven nemen in functie van eigen professionalisering Verzekeren dat aan alle decretaal opgelegde en andere verplichtingen wordt voldaan ….

Aanwerven, professionaliseren en evalueren van het personeel om met een bekwaam en gemotiveerd team de doelstellingen van de instelling te realiseren, en om het welbevinden van het personeel te bevorderen.

Het voeren van een geïntegreerd personeelsbeleid (personeelsplan, organisatie­structuur, selectie- en rekrutering, opleiding en ontwikkeling, loopbaanbeheer) ten aanzien van de personeelsleden van de school overeenkomstig de beslissingen in de scholengroep/scholengemeenschap. De ambtsbevoegdheden vertalen naar de concrete onderwijspraktijk Coachend leiding geven aan de personeelsleden van de instelling. Aanvangsbegeleiding organiseren en opvolgen. Onderhandelen en overleggen met de syndicale vertegenwoordigers. Zorg dragen voor het welzijn en welbevinden van de personeelsleden. De geldende regelgeving rond evalueren en begeleiden van personeelsleden integreren in het personeelsbeleid van de instelling De Professionalisering van de personeelsleden van de instelling en de eigen professionalisering vorm geven via een nascholingsplan. ……………

De directeur voert, binnen de context van de scholengroep, een beleid waarbij hij/zij voorziet in de materiële randvoorwaarden om de onderwijskundige taken van de school optimaal uit te voeren. Hij/zij voert dit beleid met oog voor de veiligheid en het welzijn van de leerlingen en het personeel en met aandacht voor een duurzame inzet van de middelen.

Materieel en financieel beleid Een visie over duurzaam materieel/financieel beleid afstemmen op het onderwijskundig beleid van de instelling Een investeringsplan opstellen Advies van de schoolraad vragen inzake materieel en financieel beleid In overleg met het middenkader een begroting voor de instelling opstellen De middelen verantwoord en duurzaam aanwenden. De kosten voor de leerlingen/cursisten bewaken Binnen de grenzen van zijn/haar bevoegdheid instaan voor de vernieuwing en het onderhoud van de infrastructuur Welzijnsbeleid Een visie over veiligheid en welzijn formuleren Zorgen dat de regelgeving over veiligheid en welzijn gekend is en wordt nageleefd door alle actoren De verantwoordelijkheden en taken die hem/haar zijn toebedeeld in de hiërarchische lijn strikt opnemen Een visie over gezondheid op school formuleren Waken over de fysieke en mentale gezondheid van alle actoren

De directeur voert een beleid waarbij hij / zij rekening houdend met de leerling- en cursistenkenmerken pedagogische en onderwijskundig doelen conform de regelgeving realiseert. Hij vertaalt het PPGO in een schoolspecifiek project en maakt de goede uitvoering ervan mogelijk.

In overleg met betrokkenen het pedagogisch project concretiseren met eigen accenten en prioriteiten en dit ‘vertalen’ in een schoolwerkplan Een schoolreglement opstellen Alle betrokkenen informeren over en/of stimuleren tot medewerking aan het project van de instelling Voorzien in een kwaliteitsvol onderwijsaanbod dat de school positioneert in zijn omgeving conform de afspraken binnen de scholengroep. adequate informatiedoorstroming realiseren over de mogelijkheden en de rechten op vlak van onderwijs, zorg, oriëntatie, onderwijsloopbaanbegeleiding, … aanwending van het lestijdenpakket in functie van het realiseren van onderwijskundig doelen. een gunstig studie- en leefklimaat realiseren waarbij betrokkenheid en welbevinden van leerlingen voorop staat. Samenwerking met het CLB vorm geven en dit formaliseren in een afsprakennota.

Een leerbegeleiding uitbouwen die leerlingen/cursisten ondersteunt bij het maken van studie- en beroepskeuzes, tijdens en in het verlengde van hun traject in de instelling. Een beleid uitbouwen opdat de instelling de leerling/cursist psychologisch, sociaal en emotioneel ondersteunt. De opbrengst van het gegeven onderwijs onderzoeken, hierover informatie verzamelen, interpreteren en presenteren. Een beleid voeren waarin nagegaan wordt in welke mate het onderwijsleerproces van de leerling/cursist kan geoptimaliseerd worden en in welke mate de leerling/cursist de gestelde leerdoelen bereikt heeft op het einde van een leer- of onderwijsperiode. Een kwaliteitsvolle communicatie met interne en externe actoren over evaluatiegegevens garanderen. Visie ontwikkelen en bewaken in het realiseren van leerplandoelstellingen rekening houdend met leerlingkenmerken

Intern en extern communiceren over specifieke bevoegdheidsdomeinen en zorgen voor goede contacten met de belangrijkste actoren teneinde een optimale informatie-uitwisseling te verzekeren en de uitstraling van de school te bevorderen. (aanvullen met rekening houden met de afspraken binnen de scholengroep)

Samenwerken met alle betrokken actoren om een coherent en adequaat commu­nicatiebeleid voor de school op te stellen, te organiseren en op te volgen hierbij rekening houdend met de afspraken binnen de scholengroep. Instaan voor een adequate communicatie binnen de eigen instelling, met de instellin­gen van de scholengroep/scholengemeenschap, met de administratieve diensten van de scholengroep en met de centrale diensten van het GO! Goede contacten onderhouden met (externe) sleutelpersonen en/of doelgroepen relevant voor de instelling. De instelling vertegenwoordigen voor alle aangelegenheden die behoren tot haar bevoegdheden en belangen. Organiseren van een PR- en imagobeleid waardoor de school kwaliteitsvol haar doelen kan bereiken en zich positioneert in de omgeving.