De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het (Wabo)geheim van Helmond
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Integrale handhaving en Wabo!
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
Wabo - Wro Wijzigingen raadsvoorstel RV
Herontwikkeling locatie Oosteinde 241/243/245 Informatieavond 29 oktober 2012 Project herontwikkeling locatie WZH De Sonneruyter - Informatieavond 4 december.
WMO Praat mee!.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

1 Gevolgen nieuwe Wro voor milieumedewerkers InfoMil Schakeldag 13 november 2008 Toos Lander.
BAG - WOZ, planning en commitment
Op weg naar de Omgevingswet
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en e-overheid Burger en bedrijf centraal.
Enschede en de VROM- vergunning PMGG, 9 juni 2005.

Actualiteiten grondexploitatie, Wro, Wabo, CHW
Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN kennis – vaardigheden - HOUDING College 6 [ ] Peter Buis Lori de.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Activiteitenbesluit en geluid
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Algemene inleiding Wabo
Maasvlakte 2: bestemmingsplan en MER
Besluit externe veiligheid buisleidingen
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Sinds 1 januari 2008 is Haarlem Wabo georiënteerd georganiseerd.
Slim handhaven in Hoogeveen
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
Een gewone dag op kantoor
De omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning 14 juni 2007 Joke de Vroom.
Een update. Inschrijving 2000 deelnemers waarvan : –1200 handhavers –500 vergunningverleners –en 300 juristen Inschrijving sluit op 15 december Hierna.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
WG. Nieuwe handhaving Peter Musselaers (Nijmegen)
E-Team 2006 Vergunningverlening & Handhaving De keten gedigitaliseerd E-government innovatie Andere Overheid V&HV&H Mark Voogd, Ton Mol, Leo de Jong 6.
De omgevingsvergunning onderzocht: anders werken, anders denken.
Wabo.
Presentatie Wijzigingen wet- en regelgeving Werkgroep A Carolien de Vries & Martijn Boersma Professionalisering vergunningverlening 2007.
Presentatie Integrale vergunningverlening
“Decentraal wat kan, centraal wat moet”
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
22 september 2014 Bouwrijp maken Alexanderkazerne RGD.
Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (WABO – Omgevingsvergunning)
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Project Kostendekkend maken (bouw) leges
Digitaal mei 2014.
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Standpunt over de omgevingsvergunning Raad van Bestuur 4 februari 2015.
Programma 26 januari 2015 in Zoetermeer 14:00Start bijeenkomst onder leiding van Renske Keur 14:05Welkom door regionaal ambassadeur Marc Rosier 14:10Beter.
Wet milieubeheer (Wm). Wm algemeen Aanbouwwet Bevat algemene regels Algemene integrale wet Samengesteld uit ondermeer de Hinderwet en delen van andere.
Beter en concreter – BZK / EZ / VNG Kader Grondslag in bestuurlijke afspraken Uitvoeringsagenda Rijksoverheid en gemeenten ( mei 2015) – gericht.
Verkennende Impactanalyse Jolanda Verwegen
KERNINSTRUMENTEN RijkOmgevingsvisie Programma AMvB Instructies Projectbesluit Omgevingsvergunning ProvincieOmgevingsvisie Programma Verordening Instructies.
Eric Peeters, Projectleider Wabo Nuth, 28 september 2010.
Bouwregelgeving voor u én ons gemeente De Wolden 7 december 2009.
Informatie aan de raad 6 april 2011 Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Door Marion Looijen.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Raadspresentatie Ruimtelijke Ordening een korte inleiding op het beleidsterrein.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Verbetering van de dienstverlening
Les 12 De regelscontroleren
Omgevingsvergunning in de Omgevingswet
Wat is de waterschapsverordening?
Competenties Omgevingswet Een praktijk voorbeeld
Transcript van de presentatie:

