Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Diversion Bureau voor maatschappelijke innovatie
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Integrale Jeugdgezondheidszorg jaar GGD Zeeland
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Presentatie varianten Schepenenstraat1 Brede School Schepenenstraat Presentatie 12 februari 2008 raadsbijeenkomst.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
TIJD VOOR SENIORENSPORT 'Bewegen als levenslange uitdaging' Task Force 50+ Sport en Bewegen Donderdag 1 december 2005 Remco Boer, Hans Arends (NISB)
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Presentatie: Jan Paddenburg Manager Sportplan Niels Balke
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie door de landelijke projectgroep combinatiefuncties onderwijs Tbv de gemeenten die versneld toetreden.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Maatschappelijk Aanbesteden
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Krimpen met perspectief
Brede School Rotterdam
Het leerkansenprofiel in Den Haag
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Workshop doorgaande lijn binnen de Haagse Educatieve Agenda
Harmonisatieplannen kabinet
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
Landelijke LEA-conferentie
De Regionale Educatieve Agenda
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
Regiobijeenkomsten WEC-Raad Mei en juni Programma regiobijeenkomst uurwelkom en aanleiding bijeenkomst uur thema I: rol en positie van.
NME: kiezen, leren, meedoen
Steeds krachtiger bestuur in:
Succesfactoren in de Brede Schoolontwikkeling in Rotterdam
Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht vooruit! Slotconferentie Dagarrangementen en Combinatiefuncties Met volle kracht.
Wg Stichting Werkgeversinstituut St. Werkgeversinstituut Opgericht in 1985 Stichting? Dienstverlening:  Salarisadministratie  Wachtgelden  Werkgeverschap.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Van spreidingsbeleid naar een lokaal integraal onderwijsbeleid Herman van Burk beleidsambtenaar gemeente Tiel.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
1zorg-route.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Masterclass onderwijstijdverlenging (OTV) voor beginners Ton Klein (Oberon) Hanny Voskuylen (pl. Zomerschool Leeuwarden) Bodes Kroes (Gemeente Leeuwarden)
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Programma Sociaal Domein De Nieuwe Regio Gemeenteraden 11 februari.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Cultuureducatie met Kwaliteit De Cultuur Loper Noord-Brabant
voor Rotterdamse kinderen
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Juni juni 2018 najaar 2018 december 2018 Subsidie beschikbaar gesteld door minister Slob voor dekkend aanbod ondersteuning aan leerlingen.
Transcript van de presentatie:

Brede schoolontwikkeling in het Rotterdamse onderwijs De gemeentelijke regie Xandra de Vroom Oktober 2009

Brede School in Rotterdam Overzicht  Rotterdamse context  Doelstelling  Aanpak / gemeentelijke regie  Resultaat  Toekomst

Brede School in Rotterdam Rotterdamse context Demografie  Bijna inwoners  150 nationaliteiten  50% allochtone leerlingen  > 50% leerlingen heeft laagopgeleide ouders Bestuurlijke context  Op stedelijk niveau gemeenteraad en stedelijke diensten  Op lager niveau deelgemeenten en eigen ambtelijke ondersteuning

Brede School in Rotterdam Doelstellingen Gemeente en schoolbesturen Rotterdams Onderwijsbeleid = gezamenlijk onderwijsbeleid Collegedoelstelling in 2010 hebben 45 basisscholen een programma van 6 uur extra per week.

Brede School in Rotterdam Doelstellingen brede school  Faciliteren van talentontwikkeling  Wegnemen van mogelijk achterstanden  Bevorderen van actieve deelname van jeugd aan de samenleving  Vergroten van sociale competenties en burgerschap  Versterken van de sociale cohesie in de wijk

Brede School in Rotterdam 6 1. Volledig Dagarrangement (VDA) - School is 2-4 dagen in de week in totaal 6 uur langer open - Geen regulier lesrooster op deze dagen - Verlengde schooldagactiviteiten en rustmomenten verweven in het curriculum - Voor leerlingen vanaf groep 3 - Oog voor bioritme - Nauwe samenwerking tussen partners en vakkrachten Twee varianten brede school

