De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden

Verwante presentaties


Presentatie over: "ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden"— Transcript van de presentatie:

1 ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden
14 juni 2017

2 Vooraf - aanpak Opzet vandaag is los van provinciale netwerken Focus : operationalisering samenwerkingsverband - inleiding – recente afspraken overleg CLB internetten – - stukje input visie GO! - pauze + per samenwerkingsverband – belangrijkste principes - grote groep terugkoppeling ifv samen en autonoom aan de slag afspraken - lunch - Proclamatie aktes - Focus vrijdag: operationalisering ondersteuningsteam

3 Doelen vanuit samenwerkingsverband
Mogelijke effect dat we willen / kunnen nastreven i.f.v. sterke leerlingenbegeleiding in het GO! voor al onze leerlingen Aandachtspunten voor de organisatie van het samenwerkingsverband benoemen en bespreken opdat maximaal anticiperen op decreet leerlingenbegeleiding mogelijk is Principes afspreken voor het operationaliseren van alle fases in het zorgcontinuüm – HGW – HGD Benoemen wie welke relevante informatie (beleid sge / school, beleid CLB, leerlinggebonden info, info professionaliseringsnoden…) kan aanleveren aan het samenwerkingsverband ifv efficiënte en effectieve werking van ons allen (school – PBD – CLB – OT) Inventariseren ondersteuningsnoden verbonden aan verschillende instellingen : onderwijsniveau – CLB – buo

4 Van 3 modellen naar 1 geïntegreerd model
Gewoon onderwijs – GON kleine types – ondersteuningsmodel Geïntegreerd model op basis van specifieke onderwijsbehoeften en daar waar nodig leerlinggebonden ondersteuning

5 Schematisch ondersteuningsnetwerk Samenwerkingsverband 2
Scholengroepen CLB PBD OT X OT Y OT B Ondersteunings-team A OT Z OT C

6 Samenwerkingsverbanden

7 Actueel Afspraken internetten overleg CLB : omgaan GON kleine types verduidelijking schriftelijke communicatie volgt nog naar scholen Opheffing omzendbrief GON tegen eind juni?

8 ISC laatste afspraken de suggestie om leerlingen types 2, 4, 6 en 7 (auditief) rechtstreeks aan te melden bij de scholen voor buitengewoon onderwijs. de types BA, 3, 7 (taal en spraak) en 9 dient aangemeld te worden bij het ondersteuningsnetwerk waar de school zich aangesloten heeft de school voor gewoon onderwijs maakt de ondersteuningsnoden kenbaar

9 GO! streven ernaar dat de school gewoon onderwijs alle aanmeldingen van ondersteuningsnoden voor zowel de types 2, 4, 6, 7 (auditief) als de types BA 3, 7 (taal en spraak) en 9 aan het samenwerkingsverband bezorgt. Vervolgens bepaalt het samenwerkingsverband welke ondersteuning geboden wordt. Voor de leerlingen type 2, 4, 6 en 7 auditief blijft leerlinggerichte ondersteuning prioritair, maar wordt het flexibeler aangewend.

10 Actualiteit GON Grote groep via zoem sessie Valkuilen en kansen voor evolutie naar geïntegreerd model? Wat kan werken? Wat zal zeker niet werken? Wat zijn eerste kleine stappen vanuit de huidige werking GON Wat betekent dit voorstel voor de regierol CLB in fase 2 en 3 concreet? Valkuilen? Voorstel van nog vast te zetten principes (samenvattend)

11 Handelingsbekwaamheid leraren – samen ondersteunen
Scholengroep CLB medewerker Begeleider Nascholer : makelaarsrol PBD of niet Lid ondersteuningsteam Schoolinterne ondersteuner Uitdaging : Gelijkgerichtheid Doelgerichtheid Effectiviteit en efficiëntie (overlap in verschillende dossiers – wie neemt wat en hoe op?) Wat met noden buo omwille van snel veranderende populatie?

12 Actoren CLB, PBD, Ondersteuningsteams School, CLB, PBD

13 PBD PBD: competentiebegeleiders in de ondersteuningsteams
Duo’s + HA beleid en afstemming PBD: cluster iedereen clusteroverstijgend Betrokken cellen

14 Samenwerkingsverband : opdracht ??
Data samenbrengen (school – CLB – PBD – SG al dan niet lln gebonden Visie op werking Afspraken in samenwerking Definiëren van effecten Aansturing ondersteuningsteam(s) = operationalisering zorgcontinuüm Afstemming Samenwerkingsverband – Scholengemeenschap Samenwerkingsverband - school

15 Stellingen / vragen Is het samenwerkingsverband een structuur en systeem om middelen voor ondersteuning te verdelen of is het een visie gericht inhoudelijk instrument om de kwaliteit van de leerlingenbegeleiding beter op elkaar af te stemmen en een visie op inclusie te realiseren

16 Is dit de opdracht van het samenwerkingsverband ?
Welke sterktes kunnen jullie nu borgen? Welke uitdagingen liggen er op de plank as is – to be? Welke data kan er vanuit het samenwerkingsverband verzameld worden Ifv beleid GO! – responsiviteit GO! Ifv kwaliteitsvolle werking samenwerkingsverband Waaraan zullen jullie de kwaliteit van het samenwerkingsverband kunnen herkennen?

17 Beleid en organisatie van het samenwerkingsverband
Het samenwerkingsverband is een gelijkwaardig partnerschap tussen verschillende actoren om alle fases van het zorgcontinuüm via een diversiteit aan ondersteuning te realiseren Wie willen jullie in functie van welke expertise rond de tafel opdat er een optimale aansturing van OT mogelijk is Vanuit welke informatie willen jullie een visie rond opdrachtenverdeling / taken en rollen definiëren? Welke communicatie aan welke actoren zien jullie noodzakelijk? Welke ondersteuning verwachten jullie vanuit de centrale diensten Hoe zien jullie de rol van eenieder : school – sg – sge – PBD - CLB Hoe krijgen we zicht op de kwaliteit in fase 0 en 1 van scholen en de op te nemen ondersteuning ……


Download ppt "ondersteuningmodel sessie twee: samenwerkingsverbanden"

Verwante presentaties


Ads door Google