Voorstelling JAARRAPPORT 2012 en PLANNING 2013

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Verwelkoming en terugblik op 2007 door dhr. Jaak Floridor, voorzitter rvb VMSW.
Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Dwangsom bij niet tijdig beslissen
De strafrechtelijke aspecten van het ‘integratiedecreet’
Toelichting Jaarrapport 2013 Jaarplanning 2014 toezichtprojecten Agentschap inspectie rwo Afdeling Toezicht 28 mei 2014.
Informatiesessie De Mandel 20 maart 2008
Beleids- en Beheerscyclus
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Macropus CVBA Mathias Lang Voorzitter Macropus CVBA
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Melden verzuim en voortijdig schoolverlaten. Waarom onderzoek Lissabondoelstelling terugdringen aantal jongeren zonder startkwalificatie Verkennend onderzoek.
Leegstand overtreft de prognose Berlaar, Bonheiden, Duffel, Putte en Sint-Katelijne-Waver Persconferentie – 16 mei 2011.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Lunchcauserie Netwerk Klachtenmanagement 24 oktober 2011 Klachtenbehandeling per beleidsdomein. Kan dat? Hoe?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
E. Nezer SLA-actieplan teneinde de termijnen voor de invoering van de bijwerkingen te verkorten.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het gemeentelijk handhavingsbeleid Ruimtelijke ordening
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Flankerend onderwijsbeleid. Waarom? Vlaams lokaal onderwijsbeleid heeft lokale hefbomen nodig vb inzake kleuterparticipatie, spijbelen,… + lokale besturen.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Evaluatie ECTS- en DS-label aanvragen Procedure/ beslissing nieuwe oproep labelaanvragen meegedeeld aan de Nationale Agentschappen.
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Het centraal examen voor kandidaat-energiedeskundigen type A en type C
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Vragenlijst ketencoördinatoren
Hoe komen tot een realistische aanpak die werkt in de praktijk?
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Toelichting kaderbesluit voor de sociale huur (KSH) en nieuwe financiering (NFS2) 21 juni 2007 Tom Vanden Eede Departement RWO – Afdeling woonbeleid.
INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING: lokaal woonbeleid anders bekeken? Hilde Van den Bosch – afdelingshoofd Afdeling Wonen WOONFORUM 20 maart 2009.
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
Kunstendecreet – meerjarige ronde Voorwaarden en criteria.
Algemene Vergadering vergadering 20 juni Algemene Vergadering: opening Samenstelling van het bureau 2 stemopnemers Secretaris.
Algemene Vergadering vergadering 13 december 2013.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
De juridische context van de digitale factuur.
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Knolcyperus – FAVV Infovergadering knolcyperus
Bijeenkomst 12 november 2014 ‘Van opvang naar ontwikkeling’ 12 november 2014 Opening.
Woonplatform 28 juni Woonplan – stand van zaken Een overzicht van de 87 concrete acties in uitvoering.
Europees Fonds voor de Meest Behoeftigen (EFMB) Vereisten ()
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
27/10/2016 Medische zorgen bij de politie Opportuniteiten voor uitbesteding, rationalisering en vereenvoudiging DGR.
Infosessie lokaal woonbeleid Sociaal Woonaanbod
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Besturen van de eredienst & Gemeente verhoudingen en verplichtingen
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Rapport evaluatie proactieve flux V.T.
Transcript van de presentatie:

Voorstelling JAARRAPPORT 2012 en PLANNING 2013 AGENTSCHAP INSPECTIE RWO AFDELING TOEZICHT

INHOUD Toezichtactiviteiten Risicoanalyse en planning 2013 Optimalisering werking afdeling Toezicht Toezichtprojecten Vragen