Brede School in Rotterdam 7 2. Wijkarrangement (WA) - Keuze uit wijkbreed programma aanbod aan activiteiten - Na schooltijd of tussen de middag - Samenwerking op wijkniveau - Toegankelijk voor alle kinderen - Al dan niet gecombineerd met BSO - Vindt plaats op school of elders in de wijk - Een speciaal aangesteld medewerker vangt de kinderen op1 Twee varianten brede school

Brede School in Rotterdam 8 Partners gemeente Betrokken partners bij wijk- en dagarrangementen  Schoolbesturen: werken samen aan realisatie doelstelling.  Deelgemeenten: sturen welzijnsinstellingen.  Tijdelijke Opdrachtnemers: - De Meeuw zorgt voor begeleiding. - OOG zorgt voor deskundigheidsbevordering. - WGI zorgt voor salarisadministratie en personele zaken.  Aanbieders activiteiten: zorgen voor vakkrachten.  Welzijnsinstellingen: leveren vakkrachten en ondersteunend personeel.

Brede School in Rotterdam Aanpak: samenwerken stakeholders wethouder commissie ROB Stuurgroep MLVK JOS schoolbesturen deelgemeenten De Meeuw programma- manager JOS werkgroep WA en VDA werkgroep desk.bev. werkgroep servicebureau JOS Meeuw OOG WGI JOS OOG tijdelijke werkgroepen JOS Meeuw WGI OOG deelgemeenten schoolbesturen aanbieders Begeleidings- groep onderzoek JOS ITS schoolbesturen

Brede School in Rotterdam Aanpak: knelpunten en oplossingen School- besturen Deel- gemeenten AanbiedersOplossing Kwaliteit vakkrachten XXScholing Accommo- datie XX Selectie scholen Aansprake- lijkheid XX Exces- verzekering Zorg- leerlingen XBegeleiding scholing

Brede School in Rotterdam Aanpak realiseren doelstelling Verleiden scholen tot stap naar VDA  Gerichte PR van wethouder en dienst JOS  Gerichte wervingsbijeenkomsten van JOS en ambassadeurscholen voor belangstellende scholen

Brede School in Rotterdam Regievoeren Wat is gemeentelijke regie voeren? Het sturen van relevante lokale maatschappelijke processen in de door haar wenselijk geachte richting.

Brede School in Rotterdam Regie voeren Voorwaarden voor goede regie  Creëer bestuurlijk draagvlak  Formuleer een gezamenlijke probleemdefinitie  Duidelijke visie op het te bereiken resultaat  Zorg voor duidelijke positionering  Maak een analyse van het krachtenveld

Brede School in Rotterdam Regie voeren Voorwaarden voor goede regie  Duidelijke en concrete afspraken met alle partijen  Investeer in relaties en het creëren van draagvlak  Respecteer de competenties van alle partijen  Zet korte processtappen  Investeer in directe communicatie met alle partijen

Brede School in Rotterdam Resultaat: Aantallen Brede Scholen PO verdeeld over varianten Brede school variant De Brede School Massaschool Brede School Wijkarrangement Brede School Volledig Dagarrangement Brede School Geen brede school Totaal

Brede School in Rotterdam Resultaat: opbrengsten en aandachtspunten Opbrengsten  Meer leertijd voor kinderen  Tevreden ouders, kinderen, directies  Stimulans voor de wijk Aandachtspunten  Verminderen belasting voor leerkrachten  Meer samenwerking  Versterking binnen- en buitenschools leren

Brede School in Rotterdam Huidige knelpunten  Bezuiniging op personeel brede school en op wijkniveau drukt op de samenwerking met deelgemeenten en schoolbesturen  Nog geen aanwijsbare positieve effecten  Continuïteit van het programma

Brede School in Rotterdam Toekomst brede school  Met minder geld meer doen  Meer resultaatgericht werken  Meer flexibilisering en maatwerk  Meer autonomie  Werken aan speerpunten per gebied werken  Ontwikkeling digitale etalage ivm afstemming vraag en aanbod  Ontwikkeling keurmerk Brede School