De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs"— Transcript van de presentatie:

1 Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
21 mei :00 – 16:30 uur Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs Samenwerkingsverband VO Amsterdam-Diemen

2 Programma van vandaag Introductie Verdieping 1ste deel verwerking
Ontwikkeling STOP-KEEP-START Afsluiting

3 Waarom deze kenniskring (ervaringen Onderwijsadviseurs)
introductie Wat zijn jullie verwachtingen van deze kenniskring? M.a.w. Wat kom je halen? Waarom deze kenniskring (ervaringen Onderwijsadviseurs) Focus op het handelingsgerichte deel en evaluatie

4 introductie Rondvraag: Wanneer schrijf je een OPP?

5 verdieping Wetgeving Wanneer schrijf je een OPP? Wie is de eigenaar van het OPP? (en stelt dus steeds bij)

6 verdieping Wetgeving: Wat moet er in een OPP staan? - uitstroomprofiel met onderbouwing, belemmerende en bevorderende factoren, handelingsgerichte deel met evaluatie en ondertekening (instemming ouders verplicht vanaf ) - indien van toepassing: afwijking van het onderwijsprogramma, vervangende onderwijsdoelen, afwijken van de onderwijstijd Evaluatie (handelingsgericht deel), tenminste één keer per jaar met ouders. Wanneer het OPP tussentijds moet worden bijgesteld, moeten ouders hier ook mee instemmen.

7 verdieping De 7 principes van Handelingsgericht werken
Onderwijsbehoeften van de leerlingen centraal stellen. Denk aan de instructie, de leertijd en uitdaging. Afstemming en wisselwerking tussen kind en zijn omgeving: de groep, de leerkracht, de school en de ouders. De omgeving moet goed afgestemd zijn op wat het kind nodig heeft. De leerkracht doet ertoe. Hij kan afstemmen op de verschillen tussen de leerlingen en zo het onderwijs passend maken. Positieve aspecten zijn van groot belang. Constructieve samenwerking tussen school en ouders. De verantwoordelijkheid voor initiatief ligt bij de school. Maar de school geeft wel de verwachtingen over de verantwoordelijkheid van ouders duidelijk aan. Doelgericht werken. Het team formuleert doelen met betrekking tot leren, werkhouding en sociaal emotioneel functioneren. Het gaat hierbij zowel om korte als lange termijndoelen. De doelen worden geëvalueerd volgens de HGW-cyclus (waarnemen, analyseren en begrijpen, plannen, realiseren). Ze worden SMARTI geformuleerd (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden en Inspirerend). De werkwijze van school is systematisch en transparant. Er zijn duidelijke afspraken over wie wat doet en wanneer.

8 verdieping Plaats binnen het LVS
Uitwisselen ervaringen OPP binnen school. Hoe word er tegenaan gekeken? Zijn mentoren/docenten bereid ermee te werken? Zo niet; wat is nodig om een omslagpunt te maken. Zijn de mentoren/docenten goed getraind in het werken met/in OPP? OPP Light (interventie vóór een echt OPP nodig is ) bron: “Handboek Leren Leren” door Karin Nijman en Inge Verstraete

9 Hoe worden leerlingen mede-eigenaar? Inbreng en akkoord ouders
verdieping Plaats binnen het LVS Hoe worden leerlingen mede-eigenaar? Inbreng en akkoord ouders

10 verwerking 2 voorbeelden van een ontwikkelingsperspectiefplan Opdracht: bekijk in tweetallen de twee OPP’s. Wat valt jullie op? Tips & Tops

11 verwerking Ontwikkelingsperspectiefplan adhv fictieve casus en/of meegenomen casus Opdracht: maak een eerste opzet van het handelings- gerichte deel. Ga in groepjes van max 4 personen bij elkaar zitten, zodat je gebruik kunt maken van elkaars kennis en ervaring.

12 STOP KEEP START Is het huidige format OPP van SWV nog up-to-date?
ontwikkeling STOP KEEP START Is het huidige format OPP van SWV nog up-to-date? Waar moeten we mee stoppen (STOP)? Waar moeten we mee doorgaan (KEEP)? Wat willen we toevoegen (START)?

13 afsluiting Wat heeft deze middag voor jou opgeleverd?
Kun jij (en de school) hiermee verder of is nog iets anders nodig? Borrel!


Download ppt "Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs"

Verwante presentaties


Ads door Google