TOEZICHTACTIVITEITEN Activiteiten gestuurd vanuit planning en risicoanalyse Bijwonen bestuursvergaderingen / inspecties : globale informatie

bestuursvergaderingen: - specifieke aandachtspunten / probleem-dossiers / voorstelling visitatierapporten - daling: kennismakingsronde achter de rug inspecties: Inspecties in kader van toezichtsprojecten + opvolgingsinspecties rond inschrijvingsregisters, inschrijving en toewijzing huurwoningen. Huurlasten doorstart 2011. Multidisciplinaire onderzoeken. daling: opstart onderzoeksprojecten + opvolging voorgaande inspecties vanuit Brussel Daling inspecties: onderzoeksprojecten zorgen er voor dat onderzoeken voor een groot stuk vanuit Brussel gebeurden

OVERHEIDSOPDRACHTEN Prioriteit: 159 steekproeven op gunningen SHM’s > 67.000 euro zonder VMSW < 67.000 euro aanstelling ontwerpers 159 steekproeven op gunningen SHM’s 6 beslissingen vernietigd 14 ingebrekestellingen OO 16 ingebrekestelling rapportering Frequente substantiële vaststellingen: gebrek aan concurrentie (ontwerpers, verzekeringen) opsplitsingsproblematiek Sterke stijging steekproeven (83 in 2011) aantal steekproeven te wijten aan MDO’s 1 beroep tegen vernietiging, ingewilligd 4 verweerschriften, 2 gegrond, 2 ongegrond

Administratieve werking en beheer 5 vernietigingen voor onregelmatige toekenning zitpenningen 5 vernietigingen wegens onregelmatige aanwervingsprocedure directeur m.b.t. bezoldiging directeurs: 5 schorsingen (ZV) en 5 vernietigingen => gebrekkige motivering, fin. problemen, exuberante verhoging of 2 verhogingen op zeer korte termijn m.b.t. toekenning managementtoelage: 5 vernietigingen 12 vernietigingen m.b.t. financiële situatie/opdracht dienstwagens, personeel, dienstreizen, … 24 ingebrekestellingen voor (niet) bezorgen (bestuurs-) documenten of (laattijdige) rapportering 4 beroepen mbt loonsverhogingen; 2 ingewilligd. 3 beroepen managementtoelagen, geen ingewilligd.

Toezichtprojecten SHM’s: Interne controle: Inventarisatie interne controleprocedures i.f.v. nieuwe erkenning en beoordeling visitatieraad resultaten: www.rwo.be Rapportering Insturen bijlagen tot de balans afgeschaft: overzicht vergoedingen bestuurders (5bis) overzicht bezoldiging personeel (5ter) Gewijzigde werkwijze: controle op de loonstaten directeurs, presentiegelden + kosten bestuurders => Geen substantiële vaststellingen Resultaten: www.rwo.be Interne controleproject: opgestart eind 2011, focus lag initieel op financiële procedures gelet op de fraudegevoeligheid van een aantal ervan, naderhand ook bevraagd op niet-financiële procedures

- Statutenwijziging Uiterlijk op 30 juni 2012: alle SHM’s modelstatuten aannemen (BVR 04 februari 2011) => 1 schorsing, 10 vernietigingen => 1 ingebrekestelling Voorbeelden vernietigingen: Het betrof beslissingen inzake de stembeperking, de financiële controle door de commissaris/de controlerende vennoten en de opmaak van een staat van activa en passiva die niet ouder is dan drie maanden. 7 beroepen: 4 ingewilligd, 1 deels 2x verweer, telkens onontvankelijk wegens vormvereisten

Financiën en boekhouding Controle op basis van financiële rapportering en financiële inspecties ter plaatse Resultaten onderzoek financiële rapportering Bij SHM’s: 20% opmerkingen => doorgaans aangepast of meegenomen door th’er Bij SVK’s: => bij meerderderheid problemen bij logische en formele controles (opgelijst vr controle ter plaatse) => > 50% stemt niet volledig overeen met proef- en saldibalans resultaten op www.rwo.be Die formele en logische controles zijn onontbeerlijk, aangezien de gegevens die met de financiële rapporteringen worden geleverd gebruikt worden voor de financiële analyse van de SVK-sector.