De nieuwe omgevingsvergunning Op weg naar één integrale vergunning Minister Dekker geeft hoge prioriteit aan het in deze kabinetsperiode tot stand komen van een integrale VROM-vergunning. Het is een kans om concreet en daadwerkelijk aan de burger en het bedrijfsleven te laten zien wat minder regels en bureaucratie betekenen. Dit mag natuurlijk niet ten koste gaan van de door de overheid te beschermen belangen (beschermingsniveaus). De VROM-vergunning zal gevolgen hebben voor de bestaande verdeling van taken en bevoegdheden. De totstandkoming van de VROM-vergunning moet gezien worden als een kans om te komen tot een effectievere inzet van de overheid in relatie tot de burger.

Modernisering regelgeving Herijking en modernisering regelgeving VROM: Minder regels, minder lasten Schrappen overbodige regels Algemene regels in plaats van vergunningen Één loket en meer gebruik maken van ICT Integrale Omgevingsvergunning Dus: Regels die werken, de lasten beperken

Inhoud presentatie Omgevingsvergunning: Achtergrond Wat is De Omgevingsvergunning? (hoofdlijnen wetsvoorstel) Pilot Dordrecht-Milieudienst ZHZ ICT

Omgevingsvergunning: doel Doel omgevingsvergunning: Verminderen administratieve lasten voor burgers en bedrijven Betere dienstverlening door overheid Kortere procedures Afstemming voorschriften

Casus: uitbreiding bedrijfspand bedrijfsgebouw bestaand bedrijfsgebouw groengebied boezemwater

Casus: uitbreiding bedrijfspand Benodigde besluiten, wetten en bevoegd gezag Bouwvergunning Woningwet Gemeente Sloopvergunning Woningwet Gemeente Milieuvergunning Wet milieubeheer Provincie Monumentenvergunning Monumentenwet Gemeente Lozingsvergunning Wet verontreiniging oppervlaktewateren (Wvo) Waterschap Keurontheffing Waterschapskeur Waterschap Kapvergunning APV/kapverordening Gemeente Nb-wetvergunning Natuurbeschermingswet Rijk/provincie Wijziging bestemmingsplan/ Artikel 19-vrijstelling Wet ruimtelijke ordening Gemeente/goedkeuring provincie Gebruiksvergunning Woningwet Gemeente

Omgevingsvergunning: aard van de problemen Groot aantal toestemmingen/vergunningen Diverse bestuursniveau’s Verschillende procedures (indieningsvereisten, inspraak, beroep) Coördinatiebepalingen werken niet of onvoldoende Risico van tegenstrijdige voorschriften Meerdere bestuursorganen belast met handhaving

Omgevingsvergunning: reikwijdte Van VROM-vergunning naar omgevingsvergunning VROM-wetten (lokatiegebonden) Monumentenwet Natuurbeschermingswet Flora- en Faunawet Indirecte lozingen Gemeentelijke en provinciale verordeningen

Omgevingsvergunning: één loket Eén loket Eén loket voor aanvraag en informatie Loket in principe bij gemeente Indiening mag ook rechtstreeks bij bevoegd gezag Waarom bij gemeente: Toegankelijk en bereikbaar voor aanvrager In veel gevallen bevoegd gezag Meeste aanvragen lokale kwesties

Omgevingsvergunning: één aanvraag Eén vergunningaanvraag Eén aanvraag Complexe aanvragen: gefaseerd indienen mogelijk Aanvragen deelprojecten ook mogelijk Digitaal of op papier

Omgevingsvergunning: één procedure Eén procedure Reguliere procedure (8 weken + 6 weken te verdagen) Fatale termijn Uitgebreide procedure (6 maanden + 6 weken) Complexe projecten Geen fatale termijn Plus: één procedure voor bezwaar en beroep Basis: beroepsprocedures uit Algemene wet bestuursrecht

