De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg

Verwante presentaties


Presentatie over: "Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg"— Transcript van de presentatie:

1 Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Mijn naam is (naam invullen) en ik werk als (functie invullen) in het clb-team. Ik ben de contactpersoon van het clb voor jullie school. Ik wil jullie vandaag meer uitleg geven over De structuur van het clb, onze samenwerking en de afsprakennota.

2 Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg
Julie Michel (verpleegkundige) Jet Buyse(arts) Geert Piette (maatschappelijk werker) Contactpersoon Wat je zeker moet vermelden: Zoals reeds gezegd zal elk team ondersteund worden door een teamcoach. De teamcoach van ons team is x (hier naam invullen) De taak van een teamcoach is om ons team te leiden en te ondersteunen bij het begeleiden van onze scholen. We vergaderen elke week op (in te vullen) om casussen te overleggen, informatie uit te wisselen en onze werking op school te bespreken. Op dit moment zullen onze teamleden dus niet bereikbaar zijn. Voor elke school werd een contactpersoon aangeduid. Voor deze school ben ik dat. Dit wil zeggen dat je voor elke vraag bij mij terecht kan. Dit wil niet zeggen dat andere teamleden hier niet meer zullen komen. Afhankelijk van de vraag waarmee jullie zitten en na de vraagverheldering zal op teamniveau worden besproken welke andere teamleden zullen worden ingeschakeld.

3 ° het psychisch en sociaal functioneren,
Je kan gratis beroep doen op het iCLB voor informatie, hulp en begeleiding ° het psychisch en sociaal functioneren, ° de preventieve gezondheidszorg, ° het leren en studeren, ° de schoolloopbaan. Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

4 het psychisch en sociaal functioneren
Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

5 de preventieve gezondheidszorg
Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

6 het leren en studeren Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

7 de schoolloopbaan Psychisch en sociaal functioneren: bv een leerling die moeilijk vriendjes maakt, op school, in de vrije tijd, en zich alleen voelt in een groep, leerlingen die zich krassen omdat ze zich niet goed voelen, of die op een negatieve manier aandacht willen Leren en studeren: spellingsproblemen of rekenproblemen: onderzoek, voorstellen naar hulpmiddelen, extra oefeningen Schoolloopbaan: info over studierichtingen van de school, maar ook info over studierichtingen in tso en kso, of deeltijds ond, hoger en volwassenenonderwijs voor de oudere leerlingen. Maken daarbij gebruik van interessevragenlijsten, info zoeken op internet

8 Team secundair Het iCLB Gent een arts een maatschappelijk werker
een psycholoog een paramedisch werker een logopedist Wat je zeker moet vermelden: Zoals reeds gezegd zal elk team ondersteund worden door een teamcoach. De teamcoach van ons team is x (hier naam invullen) De taak van een teamcoach is om ons team te leiden en te ondersteunen bij het begeleiden van onze scholen. We vergaderen elke week op (in te vullen) om casussen te overleggen, informatie uit te wisselen en onze werking op school te bespreken. Op dit moment zullen onze teamleden dus niet bereikbaar zijn. Voor elke school werd een contactpersoon aangeduid. Voor deze school ben ik dat. Dit wil zeggen dat je voor elke vraag bij mij terecht kan. Dit wil niet zeggen dat andere teamleden hier niet meer zullen komen. Afhankelijk van de vraag waarmee jullie zitten en na de vraagverheldering zal op teamniveau worden besproken welke andere teamleden zullen worden ingeschakeld.