Financiële inspecties bij 24 SHM’s Vaststellingen: mbt procedures interne controle op financieel vlak: niet (volledig) aanwezig (7) of werkzaamheden stemmen niet overeen met procedures (1/4) Mbt financiële verplichtingen: Groot aantal inbreuken (40%) oorzaak? Nieuwe wetgeving vr boekjaar 2011 Boekhouding niet à jour (2) Vermindering OV niet tijdig terugbetaald (1/3) De criteria voor het voeren van een inspectie: een negatieve rekening-courant (R/C) bij de VMSW op 31/12/2011, een negatieve ratio liquide middelen op zicht- en termijnrekening 2010, een current ratio lager dan 0,5 in 2010 en een negatieve vrije cashflow in 2010.

Financiële analyse SHM’s (boekjaar 2011) Winstgevendheid: 14 SHM’s boekhoudkundig verlies (+4) => Nuance! Nieuw MB Boekhouding: nieuwe waarderingsregels afschrijvingen gebouwen. Vrije Cashflow: 15 SHM’s negatieve vrije cashflow (-3) 2 SHM’s zeer kleine vrije cashflow (idem) Liquiditeit: op 31/12/11: 8 SHM’s liquiditeitsproblemen (+2) Het gebruik van de financiële analyse is vooral gericht op het detecteren van risico’s en afwijkingen zodat mogelijke toekomstige problemen in kaart kunnen worden gebracht. Daarnaast kan een aantal indicatoren uit de analyses gebruikt worden bij de evaluatie van bepaalde beslissingen van bestuursorganen. Tevens zijn de analyses ideale werkinstrumenten om de toezichthouders aan te sturen bij de uitoefening van de inspecties. Bovendien laten de sectoranalyses toe om een gedetailleerd beeld te krijgen van de financiële situatie van de actoren. Van die 14 verlieslijdende SHM’s boekten de helft uitzonderlijke afschrijvingen. Drie van de 7 SHM’s realiseerden een positief resultaat uit de gewone bedrijfsuitoefening. De vrije cashflow geeft aan in welke mate de operationele activiteit van de maatschappij voldoende kasmiddelen genereert om de leninglasten te dragen (kapitaalaflossingen). De vrije cashflow is een zeer belangrijke indicator in de evaluatie van de financiële gezondheid van een maatschappij. Indien die indicator negatief is, is de SHM wellicht structureel financieel ongezond. De liquiditeit geeft aan in welke mate een maatschappij in staat is om aan haar betalingsverplichtingen op korte termijn (o.a. fiscale schulden, RSZ, bezoldigingen aan personeelsleden, facturen aan leveranciers en aflossingen van leningen) te voldoen.

Financiële inspecties bij 8 SVK’s (controleproject) Controle op: Vaststellingen uit financiële rapportering Anomalieën o.b.v. financiële analyse Vaststellingen uit eerdere inspecties Vaststellingen doorgaans het gevolg van gebrekkige kennis vaststellingen werden rechtgezet 1 ingebrekestelling wegens foute verwerking dubieuze debiteuren

Financiële analyse SVK’s (boekjaar 2011) Winstgevendheid: 16 SVK’s boekhoudkundig verlies (+3) 88% negatief resultaat uit verhuuractiviteit (+33%) Liquiditeit: op 31/12/11: 7 SVK’s liquiditeitsproblemen (-1) Huurachterstand: gemiddeld 8,96% (-0,55%)

Sociale verhuring Opvolging bestuursbeslissingen Gestuurd toezicht op basis van risicoprofiel 36 vernietigingen (bv. versnelde toewijzingen, afwijkingen rationele bezetting, foutieve huurprijsberekening, huurlasten… ) 12 ingebrekestellingen Inspecties register en kandidatendossiers => 33 inspecties (17 SHM’s en 16 SVK’s) => 6 ingebrekestellingen - attesteren puntentoekenning - onvoldoende motiveren versnelde toewijzingen - aftoetsen toelatingsvoorwaarden -niet tijdig/correct doorvoeren van aanpassingen kandidatenregister

