Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handelingsgericht werken en de IB
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
een didactiek voor opleiden op school
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Een beeld zegt meer… Workshop VIDEO-HOMETRAINING STEUNPUNT VHT-VIB
Begeleiding van kinderen met een ontwikkelingprobleem m.b.v. VHT
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Methodiek Directieve Thuisbegeleiding binnen de diensten
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
….een korte presentatie
Co -Teaching Praktisch, actief middel in de klas voor het vergroten/versterken van het handelingsrepertoire van de leerkracht.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Werken naar onderwijsbehoeften
Hogescholen in Dialoog
Welkom.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Derde ronde practicum ‘Binnen de methode’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Portfolio
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
School Video Interactie Begeleiding
Klassenmanagement Dia: logo + titel presentatie Voorbereiding
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Handelingsgericht werken
Het werken met portfolio
Ervaringen Implementatie in Nederland
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Communicatie met ouders
Return to Sender.
Cursus Handelingsgericht Werken
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Praktijkervaring en reflectie
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Welkom.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Mijn visie op onderwijs
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Videohometraining Een pedagogische hulpverleningsmethode voor gezinnen
Transcript van de presentatie:

Opleiden in school Deskundigheid ontwikkelen Matthieu Roozen IB-er en Leerkracht

De Zwengel School voor SO en VSO in Vught en Veldhoven Verbonden aan kinder- en jeugdpsychiatrie Herlaarhof Een kind een plan, verantwoordelijkheid voor het onderwijs bij de Zwengel, de eindverantwoordelijkheid voor het totale plan ligt bij Herlaarhof Leerlingen van 3 t/m 20 jaar Kerntaak: onderwijs geven aan leerlingen met onderwijsbeperkingen in relatie tot (of een vermoeden van) een psychiatrische problematiek. Geen verblijfschool

Opleiden in school Wat is deskundigheid?

Situatie deskundigheid april 2007 Werken vanuit behandelcontext met Behandelplan als basis Psychopathologie Classificatiemodel Fasenmodel Individuele Handelingsplannen Basiscommunicatie Adaptief onderwijs Teacch Instructietafel/Circuitmodel Competentiegericht werken

Hoe deskundigheid bevorderen? Introductie nieuwe leerkrachten Cursus Psychopathologie Scholing Classificatiemodel/Fasenmodel Begeleidingsbesprekingen Individuele leerlingenbesprekingen Individuele leerkrachtbegeleiding SVIB

Hoe deskundigheid bevorderen? Themabijeenkomsten Begeleide Intervisie Werkgroepen Teamvergaderingen (Groot en klein team) Studiedagen POP-gesprekken (Kern)Reflectie Scholing team (Samen of individueel)

Deskundigheid bevorderen! Planmatig Doelgericht Samenwerking binnen school, maar ook met de poli-/dag kliniek

In de praktijk: Hoe richten jullie scholen zich op deskundigheidsbevordering?

Twee voorbeelden: SVIB Begeleide Intervisie (Kern)reflectie

SVIB op de Zwengel September 2004 Januari 2005 – april 2006 Uitbreiden van de begeleidingsmogelijkheden Opleiding twee IB-ers Januari 2005 – april 2006 Start projectgroep Doelen: Toegevoegde waarde onderzoeken SVIB Praktische toepassingsmogelijkheden van SVIB in kaart brengen

April 2006 Presentatieplan SVIB gepresenteerd aan directie SVIB meerwaarde begeleiding Kader om naar wederzijdse afstemming te kijken. Inzicht interactie, didactiek en klassenmanagement. Beelden geven veel inzicht. Versterkt de gevoelens van de relatie, competentie en autonomie van de leerkracht en het kind.

Implementatieplan 2006 - 2007 Doel: kennismaking SVIB - team Vught 6 dagen uitgeroosterd Veldhoven 5 dagen uitgeroosterd Elke klas krijgt de gelegenheid voor een SVIB traject Nieuwe leerkrachten/ assistenten krijgen gelegenheid SVIB traject

Implementatieplan 2006 - 2007 Aansluiten vakvereniging SVIB Studiedagen beroepsvereniging SVIB Intervisie SVIB 5 “tussen” evaluaties projectgroep

SVIB in het kort: VHT (Video Home Training) VIB (Video Interactie Begeleiding) SVIB (School Video Interactie Begeleiding) Doel: Komen tot goed contact/goede afstemming.

