17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
De “ leraar” als rolmodel
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
18 november 2008 Opvolging van studietijdmetingen op opleidingsniveau.
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
Welke terminologie wordt gehanteerd in welke kaders ?
17 & 18 november '08 Bouwen aan een opleiding CConceptueel kader en onderwijskundig referentiekader.
Resultaten studietijdmetingen (m.i.v. controle correctheid resultaten / vragen) Andere bronnen Andere bevragingen of hearings (OPL- of OPO-niveau) Andere.
De nieuwe syllabus scheikunde
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Workshop Onderzoeksontwerp
Studietaak De studietaak staat centraal
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Ik heb iets van autisme of zo
Competentiegericht leren vmbo
Workshop evalueren Dcp
IPC Nederland.
WISKUNDE: het fijnste vak van de week Dat zou toch moeten kunnen!
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Kritisch denken ‘vertaald’
Dublindescriptoren: Bologna Bologna-niveaus 1. bachelor, 2. master, 3. doctor Niveaubepaling door de resultaten (outcomes) van opleidingen, niet door inputs.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reflecteren.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde Faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen i.s.m. Faculteit Rechtsgeleerdheid Februari 2016.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Toetsing en toetsontwikkeling
Psychomotorische taxonomie
Oefening met atlas en kaarten
Flipping The Classroom Taxonomie van Bloom
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De juiste route naar het juiste doel
Informatieavond Geschiedenis in de bovenbouw
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

17 & 18 november '08 Eindtermen van de opleiding en leerdoelen van OPO’s

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling studenten - kenmerken curriculum eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/werkveld-alumni/maatschappij studenten - voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussenOPO’s structuur en volgtijdelijkheid

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling studenten - kenmerken curriculum eindtermen onderwijsvisie positionering onderzoeksgemeenschap/werkveld-alumni/maatschappij studenten - voorzieningen beleid omkaderng afstemming tussenOPO’s structuur en volgtijdelijkheid

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Waarom eindtermen en leerdoelen? middel om ▪ leren en onderwijzen doelgerichter te maken ▪ transparant te communiceren

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Belang voor student ▪ Wat zal ik in deze opleiding/ dit opo leren? ▪ Wat zal ik op het einde van deze opleiding/dit opo kennen / kunnen? ▪ Is dit voor mij een interessante opleiding/ opo? ▪ Wat is het verschil met andere opleidingen/ opo’s?

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Belang voor docent/ didactisch team ▪ Hoe draagt mijn opleidingsonderdeel bij aan de eindtermen van de opleiding? ▪ Hoe moet ik de leeromgeving van mijn OPO vormgeven? ▪ Wat brengen studenten mee uit reeds gevolgde OPO’s? ▪ Hoe worden studenten beïnvloed door andere OPO’s? ▪ Hoe bouwen andere OPO’s verder op mijn OPO?

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Belang voor opleiding ▪ Hoe moeten we ons curriculum opbouwen en de opo’s onderling afstemmen? ▪ Wat is de plaats van geleende OPO’s (bijv. taalvakken, filosofie), stage, masterproef, …? ▪ Hoe kunnen we de volgtijdelijkheid in onze opleiding inbouwen?

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Belang voor externen ▪ Waar wil deze opleiding naartoe? ▪ Welke afgestudeerden willen ze afleveren? ▪ Bereid het huidige curriculum de studenten hierop voor?

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen doelstellingen learning outcomes leerresultaten competenties (eind)kwalificaties kennis vaardigheden attitudes descriptoren VLIR/structuurdecreetBaMa-profielenDublin descriptoren Onderwijskundig referentiekader European Qualification Framework (EQF)

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Doelstellingen van de opleiding geven de intenties van de opleiding weer (geformuleerd vanuit de opleiding): ▪ Waar wil de opleiding met de studenten naartoe? ▪ Wat wil de opleiding de studenten aanleren/bijbrengen? ▪ Welk beeld heeft de opleiding van de alumnus? 10

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Eindtermen van de opleiding beschrijven wat de student moet kennen/kunnen en welke houding de student moet hebben na succesvol beëindigen van de opleiding (geformuleerd vanuit de student) 11 ▪ Algemene eindtermen ▪ Specifieke eindtermen ▪ Disciplinegebonden meer geconcretiseerde eindtermen ▪ Eindtermen voor een specifieke afstudeerrichting