Project huurreglementering lokale besturen Problemen bij in kaart brengen van woningen 7 inspecties en 8 opvolgingsinspecties Groot aantal inbreuken Weinig vertrouwd met sociale huurreglementering Oorzaken? Beschikken niet over actuele info Klein patrimonium Marginale opdracht in totaal takenpakket resultaten: www.rwo.be

Project huurlasten => 66 inspecties => Vaststellingen: Niet bezorgen jaarlijks overzicht kosten; Onterecht doorrekenen kosten; Foute berekening of verdeling; Foutieve afrekening. Resultaten: www.rwo.be 3 ingebrekestellingen – 1 adm. geldboete Opvolging voorgaande inspecties via notulen: 7 vernietigingen: 5 beroepen ingewilligd

Project huurprijzen Problemen bij geautomatiseerde controles huurprijzen 1 januari nieuwe berekeningswijze Gevolg: Software problemen bij actoren Problemen met rapportering + invulling dr actoren Geautomatiseerde controles gestaakt! Hernomen in inspectieronde ter plaatse in 2013

Project woningkwaliteit – overbezetting 11 dossiers: samenwerking Toezicht – Wooninspectie Acties: kwaliteitsonderzoek van de sociale huurwoning op vraag van Toezicht (2) - advies aan SVK: opzeg hoofdhuurov. + herhuisvesting - advies aan SHM: opzeg huurov. + opstart procedure vrederechter (schade dr huurder)

Project opvolging aanpassingen Intern Huurreglement (IHR) => 05 december 2011: Aanpassingen aan KBSH Aanpassingen aan IHR melden! Algemene bevraging in maart 2012 Vaststellingen: aanpassingen aan IHR gebeurden doorgaans niet! Opmaak en formulering IHR is zeer divers! Voorstel aan VMSW: opmaak type-IHR

Overdrachten, verwervingen en sociale leningen Opvolging bestuursbeslissingen Gerichte analyse op basis van risicoprofiel 3 vernietigingen (bv. niet wederinkopen van een sociale koopwoning, de onvoldoende dekking van het werkgebied met de registers, niet toepassing lokale binding bij toewijzing) Project Intergemeentelijke samenwerkings-verbanden (ISV) Inbreuken en onregelmatigheden bij verkoop sociale kavels. Teruggevorderde infrastructuursubsidies: 189.870,63 euro. Tegen de vernietigingen 1 beroep dat werd ingewilligd

Project sociale koopwoningen SHM’s (15) Onderzoek naar registers, inschrijving, toewijzing en informatieverstrekking aan kandidaten Geen manifeste inbreuken vastgesteld Kandidatendossiers onvolledig bijgehouden Vervolginspecties 2011 (6) : Resultaten: 1 onterechte toewijzing: subsidies teruggevorderd Opmerkingen betreffende structuur en volledigheid registers: aangepast => Resultaten: www.rwo.be

Project sociale kavels SHM’s Controle op registers, inschrijvingen en toewijzingen door SHM’s (4) Verkoopprijzen correct vastgesteld 2 SHM’s onterechte toewijzing: subsidies teruggevorderd Kandidatendossiers vaak onvolledig Informatieverstrekking aan kandidaten: voor verbetering vatbaar => 2012: 31.446,18 euro infrastructuursubsidies teruggevorderd Resultaten: www.rwo.be

(kwartaal-)rapportering door actoren 2012: 16 ingebrekestellingen 3 administratieve geldboetes

