Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leefgroepen in de kleuterschool
CLIËNTOVERLEG Met neutrale voorzitter.
Zorgwerking in onze school
Kleuterschool De Zevensprong
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Dienst Time Out Projecten
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
3-jarigen in het basisonderwijs
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
Begeleiding van kinderen met zorg
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
ZORGAVOND dinsdag 29 september 2009
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Leeftijdsbewust personeelsbeleid bij Kind en Gezin Hebben en (h)ouden
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Dienst Wonen - Stad Gent
Implementatie HGD/ HGW
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
Onderzoeksfase in het CLB
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
Ouderbetrokkenheid op het MBO
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
1zorg-route.
Handelingsgericht werken
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Inge, juf Heidi, meester Ward.
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
competentieontwikkeling
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgteam: juf Inge P, juf Inge DW, juf Martine, juf Heidi L, meester Dirk, juf Caroline V, juf Caroline P, juf Nicol.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Het Mezennestje vzw KDV & BOKDV.  Voorschoolse opvang van 6u30 tot 9u  Naschoolse opvang van 15u30 tot 19u  Woensdagnamiddag van 12u tot 19u  Vakantie-
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Informatie Continurooster 5 gelijke dagen model Mei 2015 Dhr. B. Korenstra c.b.s. de Vuurvlinder.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Nestkleven in Hotel Mama: Wanneer ouders en bijna-volwassen kinderen samen onder één dak leven ‘Zoals het klokje thuis tikt’ Studiedag 13 mei 2016 Evie.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
De veranderende rol van de IB
Gesprekstechnieken Les 4.
Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent

ICLB Gent2 Introductie n sprekers n sprekers: –Gratiënne Van Landeghem, zorgco kleuterschool –Kristin Raes, ppc ICLB –Vera Van Heule, coördinator ICLB

ICLB Gent3 Introductie n zorgcontinuüm n zorglijn school - CLB: fasen in de zorg n zorglijn voorgesteld aan alle scholen n zorglijn opgenomen in de afsprakennota bij beleidscontract

zorgteamCLB-team aanmeldingsformulier Dossier actief intake strategie onderzoek indicatie advies Bijsturing - externe hulpklas School op maat FASE 2 FASE 3 School,ouders,kind OK Niet OK

ICLB Gent7 5 uitgangspunten n systematische procedures n samenwerking school - kind - ouders - CLB n accent op positieve factoren n transactioneel referentiekader n gericht op advies

ICLB Gent8 Systematische procedures n fasering van de zorgwerking –fase 1: traject in de school –fase 2: traject in CLB

ICLB Gent9 Systematische procedures n voordelen fasering –school kijkt eerst zelf wat ze kan doen –geen overdragen van een “pakketje” meer –gedeelde verantwoordelijkheid –pas in 2de instantie vraagt school hulp aan CLB en externen –leerkrachten groeien meer in hun job

ICLB Gent10 Fase 1 : traject in school (1) n systematiek in de school –LVS op gezette tijden volgens leeftijd –klasscreening betrokkenheid/welbevinden sept-febr-mei –bij welke kinderen actie nemen? –HP voor leerplichtigen en taalzwakken

ICLB Gent11 Fase 1: traject in school (2) n wie is erbij? –leerkracht –zorgco: vanaf klasscreening en indien nodig na LVS –ouders –CLB kan ondersteunen

ICLB Gent12 Fase 1: traject in school (3) n knelpunten: –leerkracht vraagt bij eerste signaal reeds intelligentieonderzoek –overdreven belang hechten aan testresultaten (te weinig relativeren) –te weinig vertrouwen in eigen deskundigheid –te vlug interpreteren en vermoeden als diagnose formuleren tav ouders

ICLB Gent13 Fase 2: traject in CLB (1) n intakefase n strategiefase n onderzoeksfase n indiceringsfase n adviesfase

ICLB Gent14 Fase 2: traject in CLB (2) n Intakefase –aanmeldingsformulier > basis verder overleg en traject –bespreking in zorgteam ouderbetrokkenheid verschillende attributies beluisteren afspraken acties –gesprek met ouders

ICLB Gent15 Fase 2: traject in CLB (3) n Strategiefase –intern CLB-team overleg 4 disciplines indien nodig aandachtspunt: clusteren! hypothesen formuleren onderzoeksvragen formuleren praktijk: niet steeds expliciet, wel in denkproces

ICLB Gent16 Fase 2: traject in CLB (4) n Onderzoeksfase –afhankelijk van de onderzoeksvragen –voorbeelden observatie in klas vragenlijsten schoolrijpheidsonderzoek intellingentietest medisch onderzoek …….

ICLB Gent17 Fase 2: traject in CLB (5) n Indiceringsfase –geïntegreerd beeld opmaken –beeld bespreken met school –op basis daarvan advies voorstellen: wat kunnen we best aanraden, wat is haalbaar

ICLB Gent18 Fase 2: traject in CLB (6) n Adviesfase –boodschap brengen samen met school –zorgco: opvangen ouders na bespreking –soorten advies aanpassingen bij aanpak in klas extern onderzoek > diagnose verfijnen overzitten klas

ICLB Gent19 Samenwerking ouders - kind - school - CLB n na te streven: alle partijen betrekken elkaar gedurende het hele proces –ouders –kind –school –CLB

ICLB Gent20 Samenwerking ouders (1) n niveau school –systematisch –altijd door leerkracht in prille fase –op hun vraag met zorgco –in HP: link naar thuis –LVS met ouders bespreken

ICLB Gent21 Samenwerking ouders (2) n niveau CLB –na te streven: verslag bezorgen aan ouders –proberen zelfde tolk als school te vragen –werkpunt: transparant maken van denkproces in strategiefase

ICLB Gent22 Samenwerking kind n aandachtspunt: in mate van mogelijke de mening van kind vragen n rekening houden met behoeften van kind n kind iets laten meebrengen van thuis

ICLB Gent23 Samenwerking school (intern) n zorgco - schoolteam –aandachtspunt: coachen team taak directie / taak zorgco –voordeel: samen weg zoeken voor kind: betrokkenheid team inspraak team in taakinvulling zorgco

ICLB Gent24 Samenwerking school (met CLB) n CLB - schoolteam –positief: betere relatie betere communicatie via zorgco frequenter overleg zorgco-CLB zorgco ondervindt steun van CLB

ICLB Gent25 Accent op positieve factoren (1) n niveau school –standaardvraag in LVS –aangrijpingspunt voor verandering –deel van coachende taak zorgco

ICLB Gent26 Accent op positieve factoren (2) n niveau CLB –CLB-er bevraagt op zorgteam –CLB-er bevraagt bij ouders –deel coachende taak CLB-team

ICLB Gent27 Transactioneel referentiekader n kenmerken kind, school, gezin spelen op elkaar in –onderzoek in de context bijvoorbeeld observatie in de klas, huisbezoek –hoe werken kind en leerkracht op elkaar in –hoe werken kind en ouder op elkaar in n knelpunt: soms te snel oordeel over ouders

ICLB Gent28 Gericht op advisering (1) n niveau school –doel van onderzoek is bijsturen aanpak in klas –knelpunt: bepaalde acties niet echt nodig

ICLB Gent29 Gericht op advisering (2) n niveau CLB / externen –geen standaardonderzoek –onderzoek enkel wat relevant is in functie van advies –in overleg met de school