Handelen afhankelijk van: Het kind of de groep met zijn basisbehoeften (relatie/competentie/autonomie) De mogelijkheden van de leerkracht De context

SVIB Basiscommunicatie Klassenmanagement Didactiek/instructie

Basiscommunicatie Initiatief volgen Ontvangstbevestiging Instemmend benoemen Beurtverdeling Leiding geven (Info uitgewerkt in folder. Leerkrachten ontvangen die bij aanvang van een traject.)

Klassenmanagement Hoe organiseer je de klas? Wie zit waar? Waar liggen welke spullen? Wat zijn de school/klassenafspraken? Etc.

Didactiek/instructie Welke methode wordt er gebruikt? Is er differentiatie in niveau en tempo? Is er een duidelijke opbouw in de les? Etc.

Hoe kijken we vanuit SVIB naar beelden? Micro-analyse: klein kijken Gaat uit van positieve interactiemomenten

Samen kijken! Korte oefening m.b.t. kijken naar een beeld.

Het begeleidingstraject Intake gesprek Opname Feedback gesprek Vervolgopname Afronding

Intake gesprek Werkwijze SVIB wordt toegelicht (privacy) Vraagstelling Wat wordt er gefilmd? Wanneer wordt er gefilmd? Afspraak feedback gesprek

Opname Hoe worden de leerlingen voorbereid? Wat te doen met leerlingen waarvoor geen toestemming is voor opnames? Zo onopvallend mogelijk Korte opnames Leerlingen zelf ook terug laten kijken i.o.m. de leerkracht

Feedback gesprek SVIB-er en leerkracht bekijken afzonderlijk de beelden (al dan niet met een kijkopdracht.) D.m.v. interactieanalyse (micro-analyse) komen tot werkpunten. Bespreking is altijd gerelateerd aan de vraagstelling.

Cyclus opname – feedbackgesprek Afhankelijk van de vraagstelling kan dit variëren (2-4 keer) Schriftelijke neerslag van werkpunten door SVIB-er

Afronding Afrondend gesprek Effecten verwerken in de reguliere verslaglegging door de leerkracht Verslag over verloop door SVIB-er, voor eigen gebruik leerkracht Korte evaluatie leerkracht

Toepassingsmogelijkheden Hulpvragen rondom individuele leerlingen (interactie, klassenmanagement, didactiek) Hulpvragen rondom de groep (interactie, klassenmanagement, didactiek) Leerkrachtbegeleiding, denk aan:beginnende leerkrachten, professionalisering Onderwijsvernieuwing: invoering nieuwe methodes, werkwijzen

Vervolg Begeleide intervisie: het samen bekijken en analyseren van beelden Leerlingbegeleiding: opnames worden samen met de leerling bekeken om van te leren

SVIB Vragen en/of opmerkingen?

SVIB “Door te blijven leren over wat je ziet, zie je steeds meer en waardeer je meer wat je ziet”

Begeleide intervisie Intake Wat & Hoe ? (Vb. Omgaan met ouders) Opname, observatie, onderzoek Intervisie Evaluatie

Begeleide intervisie Samenwerkend leren; je open stellen en samen ontdekken De grondhouding is gelijkwaardigheid Het probleemoplossend vermogen wordt gestimuleerd De eigenaar van de vraag HEEFT & GEEFT het antwoord

Begeleide intervisie I. De vraag 1. informatie over de situatie 2. de vraag formuleren 3. verhelderingsvragen stellen II. Het beeld 4. zicht op de situatie 5. individueel indruk formuleren 6. uitwisseling III. De micro-analyse 7. micro-analyse interactiepatronen & basiscommunicatie 8. betekenis verlenen IV. Alternatieven 9. alternatieven verzamelen 10. concrete voornemens V. Reflectie 11. reflectie

(Kern)reflectie Zicht op kernkwaliteiten en kracht De lift (Denken/Voelen/Willen) Komen tot flow Van omgeving naar betrokkenheid Van probleem naar ideaal

Afsluiting In drietallen kan vanuit de basis-elmenten van Kernreflectie besproken worden, hoe idealen eruit kunnen zien m.b.t. bevorderen deskundigheid en reflectie binnen de eigen school. Tip: Neem de kracht van het eigen onderwijs en de kernkwaliteiten van de medewerkers als uitgangspunt. (Duur 5 minuten)

Dank voor uw aandacht!