Globaal: schorsingen, vernietigingen en ingebrekestellingen

Toezicht op particulieren Alle info over domiciliefraude, taal- en inburgeringsbereidheid, leefbaarheid: www.rwo.be DOMICILIEFRAUDE Resultaten: 40-tal dossiers met adviesvragen 1 ingebrekestelling huurder wegens onrechtmatige bijwoonst: geregulariseerd 3 processen-verbaal: in 2 dossiers bewezen domiciliefraude (KSZ) - opzeg huurov. + vordering geleden huurschade - geen opzeg, wel retroactieve aanpassing huur Doorgestuurd naar parket + oproep om soortgelijke dossiers te melden! + 1 navolgend PV omtrent een dossier opgestart in 2011

Blijvende informatieverstrekking en begeleiding verhuurders Andere acties: Blijvende informatieverstrekking en begeleiding verhuurders Doorspelen van knelpunten aan de afdeling Woonbeleid Samenwerking en/of overleg met andere instanties TAALBEREIDHEID Resultaten: 30 huurders in gebreke gesteld + aangemaand begin 2013: 11 in regel 2 huurders administratieve geldboete Knelpunten: Communicatieproblemen tussen HvN en verhuurders (geen uitwisselingslijnen) Interpretatieproblemen reglementering mbt bevoegdheid tot input data in KBI-databank Bv. verschillende onder hen niet op de hoogte waren van de mogelijkheid om bij mail automatisch in kennis te worden gesteld van een wijziging van de gezinstoestand van een (kandidaat-) huurder. Ze werden dan ook doorverwezen naar de helpdesk van de VMSW en deze informatie werd ook toegevoegd op de website. Een gegevensuitwisseling van het agentschap met nutsbedrijven en distributienetbeheerders wordt alvast ingeschreven in de Vlaamse Wooncode In 2012 werd ook begonnen met een initiatief om mogelijke gesprekspartners die worden geconfronteerd met domiciliefraude of een daaraan gekoppelde vorm van fraude op te lijsten en er enkele te contacteren. Zo werd de heer John Crombez, staatssecretaris voor de bestrijding van de sociale en fiscale fraude, tijdens het voorjaar 2012 door de administrateur-generaal van het agentschap Inspectie RWO aangeschreven met het verzoek om over een aantal aangelegenheden samen te zitten, met inbegrip van sociale fraude. De staatssecretaris liet daarop weten dat een uitnodiging voor een gesprek zou volgen. Eind 2012 ontving het agentschap omtrent deze problematiek een brief van de minister van Wonen met de vraag een dossier voor te bereiden met het oog op een gecoördineerde aanpak van fraudebestrijding door verschillende belanghebbende overheden. In dat verband zou door het agentschap Wonen-Vlaanderen worden nagegaan welke mogelijke wettelijke pistes kunnen worden gevolgd voor uitwisseling van informatie tussen actoren en andere instanties zonder in het gedrang te komen met de privacy-wetgeving.

INBURGERINGSBEREIDHEID Overleg met agentschap Binnenlands Bestuur – afdeling Inburgering: Eveneens bevoegd voor het opleggen van administratieve sancties Non bis in idem! Werkafspraken: www.rwo.be RENOVATIEPREMIE Doel: Controle ter plaatse of de werken die in aanmerking werden genomen voor de toekenning van de renovatiepremie effectief werden uitgevoerd én de materialen effectief werden gebruikt Resultaten: 2012: controle van 50 dossiers d.m.v. onderzoek ter plaatse: slechts één inbreuk (werken nog niet uitgevoerd) => resultaten doorgestuurd aan Wonen-Vlaanderen

Maatregelen, boetes, invorderingen Soc. Woonactoren: Verweer – adm. boete: comité B 12 behandelde verweerschriften 5 administratieve geldboetes 3 voor niet of niet tijdige rapportering 1 voor niet (tijdige) afrekening huurlasten 1 voor het niet terugvorderen van ten onrechte uitgekeerde vergoedingen aan een voorzitter Terug- en invordering van subsidies Foutieve aanwending huursubsidie dr SVK: Wonen Vlaanderen Teveel ontvangen huursubsidies SVK: 3.450,60 euro controle op verkoop sociale kavels: 221.316,81 euro Comité B verstrekt advies aan de toezichthouder voor het opleggen van een administratieve geldboete

