Koersplan 2018 - 2022.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sturen op delen = vermenigvuldigen
Advertisements

Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Realisatie kindcentrum
Introductiebijeenkomst
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Innovatie en stakeholders in VO
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Titel: Groeiproces de Ceder.
De kracht van het onderwijs is de leerkracht De directeur maakt het verschil, positief of negatief Koos van den IJssel Richard Berenschot.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
Maatschappelijk Aanbesteden
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Basisschool De Driesprong
Communicatie met ouders
De cultuur van MBO College Zuid
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Ambassadeurs 28 augustus 2014 Agenda Mededelingen De organische organisatie Wvttk /rondvraag.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Introductieavond voor bestuursleden Beleidsvorming binnen een Scoutinggroep.
Nintes Jan Willem Weck directeur-generaal voor de Algemene Bestuursdienst.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Koersplan - Geloof in de toekomst. Storytelling als innerlijk kompas De stichting hanteert het verhaal van Springmuis voor draagvlak en gemeenschappelijke.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
HELP! Beren op de omgevingsweg
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Informatieavond 15 november 2017
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Leiding geven aan school ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Medezeggenschap bij De Eshoek
De collectieve ambitie
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Ontwikkeling, wij als EBS
Heb jij ballen voor scrummen?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Een lerende en adaptieve organisatie
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Koersplan 2018 - 2022

De 2 belangrijkste vragen… Wat voor organisatie willen we zijn? En welke cultuur past daarbij? De basis hiervoor vormen de kernwaarden

Resultaat: We kiezen voor een koers ipv strategisch beleidsplan. We zien de ontwikkelingen in de (beide) stichting(en) niet als statisch, maar als dynamisch. We maken samen een ontdekkingsreis, waarbij we nieuwsgierig zijn, alert en open staan voor verwondering. We hebben elkaar nodig, we werken vanuit vertrouwen en professionaliteit samen. We maken de reis samen, niemand staat aan de kant, iedereen doet mee. Als het nodig is, durven we keuzes te maken, de reis is een avontuur.

Waarom willen we een gezamenlijke koers? Een koers geeft gezamenlijk richting. Het geeft duidelijkheid op het Waarom en het Wat. Het geeft ruimte voor de scholen op het Hoe. Een koers bevat kaders t.b.v. planning en verantwoording. Afspraken met het bevoegd gezag. Vooruitkijken, terugkijken, aanpassen en even pas op de plaats wanneer nodig. Van belang i.r.t. de inspectie (Nieuw toezichtskader). Een gezamenlijke koers geeft uiting aan het bestaansrecht van het collectief. Door een gezamenlijke koers ben je beter in staat in te spelen op de complexiteit van deze tijd.

“Durf jezelf te zijn!” Hoe noemen we het? We kiezen heel bewust voor een Koersplan. Wie kiezen voor: “Wat werkt” in plaats van controle en “Angst”. Vernieuwend in plaats van “oud denken”. Werken vanuit vertrouwen en professionaliteit. Breed draagvlak, iedereen doet ertoe en iedereen doet mee! Motto: “Durf jezelf te zijn!”

Vorm Wat niet: Geen dik beleidsdocument. Dat werkt niet. Past in het “oude” denken. Weinig tot geen gewenst resultaat. Maar wel: Een poster met richting! Stip op de horizon middels strategische thema’s. Dynamisch, jaarlijks evalueren en aanpassen als dat nodig is. 1 plan, 2 varianten (SKOK&ICBO).

Strategische thema’s worden vastgesteld door bestuur en directie. Gezamenlijk verfijnen van de strategische thema’s met de MT’s van de 5 scholen. Concretiseren van de thema’s in de schoolplannen. Uitwerken van de thema’s in jaarplannen. Autonomie en ruimte voor de scholen in de uitwerking van het schoolplan en de jaarplannen (Hoe). Schoolplannen en jaarplannen uitwerken op schoolniveau. Moderne vormgeving middels drie A3-tjes (Koersplan, schoolplan, jaarplan). Lange termijn richting. Korte termijn accenten.

Taal en samenhang Strategieontwikkeling vraagt om duidelijke en samenhangende taal. Hoe verhoudt de bestuurlijke verantwoordelijkheid zich t.o.v. de school? Wie doet wat en in welke geest?

De 5 strategische thema’s Motto: “Durf jezelf te zijn!” Door: Leren jezelf te zijn! Leren met de beste leerkrachten! Leren in een professionele cultuur! Leren in de maatschappij! Leren vanuit een eigen(zinnig) profiel!