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Leerdoelen van een OPO beschrijven wat de student moet kennen/kunnen en welke houding de student moet hebben na succesvol beëindigen van het opleidingsonderdeel (geformuleerd vanuit de student)

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling doelstellingen algemene eindtermen specifieke eindtermen OPO leerdoelen

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Bachelor in de Geografie ▪ Geografen bestuderen hoe menselijk handelen de biofysische en sociaal-economische omgeving beïnvloedt en hoe, omgekeerd, die biofysische en sociale omgeving een impact heeft op het menselijk handelen. ▪ De bacheloropleiding beoogt de studenten een grondige geografische basiskennis bij te brengen en hen de essentiële vaardigheden aan te leren om geografische kennis te verzamelen, te beschrijven,analyseren en te communiceren aan derden. ▪ Verder wordt hen de gelegenheid geboden om ook basiskennis op te doen over een ander, verwant wetenschapsdomein, hetgeen hun inzetbaarheid op de arbeidsmarkt vergroot. Voorbeeld doelstelling

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Master in de Geografie ▪ De opleiding Geografie in Vlaanderen is gericht op het aanleren van de analytische en synthetische vermogens die nodig zijn voor het zelfstandig en kritisch begrijpen van de natuur- en menswetenschappelijke aspecten van de leefmilieuproblematiek in eigen land, in een Europese dimensie en op mondiaal niveau. ▪ Zij heeft de bedoeling de student in staat te stellen de relatie tussen samenleving en milieu op geïntegreerde wijze te benaderen. ▪ De student zal het brede werkterrein van de geograaf leren overzien en daarbinnen leren functioneren. Dit kan zowel in het domein van het fundamentele onderzoek, als in het domein van het toegepaste geografische onderzoek, als in het domein van de communicatie en educatie van de geografische wetenschap. Voorbeeld doelstelling

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Bachelor in de geografie ▪ De studenten hebben de nodige technische en analytische vaardigheden verworven om geografische data en probleemstellingen op een professionele manier te analyseren ▪ De student kan eenvoudige cartografische voorstellingen van verschillende types gegevens op een kritische en correcte manier analyseren en interpreteren ▪ De student kan bestaande geografische datasets analyseren m.b.v. de gepaste methodes. ▪ De student kan eenvoudige analyses van bodem- en waterstalen uitvoeren en correct rapporteren Voorbeeld eindtermen

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Voorbeeld leerdoelen van OPO Bachelor in de Geografie ▪ De studenten kunnen op basis van fundamentele fysische principes van de weerkunde minstens 3 verklaringen geven voor verschillende atmosferische fenomenen met behulp van computermodellen. ▪ De studenten kunnen eenvoudige technieken en modellen voor bevolkingsgroei zelfstandig toepassen op bestaande datareeksen en het resultaat verklaren.

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met eindtermen Te beschrijven aspecten ▪ Noodzakelijk ▪ Concretisering van de activiteit (actieve werkwoorden) ▪ Concretisering van de inhoud (het domein) ▪ Mogelijk ▪ Concretisering van het niveau (wat betreft inhoud en context) ▪bijv. basis/gevorderd/gespecialiseerd ▪bijv. eenvoudig/complex ▪ Concretisering van de voorwaarden ▪bijv. met behulp van gepaste technieken, in een onderzoekscontext …

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling ▪ De studenten hebben de technische en analytische vaardigheden verworven om eenvoudige geografische data en probleemstellingen op een professionele manier te analyseren Algemene eindterm

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling ▪ De student kan eenvoudige cartografische voorstellingen van verschillende types gegevens op een kritische en correcte manier analyseren en interpreteren met behulp van gepaste technieken Specifieke eindterm

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling ▪ De student kan eenvoudige ruimtelijke voorstellingen van verschillende types gegevens op een kritische en correcte manier analyseren en interpreteren met behulp van gepaste technieken Specifieke eindterm ACTIVITEIT

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling ▪ De student kan eenvoudige ruimtelijke voorstellingen van verschillende types gegevens op een kritische en correcte manier analyseren en interpreteren met behulp van gepaste technieken Specifieke eindterm ACTIVITEITINHOUD

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling ▪ De student kan eenvoudige ruimtelijke voorstellingen van verschillende types gegevens op een kritische en correcte manier analyseren en interpreteren met behulp van gepaste technieken Specifieke eindterm ACTIVITEITINHOUD NIVEAUVOORWAARDE