Particulieren: Geen administratieve maatregelen 1 administratieve geldboete wegens niet naleven huurdersverplichtingen taalbereidheid: 501 euro (2X huurprijs) Terug- en invordering tegemoetkomingen: Miskenning voorwaarden toekenning huursubsidie 2012: 25 dwangbevelen uitgevaardigd Sinds 2007: 882.929,07 euro ingevorderd 286.690,42 euro terugbetaald (met inbegrip van wettelijke interesten) Vaak gaat het om moeilijk invorderbare bedragen omdat de betrokkenen onvermogend zijn, in schuldbemiddeling zitten, naar het buitenland vertrokken zijn, enz. Tot begin 2013 werd daarvan toch nog 286.690,42 euro (weliswaar met inbegrip van wettelijke interesten) door de schuldenaars daadwerkelijk terugbetaald.

Klachten, verhaal kandidaat-huurders 123 klachten – stijging 33% 53% onontvankelijk (eerst richten tot actor) 12% ontvankelijk en gegrond Stijging voornamelijk mbt huurlasten, domiciliefraude en woningaanvragen 151 verhalen 15 nt ontvankelijk, 32 gegrond merendeel: schrapping uit kandidatenregister (113) De stijging situeert zich vooral op drie domeinen: huurlasten, domiciliefraude en woningaanvragen. In 2012 heeft de afdeling Toezicht een inspectieronde bij de sociale huisvestingsmaatschappijen uitgevoerd m.b.t. de huurlasten. Die specifieke aandacht voor het thema, in combinatie met de talrijke wijzigingen en herberekeningen die de SHM’s na afloop dienden uit te voeren, is allicht de reden voor de sterke stijging van klachten m.b.t. huurlasten.

Risicoanalyse en planning 2013 Toelichting 29 mei 2013

Risicoanalyse: waarom? Tweeledige risicoanalyse: Toezichtdomeinen Actoren Prioritaire domeinen Meerjarenplanning - toezichtprojecten Jaarplanning: risicoanalyse per actor Profielschets Toevoegen globaal profiel Planning 2013

Risicoanalyse: waarom? Groot aantal actoren & domeinen Risicoanalyse: waarom?

Risicoanalyse: waarom? Beperkt aantal mensen 37,4 VTE 15 toezichthouders 37,4 VTE (42 personeelsleden waarvan 15 toezichthouders) Niet 100% inzetbaar voor toezicht: ook coördinerende, leidinggevende, logistieke, organisatorische taken Risicoanalyse: waarom?

Risicoanalyse: waarom? Prioriteiten bepalen In relatie tot doelstellingen: Woonbeleid Agentschap Afdeling Risicoanalyse: waarom?

2-ledige risicoanalyse Risicoanalyse toezichtdomeinen: in kaart brengen van doel en werkterrein toezicht: waarom toezicht? (wettelijk kader - doelstellingen) toezicht op wie en wat?  particulieren, actoren: financiering, structuur, activiteiten en processen Risicoanalyse actoren: Waar welke toezichtacties (eerst) uitvoeren? 2-ledige risicoanalyse

Risicoanalyse domeinen Doelstellingen toezicht Recht op wonen mee garanderen Beschikbaarheid woningen Betaalbaarheid Kwaliteit woningen Leefbaarheid omgeving Bijzondere aandacht voor kwetsbare groepen Inbedding in lokaal woonbeleid Doelmatige en efficiënte aanwending middelen: Performantie en verantwoordelijke autonomie actoren (behoorlijk bestuur) Bestrijding wanbeheer en fraude Doelmatige aanwending subsidies (particulieren en actoren) Risicoanalyse domeinen

