Vertrouwen en verantwoorden Themabijeenkomst 24 september.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Centrale werkwinkel D:
Introductie Rfv •Onafhankelijke adviesraad •Samenstelling •Aard adviezen •Taakopvatting •Onderzoek, kennis en educatie •Werkwijze.
Voorbereiding stelselwijzigingen Transitiebureau en VNG
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Transitie Jeugdzorg.
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
De WMO, en maatschappelijke dienstverlening Naar een integrale aanpak.
Stelselwijziging jeugd Hoe verder?
Bijeenkomst raden decentralisaties – Werken naar Vermogen De Pauw, Wassenaar Woensdag 21 maart 2012 Geert Schipaanboord
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Opdracht Processtappen formuleren om te komen tot afbakening van geldstromen rond wijk- ondersteuningsteams (WOTs of sociale wijkteams SWTs)
Nieuwe Wmo – Platform VO
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
28 april 2012Huis voor de Zorg1 Wmo Wat komen de Wmo-raden tegen? Basiscursus Wmo 28 april 2012 Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Financiën en de 3 decentralisaties Tom van der Lelij www
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport OGGZ in de Wmo Maandelijkse bijeenkomst pilotgemeenten Wmo 12 juni 2006.
OGGZ-beleid in Fryslân Oude bekenden, nieuwe middelen Ferry Willemse Gemeente Leeuwarden 12 juni 2006.
De Participatiewet 26 oktober 2013 Jan Hamming. Presentatie De Participatiewet: wat verandert er voor gemeenten? Uitdagingen Inzet VNG (de knelpunten)
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
De actualiteit te lijf Yvonne van Amstel RCF Rotterdam Rijnmond Zuid Holland Zuid 3 juni 2009.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Stand van zaken stelselwijzigingen AWBZ Monique van der Meulen 29 maart 2011.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Regionale raadsbijeenkomst
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
De Commissie Lenferink Advies mensenhandel en gemeenten
Transcript van de presentatie:

Vertrouwen en verantwoorden Themabijeenkomst 24 september

PROGRAMMA Inhoud rapport Hoe gaan Waterlandse gemeenten nieuwe taken oppakken? Discussie hierover. Bespreken ontwerpresolutie VNG over voorstellen d’Hondt.

Instelling commissie In bestuursakkoord Rijk en VNG “Samen aan de slag” besloten tot instelling interbestuurlijke taakgroep gemeenten. Opdracht Uitwerken verdere decentralisatievoorstellen Verdelen taken tussen overheden Vergroten bestuurskracht gemeenten

Op 4 juni 2008 presenteerde de taakgroep (commissie d’Hondt) tijdens het VNG- jaarcongres haar rapport “Vertrouwen en verantwoorden, voorstellen voor decentralisatie en bestuurskracht” Op 26 september 2008 bespreking rapport tijdens bijzondere algemene ledenvergadering van de VNG

VISIE Uit diverse rapporten en publicaties blijkt: Gemeenten is de overheidslaag die dichtst bij de burger staat; Gemeenten weten wat er lokaal plaats vindt; Gemeenten weten hoe problemen aan te pakken; Gemeenten zijn in staat problemen integraal aan te pakken

Decentraal wat kan, centraal wat moet Hieruit volgt: Zo veel mogelijk taken en bevoegdheden naar gemeenten Geen schotten tussen budgetten; geld in principe via algemene uitkering in Gemeentefonds Beperking verticaal toezicht; verantwoording horizontaal > B&W naar raad, burgers, maatschappelijke organisaties

Decentralisatievoorstellen Per beleidsterrein Stedelijke ontwikkeling Maatschappelijke ondersteuning Jeugd Participatie

Stedelijke ontwikkeling Investeringsbudget stedelijke vernieuwing (ISV) Brede doeluitkering voor rechtstreekse gemeenten gaat naar gemeentefonds in de vorm van zogenaamde decentralisatie-uitkering (in deze regio alleen Purmerend) Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS) BLS-middelen koppelen aan ISV-middelen Bodemsanering Zelfde als ISV Nota Ruimte projecten Na vaststelling door Rijk van prioriteiten en budgetten, desbetreffende gelden naar gemeentefonds (hier geen Nota Ruimte-projecten; heel misschien bundelingsgebied De Purmer)

Maatschappelijke ondersteuning Versterking WMO als participatiewet door overheveling aantal AWBZ gefinancierde functies naar gemeenten - ondersteunende begeleiding (per ); - activerende begeleiding; - MEE-gelden. Versterking WMO als participatiewet door overheveling specifieke uitkeringen naar gemeentefonds - middelen maatschappelijke opvang; - vrouwenopvang; - verslavingszorg.

