De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015."— Transcript van de presentatie:

1 Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015

2

3 Actief- en samenwerkend leren Thema 2

4 Inhoud bijeenkomst Welkom Vragen over hoofdstuk 1 en 9? Activerende instructie Intro Actief - en samenwerkend leren Leertaak 2 deel 1 Afsluiting 4

5 doelstellingen van de bijeenkomst De student : kan uitleg geven over VAD 2, deel 1 kan feedback geven en feedback ontvangen op VAD 2, deel 1 heeft een planning voor VAD 2 kan uitleggen wat wordt bedoeld met actief leren

6 Ebbens Hoofdstuk 1 en 9. Vragen?

7 Activerende instructie lees de tekst door haal er 3 punten uit die je al wel doet haal er 3 punten uit die meer aandacht behoeven uitwisselen met je buur 15 min. 7

8 Leren Wat is Leren? Wat is de relatie van de theorie over leren met vakdidactiek, leertaak 2?

9 Wat is Actief Leren? DDU: Wie moet actief zijn en waarom? Hoe ziet dat “actief leren” eruit volgens jou?

10 Verschillende niveaus van leeractiviteiten Ebbens & Ettekoven Onthouden (reproductie) definiëren, opnoemen, lezen, vertellen, aanwijzen Begrijpen (in eigen woorden weergeven) samenvatten, verdedigen, aangeven (in eigen woorden) Integreren (verbinden van nieuwe kennis aan bestaande kennis) vergelijken, analyseren, aantonen, voorspellen Creatief toepassen (toepassen van kennis in nieuwe situaties) ontwerpen, concluderen, keuzes beargumenteren Bloom/Krathwohl: onthouden, begrijpen, toepassen, analyseren, evalueren creëren

11 Voorbeeld van Activeren http://www.leraar24.nl/video/1314 beeldsamenvattinghttp://www.leraar24.nl/video/1314 Overleg in 2-tal 1.Wat zijn de leeractiviteiten die door de leerlingen worden uitgevoerd? Wat valt jullie op? 2.Hoe en waar zou je deze werkvorm kunnen inzetten? 3.Waarom zou je kiezen voor deze werkvorm? Onderbouw je antwoord op grond van de theorie over leren. Plenaire uitwisseling 11

12 feedback VAD 2, deel 1 in drietallen: geef uitleg over je opzet van deel 1 de anderen geven feedback volgens de volgende stappen: 1.Geef een oordeel (complimenten) 2.Geef suggesties voor verbetering 3.Geef uitleg / een verklaring van punt 1 en 2 4.Refereer aan de bijbehorende theorie Klaar: maak een planning en bespreek deze

13 Doelen bereikt? De student : kan uitleg geven over VAD 2, deel 1 kan feedback geven en feedback ontvangen op VAD 2, deel 1 heeft een planning voor VAD 2 kan uitleggen wat wordt bedoeld met actief leren

14 Tot slot http://www.slo.nl/downloads/archief/activer ende-werkvormen.pdf/http://www.slo.nl/downloads/archief/activer ende-werkvormen.pdf/ Voorbeelden van activerende werkvormen Huiswerk: zie Wiki


Download ppt "Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015."

Verwante presentaties


Ads door Google