Risicoanalyse domeinen Risicobepaling: Kans inbreuk x impact = inherent risico bestaand toezicht = residueel risico Prioriteitenbepaling: Conform beleidsprioriteiten Risicoanalyse domeinen

Prioritaire domeinen particulieren klanten interne werking actoren verhuring overdrachten leningen overheidsopdrachten verwervingen admin org. & bestuur financieel beheer Sociale huurders Renovatiepremies toewijzingen en inschrijvingen huurprijzen huurlasten woningkwaliteit, leegstand verkoopprijzen toewijzingen bouwvolumenormen verkoop huurwoningen gunningen   wederinkopen bestuur interne controle rapportering  boekhouding informatie register kandidaat-huurders kavels koopwoningen Prioritaire domeinen

Bepalen mogelijke toezichtacties per prioritair domein: Steekproeven Brussel Inspecties Onderzoek vergaderdocumenten / beslissingen Bijwonen vergaderingen Multidisciplinair onderzoek Opvolgingsacties  Toezichtprojecten (binnendiensten + toezichthouders) Meerjarenplanning

Jaarplanning Vraag-gestuurde controles: Risico-gestuurde controles: Klachten, verhalen, beroepen, verzoeken minister,… Risico-gestuurde controles: Risicoanalyse per actor Jaarplanning

Risicoanalyse actoren - doel Toezichtacties gericht plannen: Selectie prioritaire actoren voor projecten Extra toezichtacties Multidisciplinaire onderzoeken Risicoanalyse actoren - doel

Risicoanalyse actoren Resultaat Overzicht (prioritair) op te volgen actoren + domeinen per actor: Excel Motivering toegekende risicoprofielen: profielschets Risicoanalyse actoren

Risicoanalyse actoren Profielschets I: Organisatie: structuur, bestuur, procedures II: Werking: cijfers vb. financiële ratio’s, # woningen, # gunningen: vanaf 2013 III: Toezicht: uitgevoerde controles, kwalificatie vaststellingen  risicoprofiel per toezichtdomein Risicoanalyse actoren

Risicoprofielen per domein

Profielschets Voor elke actor per domein: Controles? Nee  profiel: nvt, laag of onbepaald (onbepaald => actie plannen) Ja  inbreuken / problemen? Nee  profiel: normaal Ja  kwalificatie inbreuken Profielschets

Profielschets Kwalificatie inbreuken: 3 categorieën: Rechten doelgroep ernstig geschaad Financiële middelen niet correct aangewend / wanbeheer Bewust verhinderen toezicht Ernstige inbreuk of herhaling  ingebrekestelling Normering inbreuken: Score: 1 tot 10 Beoordeling: licht – niet substantieel – substantieel – zwaar Verzachtende / verzwarende omstandigheden Eindoordeel per domein: normaal, gemiddeld, hoog of zeer hoog Profielschets

Profielschets Toevoegen globaal risicoprofiel (categorie) Na evaluatie door toezichthouder Op basis van risicoprofielen per domein Formule (nog te evalueren) Profielschets

Planning 2013 Opmaak actieplannen toezichthouders Inpassen actieplannen in toezichtprojecten: Prioritaire actoren Timing – onderzoek haalbaarheid Extra acties? toezichthouders binnendiensten Multidisciplinaire onderzoeken? (globaal profiel “1”) Categorie “1” met huidige formule: 3 EKM: Ieder Zijn Huis Dendermonde / Krediet voor Eigen Heerd Ronse / Fraternitas Tienen 10 SHM: Sociale Bouwmij. Schelle / Inter-Vilvoordse Mij. voor Huisvesting / t 'Heist Best / Goedkope Woning Kortrijk / WoninGent / CVBA Merelbeekse Sociale Woningen / De Nieuwe Haard Ronse / Kleine Landeigendom Tongeren / Sociale bouw- en kredietmij. Arrondissement Dendermonde / Het Volk 3 SVK: SVK het Sas Sint-Job-in't Goor / SVK Destelbergen Destelbergen / SVK Noord-Limburg Neerpelt 1 HO: Huurderssyndicaat Hasselt Planning 2013

