Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wet meldcode van kracht!
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De MR op Praktijkonderwijs Zeist
NOVEMBER/DECEMBER 2013 Belangrijke informatie over de gevolgen van Wijzigingswet kinderopvang Nulmeting Zoals wij u eerder bericht hebben, is op 1 maart.
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
De rol van de medezeggenschap CNV Onderwijs Academie
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Voorstellen.
Kinderen online.
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Bestuursmodel KMS Hoe is het geregeld en wat zijn de verhoudingen? maart 2013.
Veilige Publieke Taak Veiligheidsregio Hollands Midden
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Ongewenste omgangsvormen
Juridische aspecten vertrouwenspersoon
Aangifte 20 maart 2014 Platform Veiligheid MBO Rian Hoekstra.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
W.M.S. Wet Medezeggenschap op Scholen.
Medezeggenschap Het bestuur en het Directieteam nemen beleidsbesluiten Ouders, leerlingen en personeelsleden denken mee en beslissen soms mee Dit is geregeld.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Workshop: rechten en plichten van student en onderwijsinstelling
Inleiding Mr. Leon Wever Directeur Jeugd Seksueel misbruik in de jeugdzorg van kinderen met een verstandelijke beperking. 4 juni 2012 Leon Wever Directeur.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
De Medezeggenschapsraad
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Bijeenkomst voor (G)MR passend onderwijs
Sociale Veiligheid in het MBO
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
 Wat is medezeggenschap?  Taak en rol van de MR?  Belangrijkste onderwerpen / Jaarverslag 2013 – 2014  Samenstelling MR  Vragen? ONDERWERPEN.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
ONDERSTEUNINGSPLANRAAD (OPR). Wat is een OPR? “Het formele medezeggenschapsorgaan van een samenwerkingsverband passend onderwijs, waarin ouders en personeel.
Wat is de (G)MR? Afvaardiging van ouders en personeel Inspraak en advies op de gang van zaken en beleid van de school Directeur is adviseur Vergaderingen.
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
Schending van leefregels en evaluatie: regelgeving, beroepsprocedure en checklist samenstelling dossier beroepscommissie Ontmoetingsdag Coördinerend Directeurs.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Preventie grensoverschrijdend gedrag Twello 22 maart 2016 Roel Petter Vertrouwenspunt Sport.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Leerlingenvervoer Gemeente Leudal Marc Berendsen
Geschillencommissie Passend Onderwijs 1. Joke Sperling en Annie Wigger VARO/NVOR symposium 20 april
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
De nieuwe KNMG-Meldcode Waarom een nieuwe Meldcode? Kindermishandeling groot maatschappelijk probleem Artsen: –Melden relatief.
Valkuilen voor contactpersonen Bijeenkomst voor de schoolcontactpersonen van Fluvius op 30 maart 2010.
Pesten op het werk.
Agressie Intern en Extern
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
POGGL Themadag 11 november 2014
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Meldcode Kindermishandeling
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap? Ook voor u!
Waarom een ouderklankbordgroep?
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

Klachtenregeling Qliq primair onderwijs 27 april 2011 mr Loulène Boersma juridisch adviseur bond KBO

klachtenregeling Voorgeschiedenis 1998: invoeren wetsartikel 14 WPO over de klachtenregeling voortraject: intern overleg oplossen op school

voortraject 1.grijp snel in 2.spreek de juiste persoon aan 3.neem de tijd 4.wees duidelijk 5.bedenk een oplossing 6.leg afspraken vast

Tips voor ouders 1.betrek andere ouders niet bij uw probleem, tenzij 2.praat niet over de klacht met het kind erbij

tips voor scholen goed informatiebeleid school staat open voor klachten geen escalatie

