De Ark volop in beweging!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Ouderavond 7 november Inspectierapport en verbeterplan
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Welkom in groep 8.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Informatieavond 22 april 2013
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Wat weet de leerkracht van uw kind?
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Wat gaan we doen ? Leerlingenzorg? Iets nieuws? Of……weer hetzelfde….?
WELKOM. Welkom op de algemene informatie-avond Van de St. Josephschool Even voorstellen:Managementteam en Zorg Manon van Druten bovenbouwteamleider Rachel.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Welkom in groep.
De koers van de St. Josephschool
Welkom.
Opbrengstgericht werken
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Begeleiding van kinderen met zorg
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Kennisgroep Kwaliteit 1 maart 2013 info Q op bovenschools niveau.
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
1-zorgroute in school bs Edith Stein MR Ouderkamer
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
WELKOM.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL In het kader van de wet Passend Onderwijs de Baas Coaching en Advisering (BCA)1.
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Pass’t Montessorionderwijs ?
Welkom!.
Welkom. Even voorstellen. Wie is Silvo Steenkamer?
Basisschool ‘t Heuvelke
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
MKVS meer dan een kindvolgsysteem
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
AUDITRAPPORT BREDEROCOLLEGE
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
en het leerlingvolgsysteem
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Informatiebijeenkomst Overstap Primair onderwijs - Voortgezet onderwijs 12 september 2016.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Informatiebijeenkomst Overstap
Welkom.
Informatiebijeenkomst Overstap
Primair Onderwijs naar Voortgezet Onderwijs
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
OP WEG NAAR HET VOORTGEZET ONDERWIJS (VO)
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Hoe volgen wij onze kinderen?
Transcript van de presentatie:

De Ark volop in beweging!

Inspectiebezoek 2009 Regulier bezoek Gesprekken met waarnemende directie, Intern Begeleiders en teamleden. Klassenbezoeken afgelegd waarbij nadruk lag op vakgebieden taal / lezen en de taakgerichtheid van leerlingen. Conclusie inspectie: zwakke school.

Wat is positief? Eindopbrengsten zijn voldoende Het is duidelijk dat de school werkt aan vernieuwingen Het team heeft zich met verve ingezet om de school draaiende te houden Mate waarin leraren problemen signaleren is duidelijk toegenomen Er worden meer gevarieerde werkvormen gehanteerd waardoor leerlingen beter betrokken zijn bij de les

Invullen kwaliteitskaarten heeft geleid tot meer zicht op de onderwijskwaliteit Kwaliteit van het didactisch handelen is voldoende Actieve betrokkenheid van de leerlingen heeft zich verbeterd Individuele zorgleerlingen worden aan de hand van toetsgegevens goed gesignaleerd

Wat is negatief? T.a.v. onderwijs De afgelopen jaren heeft De Ark een stevige schoolleiding gemist, die processen en veranderingen doelmatig heeft aangestuurd. Duidelijke verschillen tussen de werkwijze van de leraren. Onvoldoende afstemming op verschillende onderwijsbehoeften. Leerstofaanbod (m.n. taal / lezen) sluit onvoldoende op elkaar aan.

T.a.v. toetsing Gegevens van toetsen worden onvoldoende benut. Toetsgegevens worden niet voldoende inhoudelijk geanalyseerd om af te kunnen stemmen op de onderwijsbehoefte. Geen samenhangend systeem van instrumenten en procedures voor het volgen van de prestaties en de ontwikkeling.

T.a.v. leerlingenzorg Vaste criteria voor het vaststellen van leerlingen die ondersteuning nodig hebben ontbreken. Begeleiding van zorgleerlingen is niet planmatig en onvoldoende effectief. Handelingsplannen zijn niet concreet genoeg, onduidelijk of begeleiding buiten en in de klas op elkaar aansluiten.

Extra begeleiding wordt overwegend buiten de klas gegeven waarvoor onvoldoende capaciteit. Niet alle leerlingen die voor extra zorg in aanmerking komen, krijgen gespecialiseerde hulp. De resultaten van de leerlingen met een eigen leertraject worden als onvoldoende beoordeeld.

En toen…… De nieuwe directie heeft in september 2009 een Plan van Aanpak ontwikkeld.

Plan van Aanpak T.a.v. onderwijs Taalmethode: de school werkt m.i.v. schooljaar 2009 / 2010 in groep 4 t/m 8 met Taal Actief 3 en in groep 1 en 2 met Kleuterplein. Deze methodes passen goed bij de schoolpopulatie, sluiten aan op de methode voor aanvankelijk lezen en sluiten aan bij een leerstofjaarklassensysteem met mogelijkheden voor werken op verschillende niveaus. De invoering van Taal Actief 3 en Kleuterplein wordt begeleid door Eduniek.

Voortgezet technisch lezen: m.i.v schooljaar 2009/2010 werkt de school met de leesmethode Estafette. Deze methode speelt in op onderlinge niveauverschillen en biedt leerkrachten handreikingen om hier goed bij aan te sluiten zodat leerlingen in staat zijn om te groeien in hun leesniveau. De invoering van Estafette wordt begeleid door Eduniek. De school neemt deel aan een taalleesverbetertraject van de PO- raad.

Afstemming / groepsplannen Leerkrachten zijn eind schooljaar 2009 / 2010 in staat hun onderwijs af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van hun leerlingen. Leerkrachten zijn in staat om een groepsoverzicht en groepsplan op te stellen, wat voldoende duidelijk is om leerlingen te clusteren op niveau / onderwijsbehoeften en daar het onderwijs op af te stemmen. Training van de leerkrachten wordt verzorgd door het opleidingscentrum van de Hogeschool Marnix in samenspraak met het Samenwerkingsverband PC Eemland.

T.a.v. toetsing Opbrengsten: er wordt een toetskalender opgesteld waarin methode onafhankelijke toetsen een plek hebben. Deze toetsen geven de mogelijkheid om in het midden en aan het eind van het jaar de opbrengsten vast te leggen. De gegevens van deze toetsen worden gebruikt om het lesprogramma af te stemmen opdat de doelen behaald worden.

Digitaal leerlingvolgsysteem: de school werkt met een digitaal leerlingvolgsysteem (Parnyssys) om de ontwikkeling van de leerlingen beter in kaart te brengen. Leerkrachten voeren toetsgegevens in, maken hulpplannen. Deze gegevens geven tevens de mogelijkheid om trends te ontdekken.

T.a.v. leerlingenzorg Aanstellen zorgcoördinator: de adjunct-directeur (afgestudeerd orthopedagoog) gaat de leerlingen zorg aansturen en coördineren. Zij onderhoudt contacten met de IB-ers, organiseert groepsbesprekingen, adviseert in het plegen van interventies en informeert de directeur over de stand van zaken in de leerlingenzorg.

Leerlingen met leer-/ontwikkelingsachterstand: de school ontwikkelt een stappenplan waarin beschreven staat welke procedure gevolgd wordt wanneer een kind een leer-/ ontwikkelingsachterstand heeft opgelopen. In dit stappenplan wordt tevens gekeken naar de minimale einddoelen die de betreffende leerling dient te behalen.

T.a.v. de schoolleiding: De directeur en de adjunct-directeur zijn in staat om de schoolontwikkeling, die nodig is n.a.v. het inspectiebezoek, aan te sturen. Zij zijn in staat om processen te bewaken en te borgen. De directie volgt de opleiding Directeur Primair Onderwijs bij Penta Nova en hoopt in juni 2010 het diploma te behalen.

September 2010 is De Ark geen ‘zwakke’ school meer!! Ons doel September 2010 is De Ark geen ‘zwakke’ school meer!!