Planning 2013 Planning op hoofdlijnen Concretisering in de loop van het jaar - in projectgroepen - a.d.h.v. planningen van de cellen en - actieplannen toezichthouders Dynamisch proces - vaststellingen - wijzigende kwantitatieve elementen Planning 2013

2 luiken Optimalisering werking Eigenlijke projecten Planning 2013

Optimalisering werking Blijven goed doen met minder personeel Afdeling - Op 1/1/2013 : 14 TH en 27 intern - 37,4 FTE Agentschap - Tegen medio 2014 van 143 tot 137 Optimalisering werking

Optimalisering werking Een nieuwe webapplicatie Van accesdatabank naar webapplicatie Introductie sharepoint : onderlinge uitwisseling documenten en rapportering door actoren faciliteren Optimalisering werking

Optimalisering werking Eigen website www.rwo.be = doorklik-website Communiceren via eigen website Communicatiebeleid optimaliseren Optimalisering werking

Optimalisering werking Expertise en bedrijfscontinuïteit Steeds meer verwachtingen in uiteenlopende domeinen Omvangrijk opleidingsprogramma Hertekening organisatiestructuur Optimalisering werking

Optimalisering werking Netwerking CDBC IAVA OCMW’s en lokale politiediensten Agentschap Binnenlands Bestuur Optimalisering werking

Optimalisering werking Planning 2013 Prioritaire domeinen opnieuw geëvalueerd Bijgestuurd als gevolg van - gewijzigde omstandigheden - gewijzigde wetgeving - resultaten vorige controleacties Optimalisering werking

Optimalisering werking Risicoanalyse Opnieuw opgemaakt Rekening houdend met nieuwe gegevens 2012 Nagaan bij welke actoren en op welke domeinen prioritair acties te plannen Optimalisering werking

Optimalisering werking Objectiviteit en efficiëntie Planning is geen keurslijf maar richtsnoer Middel om objectiviteit en efficiënt te waarborgen Ad hoc opdrachten doorkruisen de planning Optimalisering werking

Inschrijven kandidaat-huurders en toewijzen huurwoningen Opvolging inspecties bij SHM’s,SVK’s, VWF en lokale besturen Lokale besturen waar nog geen inspectie plaatsvond Toezichtprojecten

Huurprijzen en huurlasten Huurprijsberekening en onderliggende attesten - steekproefsgewijs Opvolging huurlasten bij SHM’s Toezichtprojecten

Toezichtprojecten Inschrijving en toewijzing koopwoningen en kavels Verkoopprijzen koopwoningen en kavels Verplichtingen kopers Toezichtprojecten

Toezichtprojecten Sociale leningen EKM’s – toekenningsvoorwaarden VWF – toekenningsvoorwaarden en hypothecair beheerssysteem VMSW – toekenningsvoorwaarden Toezichtprojecten

Toezichtprojecten Rapportering Termijnen Volledigheid en correctheid notulen Motivering op basis van feitelijke en juridische overwegingen Toezichtprojecten

Toezichtprojecten Financieel beheer Evaluatie inhoud en methodiek vorige inspectieronde Nieuwe reeks financiële inspecties bij SHM’s en SVK’s Toezichtprojecten

Toezichtprojecten Interne controle Inventarisatie interne controlemaatregelen en nazicht procedures SHM’s en erkende huurdiensten Toezichtprojecten

Toezichtprojecten Sociale huurders Bestrijding domiciliefraude Behandeling inbreuken leefbaarheid/burenhinder Toezichtprojecten

Multidisciplinaire onderzoeken Noodzaak blijkt uit risicoanalyse Concrete aanpak in actieplan Eventueel beroep op externe experten of IAVA Rapport aan Minister en visitatieraad Toezichtprojecten

Vragen?