De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hogescholen in Dialoog

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hogescholen in Dialoog"— Transcript van de presentatie:

1 Hogescholen in Dialoog
Op positieve wijze invloed nemen Hanneke Koopmans Hogeschool INHolland 19 januari 2010

2 Programma Welkom Inhoud workshop Introductie Eigen ervaringen
Kort theorie Cases oefenen Nabespreken Afsluiten

3 Inhoud Workshop Hogescholen in dialoog Dialoog op microniveau
Op positieve wijze invloed nemen Het creëren van invloed in gesprekken Met elkaar in ervaringen uitwisselen Eigen cases oefenen Hoe krijg ik mijn medewerker/ gesprekspartner in beweging? Hoe motiveer ik mijn gesprekspartner? Hoe ga ik om met weerstand in een gesprek?

4 Introductie Naam Functie Organisatie waar je werkt

5 Uitwisselen van eigen ervaringen
Bespreek met elkaar een voorbeeld van een gesprek wat je lastig vond om te voeren. Waarom was dit lastig, waar liep je tegenaan? Uitwisselen met je buurman. 5 minuten Daarna bespreken we een aantal ervaringen in de groep

6 Theorie Professionals willen graag: gelijkwaardig in gesprek
helderheid over de inhoud met begrip voor henzelf en hun emoties aansluiten bij eigen motivatoren weten waarom iets belangrijk is juiste inschatting van eigen niveau concrete afspraken maken

7 Hoe krijg ik de ander in beweging?
Fase 1: Niet bewust van een probleem Fase 2: Wel bewust van een probleem, maar vindt actie nog niet nodig Fase 3: Wil actie, maar wat en hoe precies Fase 4: Onzekerheid Fase 5: Ik heb besloten wat ik precies wil en hoe ik het ga aanpakken

8 Vervolg: hoe krijg ik de ander in beweging?
In fase 1: praten over het probleem In fase 2: knelpunten inventariseren, inclusief gevolgen, voordelen van bewegen noemen, nadelen van niet bewegen noemen In fase 3: Vragen stellen, wat zou je willen dat er gebeurd, evt. met wie, waarom zou je dit willen? In fase 4: helpen bij het nemen van een beslissing, erkennen emoties/ onzekerheid, voordelen benoemen. In fase 5: beslissing blijven bevestigen, helpen met het ongeduld en het leerproces.

9 Hoe motiveer ik mijn gesprekspartner?
Voorbereiden, mate van motivatie en deskundigheid Contact maken en kader zetten Vragen stellen en actief luisteren Feedback en beïnvloeden. Concretiseren en commitment toetsen.

10 10 motivatoren en aspecten
1. Zelfstandigheid: autonomie en verantwoordelijkheid. 2. Beloning/waardering: geld, salaris, promotie, waardering en oog voor de persoon. 3. Ontwikkeling: ontplooiing, groei, promotiekansen, loopbaanperspectief, opleiding/training, coaching en mobiliteit. 4. Variatie: afwisseling en variatie in werkzaamheden. 5. Uitdaging: uitdagend werk, hoge doelen, avontuur en risico’s.

11 Vervolg 10 motivatoren en aspecten
6. Identiteit: respect voor anderen, zelfrespect, trots, gevoel van eigenwaarde (door invloed, status en erkenning) en match organisatie met eigen ideeën. 7. Sociaal contact: prettige omgeving, nauwe persoonlijke relaties, binding door betrokkenheid, genegenheid en erbij horen. 8. Zekerheid: veiligheid, regelmaat en orde en controle. 9. Invloed: macht, leiderschap en visie. 10. Overigen: rust, plezier, inspirerende manager, vestigingsplaats, betere werktijden, creativiteit en gelijkwaardigheid.

12 Omgaan met weerstand Pauze. Herhalen. Doorvragen. Begrip tonen.
Weerstand weerleggen. Afsluiten.

13 Weerstand weerleggen Wedervragen. Verzachtend tegenspreken Ombuigen
Isoleren Positief waarderen Negeren Parkeren ... Helderheid over de inhoud, met begrip voor de ander.

14 Zelf oefenen met eigen cases
In tweetallen Per gesprek 8 minuten 2 minuten nabespreken Pak in jouw gesprek de rol die je wilt oefenen De ander, voel wat er gebeurd en reageer daarop. Loopt de ander vast, geef en time-out en bespreek wat je zou kunnen doen. Daarna ga je weer verder met het gesprek. In de groep nabespreken.

15 Bedankt voor jullie aandacht!
Zijn er nog vragen of opmerkingen? Hanneke Koopmans


Download ppt "Hogescholen in Dialoog"

Verwante presentaties


Ads door Google