Artikel 14 WPO klachtenregeling instellen klachtencommissie termijnen

klachtenregeling Artikel 13 WPO schoolgids: informatie op hoofdlijnen over de klachtenregeling

klachtenregeling Wat regelt de klachtenregeling van de stichting Qliq PO? 1.volgt landelijk model 2.aansluiting bij landelijke klachtencommissie katholiek onderwijs

klachtenregeling Wie kunnen klagen of aangeklaagd worden? Wie kunnen een rol spelen? zie artikel 1 onder c en g van de klachtenregeling

klachtenregeling Waar moet de klacht volgens de wet over gaan? gedragingen of beslissingen van het bestuur/ personeel van Qliq PO of het nalaten hiervan tegenover klager

soorten klachten Waarover wordt geklaagd? 1.pedagogische/didactische handelwijze 2.onbehoorlijk bestuur 3.bevordering van de leerling 4.sancties tegen de leerling

soorten klachten 5. seksuele intimidatie 6. discriminatie, agressie, geweld 7. beschuldigingen 8. handelwijze ten opzichte van gescheiden ouders

klachtenregeling contactpersoon personeelslid of ouder toegankelijk voor alle betrokkenen geniet volle vertrouwen gehele schoolgemeenschap niet onafhankelijk

klachtenregeling benoemd door bevoegd gezag eerste opvang klager onderzoekt of op schoolniveau de juiste procedure gevolgd is wordt altijd in kennis gesteld van de klacht verwijst door naar vertrouwenspersoon

klachtenregeling vertrouwenspersoon onafhankelijk van bestuur extern geheimhoudingsplicht, maar niet tegenover politie, klachtencommissie, bestuur

klachtenregeling benoemd door bestuur bemiddelt begeleidt klager bij verdere procedure geeft gevraagd en ongevraagd advies maakt jaarverslag tezamen met andere vertrouwenspersoon

klachtenregeling Schoolbestuur zorgt voor invoeren en functioneren klachtenregeling benoemt contactpersonen en vertrouwenspersonen

klachtenregeling Klacht kan worden ingediend bij directeur namens bevoegd gezag: 1.directeur informeert klager en aangeklaagde 2.stelt zich neutraal op (i.v.m. mogelijk te nemen rechtspositionele maatregelen) 3.bemiddelt indien mogelijk 4.verwijst naar vertrouwenspersoon, tenzij

klachtenregeling procedure klachtencommissie: klacht indienen binnen 1 jaar klacht bevat: omschrijving klacht; naam en adres klager, naam en adres aangeklaagde, naam en adres bevoegd gezag en van de school

klachtenregeling aangeklaagde wordt in de gelegenheid gesteld binnen 4 weken een verweerschrift in te dienen verweerschrift wordt doorgezonden aan klager

klachtenregeling hoorzitting in beginsel binnen twee maanden na ontvangst klacht besloten zitting meerderjarige partijen worden in beginsel in elkaars aanwezigheid gehoord

klachtenregeling klachtencommissie kan bevoegd gezag uitnodigen bij de zitting aanwezig te zijn en brengt binnen 4 weken na sluiting van het onderzoek advies uit aan het bevoegd gezag

klachtenregeling advies is niet bindend indien klacht gegrond verklaard wordt, dient medezeggenschapsraad op de hoogte gesteld te worden Zie voor adviezen: klachtencies.nl

onderwijsinspectie vertrouwensinspecteurs werkzaam voor onderwijsdeelnemers die slachtoffer zijn van seksueel misbruik, seksuele intimidatie en fysiek geweld

klachtenregeling psychisch geweld discriminatie of radicalisering

vertrouwensinspecteurs ouders, leerlingen, docenten, directies en besturen kunnen de vertrouwens- inspecteur ook benaderen wanneer zich in of rond de school problemen voordoen op het gebied van: seksuele intimidatie en seksueel misbruik; lichamelijk geweld; grove pesterijen; extremisme en radicalisering.

vertrouwensinspecteur bij vermoeden seksueel misbruik door met taken belast persoon van een school, is bevoegd gezag verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur centraal meldpunt: vertrouwensinspecteurs zijn tijdens kantooruren bereikbaar

vertrouwensinspecteur 1.uit overleg blijkt redelijk vermoeden zedenmisdrijf: aangifte 2.ouders worden hiervan eerst op de hoogte gesteld 3.personeelslid heeft meldplicht richting bevoegd gezag

Helpdesk vertrouwenspersonen bond KBO Qliq primair onderwijs is aangesloten bij deze helpdesk. Dit houdt in dat u te allen tijde telefonisch ( ) of per e- mail informatie kunt inwinnen om u bij te staan bij het vervullen van uw werkzaamheden als