Afdeling welzijn A. Morssinkhof A. Manders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
Advertisements

DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) NAAMBert Holman DATUMoktober 2006 PLAATSAmsterdam.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Veranderingen in de zorg
Dorpspunt Godlinze Lisette Stuut, SW&D
KBO BUDEL – 25 maart 2014 Oog voor elkaar! In Cranendonck doen we
Gevolgen AWBZ Pakketmaatregelen Pakketmaatregelen Nieuwe MEE dienst.
Nieuwe Wmo – Platform VO
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
Het Wmo loket 7 februari 2007 Floor Kaspers. De achtergrond van de Wmo Motto: Meedoen Decentraliseren Financieel: AWBZ.
De Wet maatschappelijke ondersteuning NAAM Bert Holman DATUM februari PLAATS Eindhoven.
Zorgcoöperatie Hoogeloon. “Werk maken van ondersteuning” Over de relatie tussen WMO en WWB SRE, PSW en PRVMZ Carlton De Brug 5 oktober 2006 Zorgcoöperatie.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Gemeenten, Wmo en GGZ Bob van der Meijden VNG 9 februari 2006.
Zorg nieuwe stijl.
‘Meer zicht, beter gericht’
De gemeente zorgt ervoor
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
Bijpraten over de Wmo
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
Het nieuwe Sociaal Domein
Gemeente Ede.
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Publieke Zaak Publieke Zaak. WELKOM DEELNEMERS BIJEENKOMST 11 MAART 2011.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
WMO, Een deugd voor de jeugd?? Mini-conferentie voor Alumni Sociale Studies Donderdag 24 mei 2007.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning 24 mei Hoe het was… Welzijnswet Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg) Aantal subsidieregelingen uit.
De WMO…, toch nog beter dan verwacht? Hans kuijpers 24 mei 2007.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Wmo zorg & ondersteuning in 2015.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Organisatie van de hulpverlening bijeenkomst 2. Jeugdzorg de nieuwe wet op de jeugdzorg.
Onderzoek op basis van de Waarstaatjegemeente Burgerpeiling Waarom ‘meedoen’ niet voor iedereen vanzelf gaat Eric de Kruik.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Inwonersplein Assen Janine Rinsampessy en Reinald Lijster.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1.Kernpunten Wmo voor wat betreft voorzieningen voor zelfredzaamheid en participatie; 2.Wat zijn de aandachtspunten bij belangenbehartiging voor cliënten.
Welkom! Ledenvergadering ChristenUnie De Marne 9 november 2011.
Indicaties Wmo Het wat, waarom en hoe van indicatiestelling Wmo.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Waarom?  Sociale Agenda De Sociale Agenda  Uitgaan van Maatschappelijke Vraagstukken i.p.v. alleen wet- en regelgeving  Transities.
OPZET Presentatie Achtergrond decentralisaties Wat verandert er in de WMO en zorg Wat gebeurt er nog meer in de gemeente Wat betekent dit voor Brielle.
Regel je zaken goed, voor iedereen (voorbeeld: bouwen voor jong en oud)
Financiering van de zorg
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Het buurthuis als ontmoetingsplek
Bijlagen factsheet In voor Zorg
Persoonsgerichte zorg
MEE maakt meedoen mogelijk
De Wmo, de CRvB en Mensenrechten
Stand van zaken 25 Oktober 2013
Bijeenkomst in Gastel 28 mei Bijeenkomst in Gastel 28 mei 2018.
WELKOM! 16 maart 2017.
Wmo beleid in de Drechtsteden
ISociaal Programma gericht op stroomlijning van informatievoorziening van het sociaal domein om de inwoner sneller aan een passende oplossing te helpen.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Afdeling welzijn A. Morssinkhof A. Manders Wmo verantwoording 2008 Afdeling welzijn A. Morssinkhof A. Manders 2007 is dus niet meegenomen!!!!!!!!!!!!!!!!!! Als daar vragen over komen, kunnen we daar alsnog op ingaan.