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Aan de slag met OPO leerdoelen Te beschrijven aspecten ▪ Noodzakelijk ▪ Concretisering van de activiteit (actieve werkwoorden) ▪ Concretisering van de inhoud (thema, deeldomein) ▪ Mogelijk ▪ Concretisering van de prestatie ▪omschrijving van de minimumprestatie die nog als succesvol kan worden aanvaard ▪bijv. binnen 2u, tenminste 3 kenmerken ▪ Concretisering van de voorwaarden ▪condities waaronder de student het gedrag moet vertonen ▪bijv. op basis van wetenschappelijk artikel, met behulp van een statistisch pakket

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Leerdoel van OPO De studenten kunnen op basis van fundamentele fysische principes van de weerkunde minstens 3 verklaringen geven voor verschillende atmosferische fenomenen met behulp van computermodellen.

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Leerdoel van OPO De studenten kunnen op basis van fundamentele fysische principes van de weerkunde minstens 3 verklaringen geven voor verschillende atmosferische fenomenen met behulp van computermodellen. ACTIVITEIT

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Leerdoel van OPO De studenten kunnen op basis van fundamentele fysische principes van de weerkunde minstens 3 verklaringen geven voor verschillende atmosferische fenomenen met behulp van computermodellen. ACTIVITEITINHOUD

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Leerdoel van OPO De studenten kunnen op basis van fundamentele fysische principes van de weerkunde minstens 3 verklaringen geven voor verschillende atmosferische fenomenen met behulp van computermodellen ACTIVITEITINHOUD VOORWAARDEPRESTATIE

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling eindtermen m.b.t. KENNIS eindtermen m.b.t. KENNIS TOEPASSEN eindtermen m.b.t. VAARDIGHEDEN eindtermen m.b.t. INZICHT - beschrijven - aangeven - onderkennen - beheersen - classificeren - identificeren - kunnen - verrichten - interpreteren - uitvoeren - bijdrage leveren - weergeven - evalueren - beoordelen - speculeren - uitvinden - aantonen - toepassen - analyseren - vergelijken - inschatten - ontwerpen - selecteren - rapporteren - presenteren - zich bewust zijn van - aanvoelen - verkiezen - ontwikkelen - waarderen - aanvaarden - verkrijgen - vormen - onder ogen zien - aanpassen - samenwerken - zich tolerant gedragen - oordeel formuleren - onderscheiden - uitleggen - een verklaring geven - afleiden - voorspellen - beredeneren - verdedigen - samenvatten - onderbouwen - beargumenteren - beredeneren - conclusies trekken - in verband brengen - verduidelijken - vertegenwoordigen Actieve werkwoorden voor eindtermen opleiding

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Actieve werkwoorden voor leerdoelen OPO eindtermen m.b.t. ‘reproduceren’ eindtermen m.b.t. ‘inzicht verwerven’ eindtermen m.b.t. ‘reflecteren’ eindtermen m.b.t. ‘affectieve of sociale vaardigheden’ - beschrijven - benoemen - opzeggen - vertellen - definiëren - stappen aangeven - herkennen - opsommen - aangeven - beschrijven - aanwijzen - onderkennen - in eigen woorden weergeven - onderscheiden - uitleggen - een verklaring geven - afleiden - voorspellen - beredeneren - verdedigen - samenvatten - aantonen - onderbouwen - beargumenteren - beredeneren - conclusies trekken - in verband brengen - verduidelijken - evalueren - beoordelen - speculeren - uitvinden - aantonen - toepassen - analyseren - vergelijken - inschatten - ontwerpen - selecteren - beargumenteren - zich bewust zijn van - aanvoelen - verkiezen - ontwikkelen - waarderen - aanvaarden - verkrijgen - vormen - onder ogen zien - aanpassen - samenwerken - zich tolerant gedragen

17 & 18 november '08 Onderwijsondersteuning: NETwerk in ontwikkeling Opdracht ▪ Individueel (15’) ▪ Herformuleer 3 eindtermen van het ORK dat je zonet geanalyseerd hebt ▪ In duo’s (25’) ▪ Bevraag de geherformuleerde eindtermen van je buur: ▪ Zijn de eindtermen goed geformuleerd? ▪ Is het voor jou duidelijk wat met de eindtermen wordt bedoeld?’ ▪ Welke feedback krijg je over je eigen eindtermen?