Omgevingsvergunning: één bevoegd gezag Eén bevoegd gezag Eén vergunningverlener: veelal de gemeente, want: Veel vergunningen verstrekt door gemeente Loket ook bij gemeente Maar: Soms is provincie bevoegd gezag (milieu) Gemeente in dat geval adviesrecht In enkel geval Rijk bevoegd gezag

Omgevingsvergunning: één handhaver Eén handhavend bestuursorgaan Bevoegd gezag ook belast met bestuursrechtelijke handhaving: Van omgevingsvergunning Van betrokken wetten indien zo bepaald in die wetten

Omgevingsvergunning: planning Planning wet- en regelgeving 3 mei 2005: voorontwerp wettekst (Wabo) mei t/m aug 2005: consultatieronde januari 2006: wetsvoorstel naar Ministerraad/Raad van State medio 2006: wetsvoorstel naar Tweede Kamer begin 2007: publicatie wet in Staatsblad invoering: per 1 januari 2008

Project invoering: praktijkdeskundigheid Inbreng praktijkdeskundigheid Denktank vergunningverlening & handhaving Denktank aanvragers Denktank ICT met VNG, IPO, BZK, EZ, ICTU

Project invoering: pilots ‘Proefdraaien’ op (delen van) de toekomstige, nieuwe werkwijze van de omgevingsvergunning via: Pilots met gemeenten, provincies en andere partners Inhoud pilots: o.a. één loket, samenwerking binnen/tussen overheidsinstanties, ICT-toepassingen, handhaving Inmiddels zijn er 30 pilots van start gegaan (zie www.vrom.nl) Communiceren best-practices (o.a. handreiking De Omgevingsvergunning georganiseerd) Deze pilots richten zich op (delen van) de toekomstige, nieuwe werkwijze van de VROM-vergunning. VROM wil onderzoeken waar rekening mee moet worden gehouden op het gebied van organisatie,cultuur en werkwijze, ter voorbereiding op de invoering van de VROM-vergunning. Bijvoorbeeld een proef met één loket, of met digitaal indienen van vergunningen.

Pilots: eerste bevindingen Men loopt niet tegen wezenlijke problemen aan. De knelpunten die gesignaleerd worden zijn vnl. aandachtspunten. De behandeling van gecombineerde vergunningaanvragen vergt een strak schema voor de behandeling en iemand die termijnen bewaakt. Nu wordt vaak ad hoc gewerkt. Loket kan op verschillende manieren ingericht worden Vooroverleg belangrijk Klant centraal betekent niet dat alles vergund moet worden Duidelijk aangeven wat verantwoorlijkheid aanvrager is Deze pilots richten zich op (delen van) de toekomstige, nieuwe werkwijze van de VROM-vergunning. VROM wil onderzoeken waar rekening mee moet worden gehouden op het gebied van organisatie,cultuur en werkwijze, ter voorbereiding op de invoering van de VROM-vergunning. Bijvoorbeeld een proef met één loket, of met digitaal indienen van vergunningen.

Pilots: eerste bevindingen Betere afstemming tussen verschillende afdelingen/overheden nodig In vroegtijdig stadium afstemmen met Brandweer en Handhaving ICT kan een sterke faciliterende rol spelen Deze pilots richten zich op (delen van) de toekomstige, nieuwe werkwijze van de VROM-vergunning. VROM wil onderzoeken waar rekening mee moet worden gehouden op het gebied van organisatie,cultuur en werkwijze, ter voorbereiding op de invoering van de VROM-vergunning. Bijvoorbeeld een proef met één loket, of met digitaal indienen van vergunningen.

De e-overheid: digitaal omgevingsloket Eén overheid die: Niet naar de bekende weg vraagt Klantgericht is Zich niet voor de gek laat houden Weet waar ze het over heeft Haar zaken op orde heeft Niet meer uitgeeft dan nodig is Moet beschikken over een e-werkproces over organisatie-grenzen heen

Dan op naar de praktijk!