Doel en onderzoeken Doel: iedereen in de samenleving kan deelnemen aan maatschappelijk verkeer Onderzoeken: Belevingsonderzoek onder inwoners Klanttevredenheidsonderzoek individuele voorzieningen Basisgegevens via benchmark Doel: iedereen kan deelnemen aan maatschappelijk verkeer. Dus: burgers centraal Dus: tevredenheidsonderzoeken Basisgegevens: niet alleen ter vergelijking met andere gemeenten, maar ook voor verkrijging basisgegevens voor VWS. Soms inhoudelijk afwijkend, maar op onderdelen ook obv systematiek vragenlijst (bijv. geen beleid toegankelijkheid: score is nul)

Basisgegevens Uitgedrukt in thermometers Algehele score: Geeft inzicht in ‘score’ ten opzichte van andere gemeenten Vandaag ook het verhaal achter de cijfers Algehele score: 2008 Landerd 64%, gemiddelde was 69% Verhaal achter de cijfers wordt op onderdelen toegelicht Benchmarkcijfer Landerd lager dan gemiddeld. Toelichting volgt in deze presentatie, met het verhaal achter de cijfers. Stijging 2008 ten opzichte van 2007 vooral a.g.v. start tevredenheidsonderzoeken 2008

Basisbenchmark per onderdeel Participatie: Landerd 67%, gemiddeld 71% Beleidsparticipatie: Aantal ingezette doelgroepen en intensiteit → vooral mensen met beperkingen / individuele voorzieningen Aantal ingezette participatiemethoden → geen cliëntenraad, dorpsraden, buurtbeheer Maatschappelijke participatie: Arbeidsparticipatie en thuiswonende 75-plussers gemiddeld Algehele score van 64% is gebaseerd op onderliggende scores voor verschillende onderdelen.

Basisbenchmark per onderdeel Leefbaarheid: Landerd 58%, gemiddeld 64% Geen woonzorgzones benoemd in beleid Geen buurtbemiddeling, bevorderen van burgerplatforms en burgerparticipatie bij lokale activiteiten etc. Oordeel inwoners fysieke en sociale kwaliteit leefomgeving boven gemiddelde

Basisbenchmark per onderdeel Jeugd: Landerd 75%, gemiddeld 71% Handhaving leerplicht Aanwezige ondersteuningsaanbod Aanwezige ondersteuningsaanbod naar eigen oordeel voldoende op alle deelterreinen (cb, jgz, informatie en advies, signalering, toeleiding naar hulp en zorg, licht pedagogische zorg, zorgcoördinatie)

Basisbenchmark per onderdeel Loket: Landerd 81%, gemiddeld 71% Volledig beeld van aantal vragen, aanvragen en ondersteuning cliënten Veel faciliteiten binnen Landerd voor bieden van cliëntondersteuning Voorbeelden faciliteiten cliëntondersteuning: vraagverheldering, verwijzing naar CIZ/MEE/Rigom/etc., hulp bij klachten/bezwaar, monitoring externe dienstverlening, voorlichting geven in groepen

Basisbenchmark per onderdeel Informele hulp: Landerd 73%, gemiddeld 70% Aanwezigheid steunpunt mantelzorg Aanwezigheid servicepunt vrijwilligerswerk

Basisbenchmark per onderdeel Algemene voorzieningen: Landerd 43%, gemiddeld 79% Geen afzonderlijk beleid opgesteld voor maatschappelijke participatie waarin mensen met beperkingen als doelgroepen worden benoemd Geen afspraken fysieke toegankelijkheid Geen afzonderlijk beleid. Natuurlijk wel Wmo-beleidsplan. Geen afspraken fysieke toegankelijkheid, maar wel actie als er meldingen komen.

Basisbenchmark per onderdeel Individuele voorzieningen: Landerd 63%, gemiddeld 62% Afleggen huisbezoeken

Individuele voorzieningen Doorlooptijden aanvraag cliënt en opdrachtverlening aanbieder veel korter bij alle voorzieningen m.u.v. woonvoorzieningen (55 dagen Landerd, 58 gemiddeld, 53 gemiddeld 0 - 20.000 inw.) Veel informatie in voortraject leidt tot weinig afwijzingen op aanvragen

Individuele voorzieningen Hoog percentage HH1 en alfahulp Uren hulp bij huishouden per cliënt per week: Landerd 3,31; gemiddeld 2,65; gemeenten 0 – 20.000 inwoners 2,49 Relatief weinig gebruikers voorzieningen: Hulpmiddelen Landerd 3,2%; gemiddeld 4,6%; gemeenten 0 - 20.000 inwoners 4,3% Hulp bij huishouden Landerd 2,4%; gemiddeld 2,9%; gemeenten 0 – 20.000 inwoners 2,8% Hoog percentage HH1 en alfahulp: toelichting André Hoger aantal uren HbH: mensen vragen pas aan als het écht niet meer gaat / veel door mantelzorgers ???