Leren jezelf te zijn! Leerlingen die in Uithoorn op een van de 5 scholen hebben gezeten, hebben een streepje voor. De scholen zijn elk op hun eigen manier de beste! Op de scholen wordt kwaliteit geleverd en worden leerlingen uitgedaagd de beste versie van zichzelf te zijn. Ze krijgen optimale kansen, leren wie ze zijn en durven keuzes te maken! Leren met de beste leerkrachten! De leerkracht doet ertoe! Binnen de scholen werken zelfbewuste en vakbekwame leerkrachten, waarbij trots, passie en plezier in het vak centraal staat. Leerkracht zijn is een vak, een ambacht. Basisbekwaamheid is de basis, maar zeker niet de eindbestemming. Leerkrachten blijven hun eigen talenten ontwikkelen vanuit trots, passie en plezier. Leren in een professionele cultuur! Lesgeven is een teamsport, waarbij het gaat om passie en vakmanschap. De directeur geeft leiding aan professionele lerende teams. De directeur doet ertoe! Door zijn leiding groeit de professionele cultuur binnen de scholen, waarbinnen het fijn werken is.

Leren in de maatschappij! Leerlingen leren in verbinding met hun omgeving. De 5 scholen staan midden in de maatschappij en werken nauw samen met partners die ertoe doen. De scholen durven keuzes te maken en professionele grenzen aan te geven als het gaat om educatief partnerschap. Leren vanuit een eigen(zinnig) profiel De 5 scholen staan regionaal bekend, niet alleen om hun hoge resultaten en kwaliteit, maar belangrijker, om hun ambitie, innovatie en hun unieke profiel. Elke school is een onderscheidend, eigen(zinnig) en aansprekend merk. Dit profiel vormt de basis waaruit keuzes gemaakt worden.

Met de beste leerkrachten! In een professionele cultuur! Dus: Leren jezelf te zijn! Met de beste leerkrachten! In een professionele cultuur! In verbinding met de maatschappij! Vanuit een eigen(zinnig) profiel!

Waarom kernwaarden? Kernwaarden zorgen er voor dat de collectiviteit (gemeenschappelijkheid) wordt versterkt. Daarnaast willen we de eigenheid van scholen een impuls geven. Vier gemeenschappelijke kernwaarden (zie pagina hierna) passen bij de wens om het collectief te versterken. Aanvullend daarop formuleren de scholen twee of drie aanvullende kernwaarden die passen bij het eigen karakter van de school. Kernwaarden van een bestuur hebben een cultuurvormende functie. Hoe gaan we met elkaar om. Op het niveau van de school hebben kernwaarden ook een (aanzuigende) functie naar ouders toe. Hiertoe formuleren de scholen enkele aanvullende kernwaarden die deze rol vervullen. Scholen geven verder betekenis aan de kernwaarden: wat is de betekenis hiervan voor ons en wat betekent dit voor hoe we het leren vormgeven, hoe we met elkaar om gaan etc.

Onze kernwaarden, een vertrekpunt Betrokkenheid Positi-viteit TOEWIJDING PASSIE BEVLOGENHEID Samen-werken Nieuwsgierig Samen maken we de school Respectvolle omgang met elkaar VERTROUWEN AANDACHT RESPECT Keuzevrijheid Oprechtheid Vragen stellen Autonomie (balans) Gezien worden AUTONOMIE (4) RUIMTE AUTHENTICITET Gedeelde verantwoordelijkheid Pro-actief Jezelf zijn DURF MOED ANDERS ZIJN Verbinding Lef (2) Uitblinken Kritisch zijn Doen! Begrenzen (2) Daadkracht

Onze stichting kernwaarden: AANDACHT “Alles wat je aandacht geeft groeit!” We zijn oprecht geïnteresseerd en nieuwsgierig in kinderen, ouders en elkaar. We dragen zorg voor eenieder binnen de organisatie die dat nodig heeft. Voor onze leerlingen betekent dit dat zij onderwijs krijgen van leerkrachten die de kinderen zien en horen. BEVLOGEN We zijn bevlogen en werken vanuit passie. Onderwijs zit in ons hart! Vanuit bevlogenheid geven wij inhoud aan ons vak. We blijven ons ontwikkelen, staan niet stil en blijven nieuwsgierig naar elkaars drijfveren, interesses en kwaliteiten. Voor onze leerlingen betekent dit dat wij het beste onderwijs aanbieden in een veilige en warme omgeving. VERTROUWEN Samen maken we de school en vertrouwen is het fundament onder iedere vorm van (werk)relatie. Vertrouwen hebben in leerlingen, in jezelf, in de toekomst, in elkaar en hoge verwachtingen (ambitie) zorgen ervoor dat we het beste in elkaar naar boven halen. Onze leerlingen krijgen onderwijs waarbij zij eigen verantwoordelijkheid leren en mogen dragen. EIGENHEID Scholen, medewerkers en leerlingen zijn het sterkst als ze de ruimte krijgen om zichzelf te zijn. Het is voor ons vanzelfsprekend dat ieder deze ruimte benut vanuit eigen verantwoordelijkheid en in balans met het geheel. We tonen daarbij lef om van de gebaande paden af te wijken. De verschillen die daardoor naar voren komen koesteren we. Iedereen is uniek, we kijken naar kansen en mogelijkheden en stimuleren de persoonlijk ontwikkeling van een ieder. School specifieke kernwaarden: … …

Wat vinden jullie ervan? Vragen? Reacties? Wat vinden jullie ervan?