Jeugd Formeel niet bij opdracht, maar … Hele palet van beleid en middelen op het terrein Jeugd bij gemeenten: dus niet alleen jeugdgezondheidszorg, opvoed- en opgroeiondersteuning, maar ook jeugdzorg en geïndiceerde jeugdzorg, Rijksgelden voor voortijdig schoolverlaters, voorschoolse educatie, impuls brede scholen naar Gemeentefonds Nu al: Centrum voor Jeugd en Gezin

Participatie Budgetten voor Volwasseneneducatie, Inburgering en Reïntegratie in één Participatiebudget (per ) Gemeenten gaan samen met CWI en UWV samenwerken in Lokaties voor Werk en Inkomen (LWI): Gemeenten en UWV zijn er voor de uitkeringen en CWI voor werk: helder voor de cliënt en voor de werkgevers

Werken aan Bestuurskracht Horizontale verantwoording (aan raad, burgers, maatschappelijke organisaties) Meetbare prestaties Benchmarking Bestuurskrachtonderzoek (om de 4 jaar) Visitaties

Bespreekpunten

Stedelijke ontwikkeling Investeringsbudget stedelijke vernieuwing (ISV) Brede doeluitkering voor rechtstreekse gemeenten gaat naar gemeentefonds in de vorm van zogenaamde decentralisatie- uitkering (in deze regio alleen Purmerend) Besluit Locatiegebonden Subsidies (BLS) BLS-middelen koppelen aan ISV-middelen Bodemsanering Zelfde als ISV Nota Ruimte projecten Na vaststelling door Rijk van prioriteiten en budgetten, desbetreffende gelden naar gemeentefonds (hier geen Nota Ruimte- projecten; heel misschien bundelingsgebied De Purmer)

Alle Waterlandse gemeenten kunnen de decentralisatievoorstellen op het terrein van stedelijke ontwikkeling prima aan. ’t Wordt óf makkelijker (ISV/Purmerend) óf het blijft hetzelfde. Is de gemeenteraad van Purmerend in staat te beoordelen of de besteding van de middelen op een juiste manier heeft plaats gevonden?

Maatschappelijke ondersteuning Versterking WMO als participatiewet door overheveling aantal AWBZ gefinancierde functies naar gemeenten - ondersteunende begeleiding (per ); - activerende begeleiding; - MEE-gelden. Versterking WMO als participatiewet door overheveling specifieke uitkeringen naar gemeentefonds - middelen maatschappelijke opvang; - vrouwenopvang; - verslavingszorg.

Zijn de Waterlandse gemeenten in staat om de beoogde samenhang met andere maatregelen (hulp in de huishouding; mantelzorgondersteuning) te realiseren? Hebben ze hiertoe voldoende inhoudelijke en/of regiecapaciteit in huis? Als men te weinig expertise in huis heeft of als er te weinig cliënten in de gemeente wonen, weet men dan de samenwerking met andere gemeenten te vinden?

Zal men versnippering van de middelen op het terrein van ‘maatschappelijke opvang’, ‘vrouwenopvang’ en ‘verslavingszorg’ weten op te vangen door nauwe samenwerking met de centrumgemeente of zal dit door gebrek aan gevoel voor urgentie (“wij hebben die problemen niet”) bij de meeste gemeenten niet gebeuren?

Jeugd Formeel niet bij opdracht, maar … Hele palet van beleid en middelen op het terrein Jeugd bij gemeenten: dus niet alleen jeugdgezondheidszorg, opvoed- en opgroeiondersteuning, maar ook jeugdzorg en geïndiceerde jeugdzorg, Rijksgelden voor voortijdig schoolverlaters, voorschoolse educatie, impuls brede scholen naar Gemeentefonds Nu al: Centrum voor Jeugd en Gezin

Zijn de Waterlandse gemeenten in staat een samenhangend en effectief beleid te voeren m.b.t. het hele palet van de opgroeiende jeugd? Kunnen zij de regie pakken om samen met regionale instellingen als de GGD, het samenwerkingsverband Waterland (zorgstructuur basisonderwijs) en de geïndiceerde jeugdzorg mogelijke problemen in een vroeg stadium te onderkennen en aan te pakken?

Of pakken de gemeenten alleen maar formeel de nieuwe taken op het terrein ‘Jeugd’ op, omdat het hen ontbreekt aan inhoudelijke en/of regiecapaciteit om de beoogde samenhang daadwerkelijk te realiseren? Het valt immers nu al niet mee voor de gemeenten om instellingen als de GGD en het samenwerkingsverband Waterland aan te sturen; soms is het andersom. Zal dat met de geïndiceerde jeugdzorg niet hetzelfde probleem geven?

Participatie Budgetten voor Volwasseneneducatie, Inburgering en Reïntegratie in één Participatiebudget (per ) Gemeenten gaan samen met CWI en UWV samenwerken in Lokaties voor Werk en Inkomen (LWI): Gemeenten en UWV zijn er voor de uitkeringen en CWI voor werk: helder voor de cliënt en voor de werkgevers

Het samenwerken in de LWI’s zal (tijdelijk) veel extra aandacht vragen; succes alleen mogelijk als partijen ook áchter het loket goed samen werken. Gaat dit ook echt gebeuren?

Werken aan bestuurskracht Horizontale verantwoording (aan raad, burgers, maatschappelijke organisaties) Meetbare prestaties Benchmarking Bestuurskrachtonderzoek (om de 4 jaar) Visitaties

Goede ontwikkeling? Uw gemeente al aangesloten bij ? Ervaring met visitaties? Eens per 4 jaar bestuurskrachtonderzoek niet te veel van het goede?

Vervolg? Overleg provincie Waterlandse gemeenten over invoering Wabo en/of opvattingen commissie Mans? Vervolgafspraken?

Ontwerpresolutie VNG Onderschrijft in grote lijnen de voorstellen van d’Hondt. Wil verdergaande decentralisatie Vereniging van Gemeentesecretarissen vindt iedere 4 jaar bestuurskrachtonder- zoek wat te veel van het goede