De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

POGGL Themadag 11 november 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "POGGL Themadag 11 november 2014"— Transcript van de presentatie:

1 POGGL Themadag 11 november 2014
Vertrouwenspersoon POGGL Themadag 11 november 2014

2 Agenda Voorstellen Juridisch Kader Vertrouwenspersoon
Vertrouwenspersoon binnen Ahold Signaallijn Ongewenst Gedrag Vragen

3 Vertrouwenspersoon Juridisch Kader Grondwet Gelijke Behandelingswetten
Arbeidsomstandighedenwet Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Strafrecht en evt. CAO/sector- en of bedrijfsregelingen

4 Grondwet (art. 1) Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

5 Gelijke behandelingswetten
Verbod op direct en indirect onderscheid, alsmede de opdracht daartoe op grond van: godsdienst levensovertuiging politieke gezindheid ras geslacht nationaliteit hetero- of homoseksuele gerichtheid burgerlijke staat handicap, chronische ziekte leeftijd Ook: verbod intimidatie en seksuele intimidatie

6 Arbeidsomstandighedenwet (art. 3, lid 2)
De werkgever voert, binnen het algemeen arbeidsomstandighedenbeleid een beleid gericht op voorkoming en indien dat niet mogelijk is beperking van psychosociale arbeidsbelasting met betrekking tot: Direct en indirect onderscheid met inbegrip van: seksuele intimidatie agressie en geweld pesten werkdruk Vertrouwenspersoon kan onderdeel zijn van dit beleid (hoeft dus niet)

7 Vertrouwenspersoon inzake:
Ongewenste omgangsvormen in de werksfeer Seksuele intimidatie, enige vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van een persoon wordt aangetast Agressie en Geweld (of dreiging met geweld), voorvallen waarbij een medewerker psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van de arbeid Pesten, alle vormen van intimiderend gedrag met een structureel karakter, van één of meerdere werknemers gericht tegen een werknemer of groep werknemers die zich niet kan of kunnen verdedigen tegen dit gedrag Discriminatie, indirect onderscheid op grond van andere hoedanigheid of gedragingen, die dat direct onderscheid tot gevolg heeft. Anders: niets mee doen

8 Taken Vertrouwenspersoon
Zorgt voor de eigen bekendheid in de organisatie Registreert het aantal meldingen en klachten en de wijze waarop deze zijn afgehandeld Biedt deze gegevens geanonimiseerd aan Directie en OR Geeft gevraagd en ongevraagd advies over knelpunten in het beleid ongewenste omgangsvormen NB Directie blijft verantwoordelijk voor het opstellen, uitdragen en handhaven van het beleid

9 Ongewenst gedrag wat wordt er bij Ahold aan gedaan?
Actief beleid: Preventie: door middel van voorlichting en aandacht voor de cultuur in de werkomgeving Procedure, beschreven in de klachtenregeling ongewenste omgangsvormen doel: individuele medewerker middel verschaffen om ongewenste situatie in de werksfeer/werkrelatie t.a.v. ongewenst gedrag te beeindigen Signaallijn

10 Onderwerpen voor de Signaallijn
De naleving van wetten, huis- en gedragsregels is een verantwoordelijkheid van ons allemaal. We zijn een bedrijf waar we open en eerlijk met elkaar omgaan. Dat betekent dat je elkaar mag aanspreken op afspraken en regels. Incidenten met Klanten of (Toe)Leveranciers Financiele en Zakelijke kwesties Diefstal/Fraude Respectloze behandeling, misbruik van bedrijfsinformatie of producten Juridische/Procedurele kwesties Medewerkers relaties

11 Over klachten Hoe komen ze binnen:
- Ahold signaallijn (mail of telefonisch) - via Leidinggevende - via HR - via OR

12 Rol Vertrouwenspersoon bij Ahold
Als vertrouwenspersoon is de adviseur nazorg verantwoordelijk voor het opvangen, ondersteunen en adviseren van slachtoffers (dan wel aangeklaagde) van ongewenste omgangsvormen, waaronder seksuele intimidatie, agressie en geweld, pesten of discriminatie, in de bedrijfsomgeving, zowel in de eerste informele opvang als in het starten van (indien nodig) een formele procedure: - opvangen en begeleiden van slachtoffers van ongewenste omgangsvormen; - informeren van slachtoffers dan wel aangeklaagde over interne procedure - ondersteunen van klager dan wel aangeklaagde bij de afwikkeling van de procedure - ondersteunt klager bij het indienen van een formele klacht bij de klachtencommissie - ondersteunt slachtoffer desgewenst bij het ondergaan van een eventuele gestarte strafrechtelijke procedure - inschakelen en/ of doorverwijzen naar externe hulpverlening - adviseren en ondersteunen van het management en HR

13 Hoe te handelen bij ongewenst gedrag
Praat zelf met aangeklaagde en vraag hem/haar te stoppen Meld je klacht bij je leidinggevende en zoek samen naar een oplossing: - leidinggevende adviseert klager, klager praat alsnog zelf met aangeklaagde - leidinggevende praat samen met klager en aangeklaagde - leidinggevende voert, met toestemming van klager, gesprek met aangeklaagde - leidinggevende adviseert om vertrouwenspersoon in te schakelen Meld je klacht bij de signaallijn en/of schakel een vertrouwenspersoon in NB er wordt niets gedaan zonder toestemming van de klager ook de aangeklaagde heeft recht op een vertrouwenspersoon

14 Mogelijke gevolgen langdurig ongewenst gedrag
psychosomatische klachten symptomen Posttraumatisch Stress Syndroom persoonlijkheidsverandering (obsessief, angstig, depressief) langdurig ziekteverzuim depressie en zelfmoord


Download ppt "POGGL Themadag 11 november 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google