9 Vrijwillig versus verplicht
medische consulten acties mbt onwettige afwezigheden Wat je zeker moet vermelden; Wanneer je een probleem hebt wat niet kan worden opgelost binnen je intern zorg- of leerlingenoverleg dan kan het intern zorgteam of leerlingenoverleg beslissen dit te bespreken met het CLB. Hiervoor heb je uiteraard de toestemming van de ouders en of de leerling nodig. Het aanmeldingsformulier kan je helpen om je vraag duidelijk te formuleren en helder te krijgen. Het invullen van dit formulier kan je altijd samen doen met andere collega’s zoals de zorgcoördinator/ leerlingenbegeleider. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, opdat je sneller kan geholpen worden. Je vraag zal dan op het zorgteam besproken worden met de contactpersoon van het clb. Deze kan de vraag dan binnen zijn team opnemen en jou zo snel als mogelijk een antwoord formuleren.

10 Wie kan bij het CLB terecht?
- leerling - ouders - school/leerlingenbegeleiding Wat je zeker moet vermelden; Wanneer je een probleem hebt wat niet kan worden opgelost binnen je intern zorg- of leerlingenoverleg dan kan het intern zorgteam of leerlingenoverleg beslissen dit te bespreken met het CLB. Hiervoor heb je uiteraard de toestemming van de ouders en of de leerling nodig. Het aanmeldingsformulier kan je helpen om je vraag duidelijk te formuleren en helder te krijgen. Het invullen van dit formulier kan je altijd samen doen met andere collega’s zoals de zorgcoördinator/ leerlingenbegeleider. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, opdat je sneller kan geholpen worden. Je vraag zal dan op het zorgteam besproken worden met de contactpersoon van het clb. Deze kan de vraag dan binnen zijn team opnemen en jou zo snel als mogelijk een antwoord formuleren.

11 contactgegevens: www. iclb. be www. atheneumwispelberg. stad
contactgegevens: brief 1e rapport etiket in de schoolagenda via Smartschool aanwezig op oudercontacten Mijn naam is (naam invullen) en ik werk als (functie invullen) in het clb-team. Ik ben de contactpersoon van het clb voor jullie school. Ik wil jullie vandaag meer uitleg geven over De structuur van het clb, onze samenwerking en de afsprakennota.

12 Decreet Rechtspositie van de Minderjarige in de hulpverlening
Betrokkenheid en toestemming leerling (+12 jaar) is vereist Leerling kan zelfstandig beroep doen op het CLB Transparant traject, afspraken en inspraak Inzagerecht dossier Informeren over het decreet Wat je zeker moet vermelden; Wanneer je een probleem hebt wat niet kan worden opgelost binnen je intern zorg- of leerlingenoverleg dan kan het intern zorgteam of leerlingenoverleg beslissen dit te bespreken met het CLB. Hiervoor heb je uiteraard de toestemming van de ouders en of de leerling nodig. Het aanmeldingsformulier kan je helpen om je vraag duidelijk te formuleren en helder te krijgen. Het invullen van dit formulier kan je altijd samen doen met andere collega’s zoals de zorgcoördinator/ leerlingenbegeleider. Probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, opdat je sneller kan geholpen worden. Je vraag zal dan op het zorgteam besproken worden met de contactpersoon van het clb. Deze kan de vraag dan binnen zijn team opnemen en jou zo snel als mogelijk een antwoord formuleren.

13 Medische consulten

14 Medische consulten Verplicht 1ste en 3de secundair
Vroege detectie van problemen L&G, gehoor, visus, algemeen lichamelijk onderzoek,… Vaccinaties → 1ste: HPV (enkel meisjes, baarmoederhalskanker) → 3de: Difterie-tetanus-pertussies → Inhaalvaccinaties Besmettelijke ziektes opvolgen

15 iCLB Jubileumlaan 215 9000 Gent Tel. : 09 323 53 00 clb@stad. gent www
iCLB Jubileumlaan Gent Tel.: Mijn naam is (naam invullen) en ik werk als (functie invullen) in het clb-team. Ik ben de contactpersoon van het clb voor jullie school. Ik wil jullie vandaag meer uitleg geven over De structuur van het clb, onze samenwerking en de afsprakennota.


Download ppt "Het iCLB Gent in het Atheneum Wispelberg"

Verwante presentaties


Ads door Google