Individuele voorzieningen Aantal individuele vervoersvoorzieningen is laag. Landerd 4,87 per 1.000 inwoners; gemiddeld 15,95; 0 – 20.000 inw. 15,66 Aantal collectieve vervoersvoorzieningen (Taxihopper) is ook laag. Landerd 21,35 per 1.000 inw.; gemiddeld 37,81; 0–20.000 inw. 36,25. Landerd indiceert op medische grondslag. Landerdse gebruikers Taxihopper zijn frequente gebruikers Criterium Landerd voor taxihopperpas is ‘medische indicatie. Sommige andere gemeenten ook obv leeftijd of inkomen. Mensen die in Landerd gebruikmaken van Taxihopper doen dit aanzienlijk frequenter dan in gebruikers in andere gemeenten. Dus ook hier: mensen regelen het zo lang mogelijk zelf, maar als ze aanvragen is het gebruik groot???

Klanttevredenheid Tevredenheid over toegang tot ondersteuning is groot → tussen 87% en 97% voor de diverse onderdelen Pag. 7 tevredenheidsonderzoek

Klanttevredenheid Rapportcijfers aanvraagprocedure Landerd Gemiddeld Aanvragen totaal 7,4 7,1 Aanvragen geleid tot afwijzing 5,7 5,2 Aanvragen geleid tot toekenning 7,5

Klanttevredenheid Rapportcijfers Hulp bij huishouden 4% geeft cijfer 5 of lager (gemiddeld 6%) Landerd Gemiddeld Rapportcijfer totaal 8,1 7,9 Rapportcijfer > 65 jaar 7,6 Rapportcijfer < 65 jaar 8,5 8,0

Klanttevredenheid Informatie over keuzemogelijkheden HbH 53% geïnformeerd over pgb, 47% niet 70% tevreden over informatie aanbieders HbH (gemiddeld 74%) 85% tevreden over keuzemogelijkheid aanbieders HbH (gemiddeld 88%) Tevredenheid over hulpverlener HbH is groot (89% tot 98% voor de diverse onderdelen) 100% is tevreden over samenwerking HbH met andere hulpverleners (gemiddeld 98%)

Klanttevredenheid Informatie over keuzemogelijkheden voorzieningen 89% tevreden over informatie aanbieders voorzieningen (gemiddeld 90%) 86% tevreden over keuzemogelijkheid aanbieders voorzieningen (gemiddeld 81%) Tevredenheid over rolstoelen (100%) en scootmobielen (96%) is groot

Klanttevredenheid Tevredenheid over tegemoetkoming vervoerskosten is lager dan gemiddeld (75% ten opzichte van 81%) Tevredenheid verhuiskostenvergoeding is laag: 40% (gemiddeld 69%) Tevredenheid over woonvoorziening is lager dan gemiddeld (89% ten opzichte van 93%) Tevredenheid woningaanpassing is lager dan gemiddeld (86% ten opzichte van 88%)

Klanttevredenheid Tevredenheid en resultaat ondersteuning Landerd Gemid. Tevreden over ondersteuning/ voorziening 95% 93% Ondersteuning voldoet aan behoefte Ondersteuning voldoet aan verwachting 96% 94% Mate waarin ondersteuning helpt bij zelfstandig wonen / meedoen 91%

Klanttevredenheid Wmo-adviesraad Landerd Gemid. Gehoord van Wmo-adviesraad 44% 35% Wmo-adviesraad komt op voor mijn belang 90% 84% Tevreden over informatie Wmo-adviesraad 93% 82%

Tevredenheidsonderzoek Tevredenheid over buurt Behoefte aan ontmoetingsplaatsen: 11% (gem. 15%). Van deze 11% vindt 72% dat er voldoende plaatsen zijn.

Tevredenheidsonderzoek Ongemakken in openbare ruimte komen in Landerd minder vaak voor Inwoners van Landerd nemen meer dan gemiddeld deel aan verenigingsleven Inwoners van Landerd met kinderen onder 18 zijn meer dan gemiddeld tevreden over voorzieningen voor kinderen en jongeren

Tevredenheidsonderzoek Mantelzorg Advies aan Landerd om beter bekend te maken dat mantelzorgers ondersteuning kunnen krijgen. Advies aan Landerd om aandacht te besteden aan forse aantal mantelzorgers (15%) dat 17 uur of meer per week hulp geeft en de 28% die zich regelmatig overbelast voelt. Beide punten moeten verbeteren met de inzet van De Mantelzorgwinkel

Tevredenheidsonderzoek Wmo-adviesraad Landerd Gemid. Gehoord van Wmo-adviesraad 33% 35% Wmo-adviesraad komt op voor mijn belang 84% 76% Tevreden over informatie Wmo-adviesraad 80% 74%

Einde Vragen